Szándékosan nem engedték szembe a múlt szombaton induló X-faktorral a saját tehetségkutatójukat a TV2-nél. A cég vezérigazgatója már nem akar mindenáron versenyezni az RTL-lel, tervei szerint az ősszel induló műsorokkal teljesen új pályára állítják a társaság csatornáit. Simon Zsolt nézői szokások megváltozása és a piac átalakulása alapján arra jutott, hogy pénzt kellene szedni a TV2 csatornáiért. A tévé vezérét a bűnügyi hírek és a Fidesz dominálta Tényekről, illetve Orbán Ráhel esküvőjének bulváros tálalásáról is kérdeztük.
hvg.hu: Az X-faktornak a hétvégén 2 millió 47 ezer nézője volt. Jó döntés volt jegelni a TV2 tehetségkutatóját, a Voice-ot?
Simon Zsolt: Úgy gondoljuk, stratégiailag helytelen lenne idén ősszel elindítani. A TV2-nek más a műsorstratégiája idén ősszel. Ha adásba engedjük az X-faktorral párhuzamosan, előfordulhatott volna, hogy a nézők megcsömörlenek a tehetségkutatótól, meg a tehetségek száma is valamennyire véges Magyarországon. Ezeket a formátumokat – gondoljon csak a Megasztárra – korábban is egy-egy évet pihentettük, így jövő ősszel tér vissza a Voice.
hvg.hu: Miért nem egy sikerfilmet adtak premierben, ami nemrég ment a moziban? Úgy tűnik, a TV2 megint megrettent, és inkább elengedte a versenyt.
S. Zs.: Nem rettentünk meg. Ellenkezőleg, helyesen döntöttünk, amikor nem mentünk bele újból egy olyan csatába, aminek az lett volna az eredménye, hogy a nagy beruházás ellenére alacsonyabb nézettséget produkálunk. Azt gondolom, bátrabb volt felvállalni, hogy nem erőltetjük mindig és mindenáron a versenyt. Nem mondom, hogy nem örültünk volna nagyobb nézőszámnak, de szállítottuk azt a kontaktusszámot, amiket a piac, a hirdetőink elvárnak tőlünk. Idén ősztől tudatosan azokat a napokat, azokat a műsorsávokat akarjuk megerősíteni, amikor a hozzánk lojális nézők igénylik a jó műsorokat. Tudatosan erősítjük a hétköznapokat, a hét közbeni tévénézésre fókuszálunk. Ahogy az is tudatos, hogy szombat este alternatívát kínálunk – és nem elengedjük, ahogy ön fogalmazott. Nemrég indult az őszi műsorstruktúránk – számos új, saját gyártású műsorunk, például az Édes élet még el sem indult –, ennek ellenére jól teljesítünk.
hvg.hu: Mit látnak az őszi műsorstruktúra elindítása óta, mely műsorok kötik a TV2-höz a nézőket?
S. Zs.: Minden nap jól indulunk, a Mokka egyértelműen piacvezető. Szintén jó eredményeket érnek el a napközbeni sorozatok. Sok múlik azon, hogy a délután 4-5 óra körül induló korai műsorsávban mit tudunk elérni. Éppen ezért volt jó stratégiai húzás, hogy az egyik legnézettebb műsorunkat, a Tényeket előrehoztuk 6 órára. A Tényekkel elért csúcsot kell tartani a Családi titkokkal, az Aktívval és a Jóban rosszbannal. Azt tervezzük, hogy a Családi titkokat is előre hozzuk 4 órára, utána pedig ismételni fogjuk a SuperTv2-ön futó Hal a tortánt. Már négytől saját gyártású műsorral megyünk este negyed tízig!
hvg.hu: Az RTL Klub Éjjel-nappal Budapestjét és a Barátok köztöt képtelenség letaszítani a trónjáról, és ezzel mindig megtörik a hirdetők számára annyira fontos főműsoridőben a TV2 íve.
