Kétszer tíz kérdésből álló kérdőívet küldtünk ki Budapest főpolgármester-jelöltjeinek. Csárdi Antal, az LMP jelöltje ezeket a válaszokat adta.
A városépítő- és üzemeltető
(A jelöltek válaszairól szóló összefoglaló cikket itt olvashatja.)
hvg.hu: Mit tart Budapest három legégetőbb problémájának, amit a lehető legrövidebb úton orvosolni kell?
Rövidtávon a legégetőbb problémának a lakáshelyzetet látom. Budapesten körülbelül 60 ezer családnak, mintegy 200 ezer embernek lenne szüksége bérlakásra, miközben a fővárosban több tízezer lakás áll üresen. Mi létrehoznánk egy fővárosi lakásügynökséget, ami érdekelté tenné a lakástulajdonosokat az ingatlanok kiadására és lehetőséget teremtene elsősorban a fiataloknak, hogy a piaci árnál jóval alacsonyabban jussanak lakásokhoz. Szakértői számítások szerint már fél stadion árából, 5-6 milliárd forintból 10 ezer család lakhatását lehetne ily módon biztosítani évente.
hvg.hu: Milyen beruházást tart a fővárosban elodázhatatlannak, amibe még akkor is bele kellene vágni, ha emiatt a fővárosnak hitelt kellene felvennie?
Cs.A.: A hármas metró felújításra nem várhat tovább: nem normális dolog, hogy budapestiek százezrei egy életveszélyes járaton közlekedik naponta. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a kormány kötelessége a felújítás anyagi forrásait előteremteni: ha van pénz százmilliárdért új stadiont építeni, akkor a felújításra is kell hogy legyen forrás. A fő probléma az, hogy Tarlós István nem tudja a kormánnyal szemben hatékonyan képviselni a budapestiek érdekeit.
hvg.hu: Egyetért-e azzal, hogy a Városligetben új múzeumi negyed épüljön?
Cs. A.: Egyáltalán nem, mert Budapesten már így is kevés az egy főre jutó zöldterületek aránya. Én nem hogy nem építeném be a Városligetet, hanem egy új, legalább akkora méretű közparkot hoznék létre a városban.
hvg.hu: Mit kezdjen az állam a Hajógyári-sziget visszavásárolt részével? Milyen terve lenne rá főpolgármesterként?
Cs. A.: Növelném a szigeten lévő közpark méretét.
hvg.hu: Támogatja-e, hogy a Római-parton mobilgát épüljön?
Cs.A.: Nem, mert ezzel az átgondolatlan tervvel végleg elpusztítanák a főváros egyik utolsó természet közeli partszakaszát. Az LMP szerint is szükség lehet gátra, de nem közvetlenül a part mellett.
hvg.hu: Mit kezdene a főváros kezében lévő gázgyári területtel a környezetvédelmi kármentesítés után?
Egy új, minden budapesti által használható közösségi teret kellene létrehozni álláspontunk szerint a volt gázgyár területén.
hvg.hu: Lesz-e a következő négy évben használatarányos tarifarendszer a közösségi közlekedésben?
Cs.A.: Az LMP programjának egyik fő üzenete a BKV fenntartható finanszírozásának megteremtése: ehhez szükség van az időalapú jegyek bevezetésére, a városi és elővárosi tarifák összekapcsolására, illetve a főváros, a kormány és az utazók közötti egyharmad-egyharmad-egyharmad arányú költségmegosztás tartós elfogadására.
hvg.hu: Tervez-e változásokat Budapest parkolási rendszerében?
Cs.A.: Az LMP szerint a fővárosban egységes, fővárosi szintű parkolási rendszerre van szükség, egységes tarifákkal és annak garantálásával, hogy az ebből befolyó pénzt csak közcélokra lehessen felhasználni.
hvg.hu: Támogatná-e, hogy új vigalmi negyedek létesüljenek, ahol a türelmi zónák kötelező kijelölésének problémáját is meg lehetne oldani?
Cs.A.: A vigalmi negyedek szerintem hozzátartoznak egy nagyvároshoz, ugyanakkor itt törekedni kell az ott élők és a szórakozni vágyók közötti együttműködésre: egy kicsit mindenkinek engednie kell az elvárásaiból, de a városvezetés dolga ezeknek a vitáknak a normális mederbe terelése. A türelmi zónák létesítését ugyanakkor nem támogatjuk.
hvg.hu: Tervez-e új saját bevételeket bevezetni (pl dugódíj), amely a főváros pénzügyi mérlegét javítaná?
Cs.A.: A főváros pénzügyi mérlegét elsősorban a mérhetetlen korrupció visszaszorításával lehetne javítani: ezzel már rövidtávon tízmilliárdokat spórolhatna meg Budapest. Ezenkívül azonban mi szükségesnek tartjuk a behajtási díj bevezetését, mert a főváros levegője ma már szinte mérgező. Ez 30 milliárd forint pluszbevételt jelenthet a városnak.
A városlakó
1. Pestinek vagy budainak tartja magát?
Budapestinek.
2 Hová hívná el kedvesét egy romantikus estére Budapesten?
A Citadellára, mert gyönyörű a kilátás, és nem mellesleg ott kértem meg a kezét.
3. Milyen könyvvel, filmmel vagy zenével illusztrálná külföldi barátjának, hogy mi jelent Önnek Budapest?
Szerb Antaltól a Budapest Kalauz Marslakók számára.
4. Van-e kedvenc 1990 után tervezett középülete, köztéri műtárgya, emlékműve?
Az egyik legnagyobb problémának pont azt tartom, hogy nem épült az elmúlt 25 évben olyan épület Budapesten, amit egy idegenvezető ma nem hagyhatna ki a körútjából. Szerintem a főváros vezetésének nem elfojtani, hanem támogatni kéne a városban egyébként meglévő kreativitást.
5. Mit tart a legnagyobb sebnek a főváros építészeti szövetén?
Nehéz választani, mert sok ilyen van, de a várban lévő szocreál szállodát nehéz felülmúlni.
6. Milyen pozitív tulajdonságára épít legkevésbé Budapest? Mely adottságát kellene jobban kihasználni?
A Budapestiekre. Budapesten tele van jó ötletekkel, remek kezdeményezésekkel, de a főváros vezetése gátolja, és nem támogatja ezeket.
7. Van olyan része a fővárosnak, ahol nem szívesen menne végig éjszaka az utcán?
Nincs ilyen része. Egyébként azt gondolom, hogy a fővárosi politikusok többsége sokkal inkább aggódik napközben, a választók között járkálni, de nekem ilyen problémám sincsen.
8. Mit szokott tenni, ha hajléktalan szólítja meg adományt kérve?
Gyümölcsöt szoktam neki adni, mert az mindig van nálam.
9. Melyik európai főváros a kedvence, aminek a működését követendő példának tekintené főpolgármesterként?
Budapest a kedvenc európai fővárosom, de örülnék ha a londoni közösségi közlekedési hálózat működne nálunk is.
10. Van olyan főpolgámester-jelölt, akitől nem szívesen venne használt autót?
Nincs, de jobban örülnék, ha némelyikük inkább autókereskedéssel foglalkozna városvezetés helyett.