Az első becslések szerint éves szinten körülbelül 15 millió euróval nő az RTL Group adófizetési kötelezettsége a magyarországi reklámadó bevezetésével – közölte hétfő reggel a luxembourgi székhelyű nemzetközi médiacsoport. Azt még nem tudni, mekkora értékvesztés várható az új teher miatt a magyar RTL-nél, az ezzel kapcsolatos előrejelzést a tervek szerint augusztus 21-én hozzák nyilvánosságra. Az RTL két vezére vészjelzést küldött Luxembourgból a magyarországi befektetőknek.
A reklámadó bevezetése miatt rövid idő alatt látványosan megromlott az Orbán-kormány és a magyar RTL, illetve a külföldi tulajdonos RTL Group kapcsolata. Hetek óta egymásnak üzengetnek a két oldal szereplői: egyes kormánypárti politikusok adócsalást emlegettek a kereskedelmi televízióval kapcsolatban, az RTL Híradó pedig egyes vélemények szerint a korábbiakhoz képest sokkal kritikusabb lett a kormánypárti politikusokkal.
Az utolsó pillanatban – az RTL-lel személyesen is konfrontálódó – Gulyás Gergely vezette parlamenti bizottság benyújtott egy módosító indítványt, amely lehetővé tette, hogy nehéz helyzetben lévő vállalatok leírhassák veszteségük egy részét a reklámadóból. Ezt a módosítást nevezte az ellenzék „lex TV2-nek”, mert szerintük a Fidesz így mentette fel a céget a teher megfizetése alól (a tévétársaság 2010 óta veszteséges, tavaly 11 milliárdos mínuszt könyvelt el).
A törvény elfogadása után derült ki, hogy 2012-ben az RTL egy bonyolult, házon belüli cégeladás után – az akkori adójogszabályoknak megfelelően – maga is elhatárolt 23,7 milliárd vesztességet. Ezt továbbgörgette a következő évekre, így ő is élhetett ezzel a reklámadót csökkentő kedvezménnyel. A hvg.hu akkori számításai szerint az idei évre adott kedvezmény 1,6-2,3 milliárdnyi könnyítést jelentett volna a cégnek, amely az engedmény ellenére így is, úgy is a legnagyobb befizető maradt volna. Csakhogy a kormány – miután az RTL 2012-es veszteségelhatárolása nyilvánosságra került – ráküldte az adóhatóságot a cégre, majd még a törvényt is módosította úgy, hogy a tévétársaság ne tudjon élni a kedvezménnyel.
A hvg.hu kiszámolta, hogy az RTL vállalkozásai összesen mennyi reklámadót fizethetnek be idén. A törvény szerint az egymással tulajdonosi kapcsolatban álló cégek adóbevételeit össze kell ugyanis adni, és így kell kiszámítani az adó alapját (a magyar RTL-csoport három vállalkozásból áll). Mivel az adó sávos – azaz, minél nagyobb a bevétel, annál nagyobb az elvonás –, az RTL-csoport bevételeinek nagy része a 40 százalékos kategóriába fog esni. Akkor úgy számoltunk, az RTL idei adója (2014-es év hátralévő részére) 4,04 milliárd lehet. Az összeget akkor csak becsültük, hiszen a médiacégek – így az RTL sem – nem szokták nyilvánosságra hozni, hogy az összbevételükön belül mennyi pénz származik kifejezetten a reklámból. Most viszont az RTL kiszámolta a pontos összeget, ami szerintük 4,6 milliárd lesz 2014-re.
A hvg.hu úgy becsülte, hogy egy teljes évre számítva – tehát 2015-ben – az RTL fogja befizetni a médiaszektort érintő adó több mint felét, 8,6 milliárd forintot.
„Vészjelzés minden magyarországi befektetőnek”
A luxembourgi székhelyű RTL Group hétfőn hivatalosan is jelezte, hogy a júniusban megszavazott, majd júliusban módosított magyarországi reklámadó hatással lesz a cégcsoport 2014-es nettó nyereségére.
A magyar RTL lesz az országban az egyetlen médiatársaság, amelyet a legmagasabb, 40 százalékos kulccsal sújtanak, és várhatóan augusztus végén már fizetni is kell az új, sávos adóterhet.
Az RTL-csoport előzetes becslései alapján éven szinten körülbelül 15 millió euróval növekednek az adófizetési kötelezettségeik a reklámadó miatt.
2013-ban a magyar RTL 15 millió euró adózás előtti eredményt produkált a körülbelül százmillió eurós bevétele után – tették hozzá.
A féléves adatok összesítésénél megbecsülik majd azt is, hogy a magyar RTL mekkora értékvesztést szenvedett el a reklámadó miatt az érintett időszakban.
Ennek mértéke az előzetes várakozások szerint rekordértékű lesz. A számításokat már elkezdték, a végleges eredményeket augusztus 21-én hozzák nyilvánosságra, amikor ismertetik a nemzetközi RTL-csoport féléves mérlegét – derül ki a hétfőn megjelent közleményből.
Ugyancsak hétfőn közölték Anke Schäferkordt és Guillaume de Posch luxembourgi vezérigazgatók közös nyilatkozatát, amelyben „vészjelzést küldtek” minden Magyarországon jelen lévő nemzetközi befektetőnek.
Egyben újra felszólították a magyar kormányt, hogy gondolja újra a reklámadót, amely szerintük kifejezetten az RTL-t sújtja a legdurvábban, veszélyezteti a társaság működését valamint az újságírás szabadságát az országban.
Az RTL-es vezetők jelzik, hogy az RTL Klub 1997-es indulása óta jelentős értéket halmoztak fel Magyarországon, több mint 350 embernek adnak munkát, és beruháztak a helyi szórakoztatóiparba valamint a független hírgyártásba. Ezek védelméért továbbra is megtesznek mindent. És emellett folyamatosan fizetnek adót évről évre – tették hozzá.