S. Zs.: Ez azért nem így van. A Családi titkokkal – nagyjából este 8-ig – fej-fej mellett megyünk, vagy épphogy nagyobb a nézettségünk. Ha az egész napot nézzük, akkor azt mondom, hogy TV2 egy hosszan, magasan futó fennsík, az RTL Klub pedig egy hegycsúcs. Jövő héttől pedig a Tények után adjuk az új napi celebrealityt, az Édes életet. Fölösleges versenyezni, elég a fennsíkon haladni, amiben még néhány tanúhegy is lesz, mert nagyon remélem, hogy az Édes élet az lesz. Ráadásul szerda este jövünk az új sorozattal, A Búra alattal, hétfőn az NCIS premierrészeivel, csütörtökön a Mr és Mrs-szel, péntekente pedig a Sztárban sztár című vadonatúj formátummal. Az élő showműsorban a nemzetközi trendeket követve ismert hazai sztárelőadók külföldi és magyar énekes-legendák bőrébe bújnak. Ez azt jelenti, hogy ezt a „fennsíkot” szét tudjuk húzni.
hvg.hu: Lehet „fennsíknak” is nevezni, de azt is lehet mondani, hogy beletörődtek az RTL elsőbbségébe.
S. Zs.: Ez tévedés. Már nem az egyik országos csatorna versenyzik a másikkal, hanem két tévécsoport egymással. Sajnos az elmúlt években a TV2 megkésve lépett ki a kábelpiacra, pedig fontos lett volna, hogy az időközben lemorzsolódott nézőinket ismét fel tudjuk venni. De megtanultuk: egy országos kereskedelmi csatorna túl általános ahhoz, hogy meg tudja tartani a tömegeket. Nem egy csatorna van, hanem többet kell működtetni, amelyek külön-külön sokkal inkább képesek elérni a nézők egyes csoportjait, és képesek kielégíteni az eltérő igényeiket.
Ez nagyon nagy kihívás, mert csoporton belül úgy kell terelni a nézőket – ezt láthatják, amikor az egyik csatornán jelezzük, mi indul a másikon –, hogy saját magunknak ne okozzunk kárt. Meggyőződésem, hogy a növekedést a kábelcsatornákon, a SuperTV2-ön, PRO4-en, FEM3-an kell elérni, az országos csatorna csökkenését pedig egy kereskedelmileg optimális szinten meg kell fogni. A TV2-nek jellemzően több a női nézője. A SuperTV2 fiatalabb, a FEM3 még fiatalabb, még több a női néző, ehhez képest a PRO4 idősebb és férfiasabb. Már nem lehet egy csatornán minden csoportot lefedni: nem jó, ha egy fociközvetítést hirtelen egy nőiesebb műsor követ vagy fordítva, mert akkor tömegek kapcsolnak el. De ha mégis elkapcsolnak, akkor cél, hogy maradjanak a csoporton belül.
hvg.hu: A 2010-es új médiatörvény alkotói nyilvánosan elismerték: önök, a kereskedelmi tévék lobbizták ki, hogy indíthassanak kábelcsatornákat. Miért várt a TV2 2012-ig átengedve itt is a teret az RTL-nek?
S. Zs.: Nálunk sok múlik a tulajdonoson. A TV2 mögött kockázati tőkebefektető áll, amely nem nagyon akart invesztálni. Egy-egy csatorna elindítása komoly befektetés. A technika és a műsorgyártás, -vásárlás is drága. Tavaly sikerült meggyőzni a tulajdonosokat arról, hogy nincs más hátra, mint előre. Megérte, mert bejött.
hvg.hu: Lehet, hogy az X-faktorra nem engedik rá a Voice-ot, de továbbra sem látni az alternatívát, amiről beszélt. Ha az RTL Éjjel-nappal Budapestet csinál, önök a Családi titkokkal nyomulnak, ha Barátok közt, akkor Jóban rosszban. Ha Sebestyén Balázzsal talkshow-t terveznek az RTL-ben, önök előrukkolnak a Kaszával. Miért nem hoznak be egy teljesen új ötletet, találnak ki újfajta műsorokat?
S. Zs.: Nem igaz, hogy a TV2 másolna. Ha kimegyünk Cannes-ba, ahol évről évre bemutatják az újfajta műsorformátumokat, akkor azt láthatjuk, már nincsenek radikálisan új ötletek. Összekötik a gameshow-t a kvízzel, a kvízt a valóságshow-kkal. Ahogy mi is, az RTL is követi ezeket a trendeket. Az RTL jellemzően a német anyacsatorna műsorait veszi át. Mi számos új formátumot vezettünk már be, ilyen volt például 10 éve a Megasztár, tavaly a Voice vagy idén Az ének iskolája, az Édes élet, a Sztárban sztár, a Pimaszúr ott alszik. A Hal a tortán gasztroreality is saját fejlesztés, amit követett később a Vacsoracsata az RTL-en, és ha már itt tartunk, Kasza Tibi showműsorával is hamarabb rukkoltunk elő, mint Sebestyén Balázs talkshow-ja. Miután nagy divat a gyerektehetség-kutató, nagy dilemma volt nálunk, hogy a Voice Kids-et vagy az izraeli formátumot, Az ének iskoláját indítsuk. Úgy gondoltuk, hogy egy magát családbarát társaságként hirdető tévé profiljába az utóbbi jobban illeszkedik. Az ének iskolája nagy siker lett, és ezzel a formátummal mi jöttünk ki először.
