Megérkezett Szentesre is az új mentőhelikopter, ezzel valamennyi légimentő bázison teljesítették az uniós követelményt, mely szerint csak két hajtóművel rendelkező helikopterek repülhetnek be lakott terület fölé.
Könnyes szemmel búcsúzott a mentőszemélyzet az Ecureil (mókus) típusú mentőhelikoptertől, a szentesi légimentő bázison. A gép csaknem 25 éve volt az Országos Mentőszolgálat, majd a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. állományában, számtalan bevetésen mentett emberéletet. Kora ellenére remek állapotban van egyébként.
A mai naptól hatályos az a rendelkezés, mely Európa területén már csak két hajtóművel rendelkező helikoptereket enged lakott terület fölé repülni – mondta a hvg.hu helyszínen lévő munkatársának Rács Tamás, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft főpilótája. Az Ecureil bármily megbízható típus is, csak egy hajtóműve van, így a két eddig használt ilyen gépüket ki kellett vonni a szolgálatból – magyarázta.
A helyébe érkező Eurocopter EC-135 helikopter több szempontból is jobb lesz majd. Nagyobb utas- és betegtere van a gépnek, a repülési sebessége jóval magasabb elődjénél, és egy esetleges hajtómű meghibásodáskor nem kell megszakítani a repülést.
A beteget akkor is biztonságosan kórházba tudják vinni, ha csak az egyik hajtómű üzemképes, kényszerleszállásra ilyen esetben sincs szükség. Ha a kettőből egy motor megáll, akkor az EC-135 arra a sebességre lassít le csupán, ami elődjének a maximális utazósebessége volt.
A szentesi légimentők tudják, hogy egy magasabb szintű betegellátást biztosító eszközt kaptak, az Ecureil azonban nagyon a szívükhöz nőtt az elmúlt évtizedekben. „Olyan ez, mintha egy családtagunk menne el!” – mondta Józsa József, a szentesi légimentő bázis vezetője.
Ezzel a gépcserével Magyarország teljesítette valamennyi, idevonatkozó kötelezettségét, valamennyi légi bázison az új szabályozás szerinti helikopterek teljesítenek szolgálatot.
Az új gépek nemcsak technikai felszereltségükben modernebbek, de nagyságrendekkel nagyobb betegtérrel is rendelkeznek, ami nagyban megkönnyíti a szállítás közbeni betegellátást. Míg a most forgalomból kivont géppel meg kellett szakítani a repülést például egy újraélesztés esetében, az EC-135-nek nem kell leszállnia emiatt.
A bázison egyelőre nem tudták megmondani, mi lesz a sorsa a most kivont két Ecureil helikopternek Ezek a helikopterek nem a Légimentő Kft. tulajdonában vannak, mindkettő az államé.