Több ismert pedagógus tiltakozik a pedagógusminősítések kiépülő rendszere ellen, ezért nem töltik fel a pedagógus II. fokozatba lépés feltételeként előírt portfóliójukat. Álláspontjuk szerint a pedagógusok minősítése jelenlegi formájában átgondolatlan, előkészítetlen és megalázó.
Több ismert tanár is bejelentette, hogy bojkottálja a pedagógus-életpályamodell kiépülő rendszerét – írja az Átlátszó Oktatás blog. A pedagógusok nyilatkozatot adtak ki a Hoffmann Rózsa és Marekné Pintér Aranka nevével fémjelzett közoktatási vezetés által kitalált életpályamodell egyik kulcseleméről, a portfólióról. A portfóliót akkor kell elkészítenie egy tanárnak, ha szeretne a Pedagógus I. kategóriából feljebb lépni.
A tiltakozók nem töltik fel a pedagógus II. fokozatba lépés feltételéül szabott portfóliójukat, mert úgy vélik, hogy a pedagógus I-ben való maradásuk "a jelenlegi minősítési rendszer szégyene, olyan rendszeré, amelyet nem kívánunk portfólióinkkal legitimálni".
Elismerik, hogy a portfóliós értékelés újszerű és korszerű eszköz, többen maguk is hozzájárultak hazai elméletének, közoktatási és tanárképzési gyakorlatának kimunkálásához. A közlemény szerint emellett a pedagógusok minősítő eljárásában sem vitatják lehetőségeit.
"Mégis, a pedagógusok minősítésének jelen formájaként átgondolatlannak, előkészítetlennek és megalázónak tartjuk" – írják a tiltakozók.
Álláspontjuk szerint a minősítési rendszer "legbotrányosabb hibája", hogy visszamenőlegesen állít a startkőre korábban képzettségük alapján magas fizetési kategóriába sorolt, több évtizede a pályán levő pedagógusokat.
"Lenulláz minden eddigi eredményt, akár egy egész életutat. Lefokozza az idősebb, nagy tapasztalattal rendelkező, az intézményt sokszor a vállukon vivő, meghatározó tanárszemélyiségeket. Semmisnek nyilvánít akkreditált, többnyire egyetemi képzéseken megszerzett, tanúsítványt, diplomát, eddig végzett szakértői-fejlesztő munkát" – fejtik ki álláspontjukat az aláírók.
Arra is kitérnek, hogy ez az eljárás "különösen méltánytalan és aljas eljárás ez azokkal szemben, akik pályájuk utolsó harmadában, netán a vége felé járnak". "Szolidárisak vagyunk mindazokkal, akiknek magasan képzett pedagógusként vagy a nyugdíj előtti éveikben kell kuncsorogniuk azért, hogy visszakapják azt az anyagi és erkölcsi elismerést, megbecsülést, amit egy élet munkájával értek el" – olvasható a tiltakozásban.
Nem értenek egyet a minősítők körébe való önkéntes jelentkezés lehetőségével és a gyorstalpaló szakértő-képzésen szerzett pozíciókkal. Véleményük szerint a minősítő eljárásnak „hiteles helyhez”, vagyis főiskolákhoz, egyetemekhez, tanárképző intézményekhez kell kapcsolódniuk, a minősítést tanárképző intézményeknek kell kiadniuk. Pontosan úgy, ahogy a pedagógus szakvizsgát, a mentorképzést, a közoktatási vezetőképzést, a PhD-fokozatot is felsőfokú intézményekben lehet megszerezni.
Azt tartanák tisztességes, korrekt és elfogadható eljárásnak, ha a régi besorolás szerinti magasabb kategóriák a Pedagógus II-ről indulnának, illetve ha a minősítő processzusokat és a portfóliós értékelést felmenő rendszerben vezetnék be, de semmiképp sem tennék ki ennek a pályájuk utolsó harmadában levő tanárokat.
Az aláírók között vannak többek között Arató László vezetőtanár, tankönyvszerző, Magyartanárok Egyesülete elnöke, Szegő Edit háromdiplomás, kitüntetéses, hazai és külföldi programokban részt vevő tanár, Balla Árpád tanár, Bihari Péter ph.d., történelem szakos gimnáziumi vezető tanár, tankönyvszerző.