Miután Magyarországon elsőként vezettünk be a piacra valóságshow-t, most nagyon sokan számon kérik rajtunk, hogy miért nem indítottuk el a harmadik Big Brothert. Nem hiszünk abban, hogy ez a régi formátum még működni tud, úgy gondoljuk, hogy amatőr szereplőkkel forgatott dokureality, a Családi titkok, vagy a celebreality, az Édes élet sikeresebb lehet. Ezek olcsóbb, más országokban már kipróbált, működő formátumok. Ismét reneszánszát éli a kvíz, de már be kell csomagolni egy show-műsorba. Ennek példája a Mr és Mrs, amely egyedülálló formátuma a TV2-nek. Majd meglátja, mennyire más lesz ez a Mr és Mrs mint az, ami évekkel ezelőtt ment a TV2-n.
hvg.hu: A Mr és Mrs évekkel ezelőtt nagyon bejött a TV2-nek. Miért jegelték évekre?
S. Zs.: Ezek a műsorok nem olcsók. Nézze meg, milyen elemek vannak benne, vagy hány celeb fordul meg a műsorban.
hvg.hu: Sokba kerülnek a magyar celebek?
S. Zs.: Drágábbak, mint a civilekkel forgatott dokurealityk. Az elmúlt években nem tudtunk megengedni magunknak hét közbeni szórakoztató műsorokat. Most jelentősen emelkedett a büdzsénk, ezért is tudunk előjönni hét közben a Mr és Mrs-szel.
hvg.hu: Folyamatosan a műsortervezésről beszél, pedig vezérigazgató, nem programigazgató (a tévé korábbi programigazgatója augusztus végén távozott a társaságtól – a szerk.). Minden műsorban benne van a keze?
S. Zs.: Ha úgy tetszik, a cégnél én képviselem a fogyasztót, a nézőt. Viccet félretéve, hosszú évek kommunikációs tapasztalata van mögöttem, kicsit más szemmel nézem a dolgokat. Operatív szinten nem foglalkozom vele, de a programstratégia kiemelt terület, erre jobban odafigyelek. Most a TV2-nél az a kulcs, hogy a saját gyártású műsorokat hogyan lehet eladni, ezért vagyok aktívabb.
hvg.hu: Ugyanilyen szemmel nézi a híradót és a vasárnapi Naplót is?
S. Zs.: Termékként tekintek rájuk.
hvg.hu: Elégedett volt a hét végi Naplóval? Orbán Ráhel esküvőjéről úgy számoltak be, mint egy celeb lagzijáról. Miközben az RTL híradója nem felejtette el megemlíteni, hogy az apuka egy közszereplő, ahogy azt is feldolgozták, hogy a lagzi színhelyére vezető utat az adófizetők pénzéből építették. A Napló minderről hallgatott.
S. Zs.: A Napló nézettségével elégedett voltam.
hvg.hu: A tartalmával?
S. Zs.: A téma feldolgozása mindig a műfaj függvénye. Ez inkább egy bulvárirány volt, amiben más volt a prioritás, mint az RTL híradójában.
hvg.hu: Hónapról hónapra jelzi a médiahatóság, hogy a TV2 híradóiban a politikai hírek szinte kizárólag a kormányról és a Fideszről szólnak. Ez is egy irány?
S. Zs.: A legutolsó mérést nézve ez igaz, de nem minden hónapban volt azért ez így. Közelítsünk más irányból: az egyórás Tényekben a politikai rész nem több 10-12 percnél. Ha ennek nézzük a 70 százalékát, akkor azt mondhatjuk, hogy a pártokkal alig foglalkozunk. Ha egy perccel többet foglalkozunk a kormánnyal vagy a kormányzó párttal, akkor százalékban mérve az máris kilengésként jelenik meg a mérésekben. Inkább arról érdemes beszélni, hogy depolitizálódott a Tények, de ez is a nézői igényekre vezethető vissza.
hvg.hu: Mondhatni ravasz. Miközben teret enged a Fidesznek a híradóban, „összeesküvést sző” budai luxuséttermek mélyén az RTL-lel és a Sanomával?
