Gőzkieresztésnek, illetve a véleménynyilvánítás formális kipipálásának tartják ellenzéki kerületi polgármesterek azt a tanácskozást, amire a januártól fizetőssé váló M0-s, valamint a bevezető autópálya-szakaszok miatt trombiltálta össze őket Tarlós István.
Délután fél négykor ül össze a főpolgármester és a 23 kerületi polgármester a budapesti városházán, akiket Tarlós István hívott össze az útdíj tervezett bevezetése miatt. Múlt héten jelentették be, hogy januártól megszűnne az M0-s általános díjmentessége, és hogy a térségi autópályahasználatra évente 5000 forintba kerülő megyei matricákat vezetnek be. Az új díjat Orbán Viktor jó hírnek nevezte kis teherrel, szerinte így a magyaroknak nem kell negyvenezer forintos éves matricadíjat fizetniük, miközben a tranzitútvonalakat használó külföldiek ezt nem ússzák meg.
"Attól tartok, hogy ez a mai megbeszélés nem szól másról, mint hogy formálisan elmondhatják, meg lettünk kérdezve" – mondta a hvg.hu-nak Hajdu László, a XV. kerület DK-s polgármestere, aki ezért valódi ötletelést, a szakmai részletek tisztázását nem is vár az üléstől, amin a kormánypárti polgármesterek egyébként is túlsúlyban lesznek. Mint mondta, már „rájuk van erőltetve az egész” javaslat, amit pillanatok alatt elfogadhatnak, és januártól már indulna is az ő kerületét különösen hátrányosan érintő megyematricás rendszer.
„Az M3-as bevezető szakasz miatt nálunk van az, hogy már akkor is fizetni kell, ha fel sem hajt valaki a nullásra. Rákospalota, Pestújhely és Újpalota szenvedte meg a legjobban, hogy tíz évig épült az M0-s, éppen felszabadultunk volna kicsit, erre itt a fizetős rendszer” – mondta. Szerinte nem túlzás, hogy a Dunakanyar irányából a forgalmat a 2/A út hozzájuk fogja bevezetni.
Az M0-ás körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4-es főút), valamint M3-as autópálya és 11-es főút közötti szakaszai és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) lennének januártól csak matricával használhatók. Mivel a körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé, ilyen szakasz lehet például a Megyeri híd.
Hajdu László úgy fogalmazott, „hihetetlen állapotok” várhatóak januártól, mert szerinte sokan – akik csak alkalomszerűen jönnek be a kerületbe – nem fogják megvenni a matricát. „El fog indulni az alternatív útkeresés a kertvárosias részeken, jelentős emelkedés várható a zaj és a légszennyezés tekintetében. Vagy például mi lesz a szemétszállítókkal, hiszen a fővárosi szemét 60 százalékát a kerületbe hozzák elégetni, a rengeteg kukásautónak is megveszik a matricát vagy azok is a kertek alatt fognak kerülgetni?” – sorolta. Szerinte a kerületi lakosok szabályosan „környezetvédelmi merényletnek” tartják a fizetőssé tétel tervét.
Gajda: "Gittegylet"
Kispest szocialista polgármestere, Gajda Péter is ott lesz a mai egyeztetésen, és ugyanazt fogja képviselni, mint eddig: elképesztő az az ötlet, hogy a tehermentesítésre épített utakat terveznek fizetőssé tenni, az intézkedés súlyosan érinti Kispestet és az egész fővárost. Gajda szerint nem ilyen „gittegyletet” kéne összehívni, hanem rendes közgyűlést, hisz az ottani döntéseknek (az Alaptörvényben is rögzített) súlya van.
Így csak mindenki elmondja majd a már ismert véleményét. Tarlósnak valamit lépnie kellett, véli Gajda, de „hoz is valamit, meg nem is”, ezzel a lépéssel maximum a gőzt segít kiereszteni. Hatékonyabb lenne összehívni a közgyűlést, de kormánypárti főpolgármesterként Tarlós kvázi csapdahelyzetbe került, és így próbál kimászni belőle.
Karácsony: "A kormány előbb vág, aztán mér"
Karácsony Gergely, Zugló PM-es polgámestere is elmegy az egyeztetésre, és ő is a terv ellen fog beszélni. Szerinte Zuglót is különösen érinti az intézkedés, hisz már most is a legnagyobb környezetterhelési faktor az átmenő forgalom, ami leginkább rontja Budapest XIV. kerületének levegőjét. Ezért is lenne indokoltabb a Fővárosi Közgyűlés összehívása, mint az informális egyeztetésé. „Ezt a formát nem is értem”, mondja Karácsony.
Azt, hogy pontosan mennyivel nőne a forgalom, nem tudni, de Karácsony szerint félő, hogy ezt a kormány sem tudja, amely „először vág, aztán mér”. De úgy tűnik, ez az útdíj már elég nagy ahhoz, hogy az alkalmi autósokat leterelje az autópálya bevezető szakaszáról. A közösségi közlekedési fejlesztések sem Zuglónak kedveznek: a kisföldalatti felújítása húzódik, ami miatt nem lehet összekötni Rákosrendezővel a vonalat. Az ott épülő P+R parkolókkal együtt születhetne alternatíva arra, hogy az autósok Zugló határain kívül letegyék a kocsijaikat. A másik közösségi közlekedési projekt a gödöllői HÉV és az M2-es együttes felújítása lenne, amelyre szintén úgy tűnik, nincs pénz. Ez a két pozitív változás egy okos dugódíjjal már eredményesen csökkenthetné a fővárosi, közelebbről a zuglói forgalmat. Ehhez képest az M0-s és a bevezető szakaszokra kivetett útdíj Karácsony szerint kifejezetten rossz és kontraproduktív ötlet.