S. Zs.: Semmiféle összeesküvés nem volt. A nyár elején felvetette a kormány a reklámadó ötletét, majd konzultációra hívta a Reklámszövetséget. Erre a szövetség összehívta azokat a szereplőket, akik a reklámadóban közvetve vagy közvetlenül érintettek lehetnek, akik arról tanácskoztak, milyen hatásai lehetnek a reklámadónak.
hvg.hu: A Magyar Nemzet szerint arról tárgyaltak, hogyan lehetne eltéríteni a reklámokat a jobboldali médiumoktól.
S. Zs.: Szó nem volt erről.
hvg.hu: Értesítették-e már önöket, hogy lesz-e reklámadó?
S. Zs.: Az említett találkozó után tárgyalt Lázár János a Reklámszövetséggel, azóta semmilyen információnk nincs a tervezett adóról.
hvg.hu: Hogy fér össze a családbarát tévé képével, hogy a TV2 híreiből szinte folyik a vér?
S. Zs.: Ha nem termékként nézném, nem biztos, hogy ilyen tartalmi elemek lennének benne. A Tények Magyarország piacvezető hírműsora, a nézettséget tartanunk kell, ahhoz pedig szükségesek ezek az elemek, igazodnunk kell a nézői igényekhez.
hvg.hu. A Nézőpont Intézet Médiaműhely vizsgálata szerint a második negyedévben a Tények híradásainak 43 százaléka bűnügyi témájú volt. Ez az arány a médiahatóság szerint még nőtt is tavalyihoz képest.
S. Zs.: Ha családapaként nyilvánulok meg, akkor azt mondom, nem biztos, hogy ez így rendben van. A vállalat vezérigazgatójaként nézettséget kell produkálnom, mert az egyetlen bevételi forrásunk a reklám. Abban a pillanatban, amikor a TV2 pénzt tud kérni a kábeltársaságoktól – amelyek most ingyen teszik be a csatornáinkat a csomagjaikba –, már másképp néznék a tartalomra.
hvg.hu: Két évvel ezelőtt az RTL Klub szerette volna fizetőssé tenni a csatornáit, de látva a kábelszolgáltatók és a politika ellenállását, hamar letett róla. Most a TV2 ássa ki a csatabárdot?
S. Zs.: Nincs más választásunk. Minden oda vezethető vissza, hogy a reklámtorta összezsugorodott. Ráadásul a magyarországi nézők igénylik a hazai gyártású műsorokat, márpedig ezeket az igényeket kielégíteni nem olcsó. A saját gyártás drága, veszünk licenceket, filmjogokat, amit aztán ingyen továbbítanak a szolgáltatók a nézőkhöz, sőt, ők előfizetői díjat kérnek érte. És ne feledjük, számos kisebb csatorna van, amelyik pénzt kér azért, hogy a szolgáltatók betehessék őket a kínálatukba. Ezek szinte csak a terjesztési díjakból élnek, semmit nem gyártanak, viszont a nézettségük alig mérhető.
hvg.hu: Nem tart attól, hogy a díjat továbbhárítanák a nézőkre, vagy kiteszik a csomagokból a TV2 csatornáit?
S. Zs.: Nem kell 100-110 csatorna, mert ennyit nem is néznek az emberek, bőven elég 70. Ha a legkevésbé nézett 30-at kiteszik a csomagból, akkor az így megspórolt terjesztési díjból a szolgáltató úgy tud a Tv2 csatornái után fizetni, hogy nem kell áthárítsa a fogyasztókra. Kérdés, hogy bevállalják-e a szolgáltatók, hogy kevésbé nézett tematikus csatornákat kitesznek a csomagjaikból. Miután elindult A Nagy Duett a SuperTV2-n, folyamatosan növekedett a terjesztőkön a nézői nyomás, hogy a csatornát is vegyék fel a kínálatukba. Egyébként ez nem háború, már folyik a párbeszéd a tévék és a kábelszolgáltatók között.
Fékre léptek a németek |
hvg.hu: Évek óta hallani, hogy eladó a TV2. Van-e annyi ereje egy kis országban működő tévétársaság vezetőjének, hogy egy multinacionális médiabirodalmat meggyőzzön, ne adják el a helyi csatornákat? (A TV2 eladása mögötti gazdasági és politikai játszmákról itt olvashat részletesebben.)
S. Zs.: Tavaly én győztem meg a tulajdonost, hogy abban az állapotában ne vigyék ki a piacra. Ez abban az időszakban volt, amikor eladásra kínálták a skandináv csatornákat. Akkor sikerült elfogadtatnom velük, hogy fektessenek be a magyarországi csatornába. A magyarországi operációtól függetlenül merült fel a teljes portfólió értékesítése, ez hat ki az itteni helyzetre is, hogy most belassultak a folyamatok, és Németországban mások lettek a prioritások. hvg.hu: Egyelőre csak ön állítja, hogy a TV2 már nem eladó, a ProSiebenSat.1 még nem adott ki erről semmilyen közleményt.
S. Zs.: Én sehol nem beszéltem arról, hogy nem eladó. Azt mondtam, hogy jelen pillanatban más áll a német tulajdonosok fókuszában. Arról viszont már több mint egy hónapja megjelent egy közlemény, hogy nem szakmai-stratégiai befektetőknek adják el, hanem tőzsdén értékékesítik. (Korábban két médiatársaság, a Viasatot működtető multinacionális MTG és a Fidesz-közelinek tartott Infocenter.hu adott be ajánlatott a TV2-re – a szerk.) A múlt héten pedig az jelent meg, hogy 11 százalékot már el is adtak. Tehát most tulajdonrészt és nem csatornákat értékesítettek. Nem mondom, hogy teljesen elvetették az ötletet, de jelenleg inkább a német piacra fókuszálnak. hvg.hu: Valahol érthető, hogy túl akartak adni rajta. 2010-ben 8,9, 2011-ben 7,9 milliárd volt a veszteség. Mitől lett ennyire veszteséges a társaság?
S. Zs.: 2008 volt a reklámpiac legjobb éve. Nagyjából 70 milliárd volt a televíziós piac, ebben az időszakban a TV2 egyetlen csatornával nagyon jól megélt, és még profitot is termelt. A kockázati tőkebefektető tulajdonosok arra törekedtek, hogy minél nagyobb legyen a nyereség, és ezzel felnyomják az eladási árat, magas profittal szálljanak ki az üzletből. Ez oda vezetett, hogy elkezdték visszavágni a helyi gyártásra szánt pénzeket, olyan filmcsomagokra kötöttek hosszú évekre szóló megállapodásokat, amelyek időközben elveszítették a vonzerejüket. A nagy kampánnyal felépített Született feleségek és a Dr. House jól futott mindaddig, amíg meg nem jelentek más kábelcsatornákon. Miközben mi a 6-7-dik évadot vetítettük, ők elölről kezdték, a nézők meg elveszítették a fonalat. Ekkor már hiába promotáltuk ezeket a sorozatokat, hiszen lényegében ezzel más, nem hozzánk tartozó csatornáknak csináltunk ingyenreklámot. Ráadásul a válság hatására bedőlt a reklámpiac: bezuhant az egész 35 milliárdra, miközben a törvény 2011-ig nem engedélyezte, hogy kábelcsatornákat indítsunk. Ha a TV2 csak a harmadát hozza el ennek a pénznek, akkor már veszteségesen működik. Körülbelül ennyit fizetünk a különféle jogokra, licencekre. Az új csatornák felépítésével, az új műsorstruktúrával terveink szerint 2014-ben működési eredmény szintjén, 2015-ben pedig cash szintjén pozitívba fordul majd a csatorna. Tavaly nyáron dolgoztuk ki azt az ötéves üzleti tervet, amely révén a tulajdonossal elfogadtattam a beruházási tervet, és a nehéz piaci helyzet ellenére hozzuk a számokat. |
hvg.hu: Gyakran adnak ki olyan közleményeket, hogy a TV2-nek mennyire fontos a társadalmi felelősségvállalás. Ha nem gond, hogy ilyen magas a bűnügyi hírek aránya, akkor ez miben jelenik meg?
S. Zs.: Ebben is változást állt be. Most próbálunk olyan civil kezdeményezéseket felkarolni, amelyek hátrányos helyzetű gyerekeknek segítenek. A TV2 a jövőért program keretében 10 pályázatot fogunk majd bemutatni, 10 fontos ügyet fogunk felkarolni, támogatni. Ezek mellé „nagykövetet”, adott esetben TV2-s műsorvezetőket állítunk, akik segítik népszerűsíteni, bevinni a témákat a műsorokba.
hvg.hu: A celebekkel parolázó Pimasz úr hirtelen beköltözik egy éjszakára egy nyomorban élő cigány család lakásába?
S. Zs.: Ha nem is Pimasz úr műsorában foglalkozunk ezzel, de mindenképpen megjelennek ezek a kérdések a közéleti műsorainkban, mint ahogy eddig is.