Mivel kevés idő maradt a rendőrségnek arra, hogy az új szabálysértési törvényből az állomány minden tagját felkészítsék, nem mindenhol engedték az egyenruhásoknak, hogy helyszíni bírságot szabjanak ki - értesült a hvg.hu. Kovács Kázmér biztosítási szakjogász szerint ha a rendőrök ezt nem tudják teljesíteni, akkor az ő hibájukból kell az autósoknak többet fizetniük.
„A rendőrség elfelejtett felkészülni az új szabálysértési törvényből, ugyanis Hajdú-Bihar megyében vasárnap éjféltől a szolgálatot teljesítők közül csak azok szabhatnak ki helyszíni bírságot, aki a jogszabályi változásokból sikeresen levizsgáztak. Akit szabálysértésen érnek, azt csak figyelmeztetniük szabad, vagy feljelenteni. Helyszíni bírságolni nem szabad” – írta szerkesztőségünknek április 16-án egy volt Hajdú-Bihar megyei rendőr.
Helyszíni bírságot akkor szabhat ki a rendőr, ha a közlekedési szabályokat megszegő elismeri tettét. Azzal szemben viszont, aki vitatja az intézkedő egyenruhás igazát, feljelentést tesz a rendőr. Ebben az esetben azzal kell számolni, hogy a szabálysértési eljárásban kiszabható összeg a helyszíni bírság duplája lesz. A bírságok és a helyszíni bírságok tételei fixek, a rendőrök ezeket kötelesek megállapítani szabálysértés esetén. Szabálytalan előzésért vagy lejárt műszaki esetén például 15 ezer forint helyszíni bírság és 30 ezer forint pénzbírság szabható ki. A legtöbb közúti szabálysértésért a jövőben 30-60 ezer forintot kell majd fizetni – részletezte a jogi és közlekedési kérdésekkel foglalkozó JogiIQ blog.
Kártérítési perek jöhetnek
„A csúszás miatt akár az is előfordulhat, hogy az autós elismeri a felelősségét, kérve a helyszíni bírság kiszabását, de ha a rendőrök ezt nem tudják megfelelő nyomtatvány hiányában átvenni, akkor az ő hibájukból kell többet fizetnie, emiatt elvileg kártérítési pert is indíthat a rendőrséggel szemben” – mondta a hvg.hu-nak Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke. Megjegyezte, egyáltalán nem lepődik meg azon, hogy a rendőröket is felkészületlenül éri a szabálysértési törvény egymást követő, egyre bonyolultabbá váló módosítása, ami olyan kaotikus, hogy azzal szerinte még sok gond lesz.
Emiatt az első gyakorlati tapasztalatok fényében az Autóklub azt tervezi, hogy kifogásait jelzi az ombudsmannak, aki az Alkotmánybírósághoz is fordulhat a törvény megváltoztatása érdekében. „Kifejezetten rossznak tartom, hogy a közúti szabálytalanságokra most már öt különböző bírságot lehet kiszabni az egyéb szankciók – a járművezetéstől való eltiltás, a közmunka és az elzárás – mellett. A helyszíni, illetve a lefolytatott eljárás utáni szabálysértési bírság mellett legfeljebb a legsúlyosabb esetekre lenne indokolt az objektív felelősség alapján kiszabható közigazgatási bírság” – hangsúlyozta a biztosítási szakjogász.
Bár az Országos Rendőr-főkapitányság szerint minden rendőr felkészült a változásokból, információink szerint a Hajdú-Bihar megyei rendőrség megcsúszott. Az Országos Rendőr-főkapitányság a hvg.hu-val közölte, nem fordulhat az elő, hogy olyan rendőr szabjon ki helyszíni bírságot, aki nem részesült képzésben. Kérdésünkre, hogy hol tart a rendőrség a felkészülésben, van-e másutt is csúszás, az ORFK azt válaszolta, hogy „az új szabálysértési törvény több mint 50 ponton történt módosításáról és a törvény végrehajtási rendeletéről a rendőri állomány megfelelő tájékoztatásban és oktatásban részesült”. A többlépcsős képzés mintegy 15 ezer rendőrt érintett. Így az ORFK szerint "a helyszíni bírság csak egy lehetőség a szankcionálási eszközök közül”. Az ORFK nem válaszolt a Hajdú-Bihar megyére vonatkozó konkrét kérdésünkre.
Ugyanakkor rendőrségi forrásokból származó információink szerint valóban nem tudtak minden egyenruhást időben felkészíteni a megváltozott szabálysértési törvényből. Ennek oka, hogy a szabálysértési törvény április 13-án lépett hatályba és a Belügyminisztérium még aznap ki is adta a végrehajtási rendeletét, viszont két napon belül már bírságolniuk is kellett az új szabályok szerint a rendőröknek. Felkészítésük azonban - rendőrségi információnk szerint - még nem fejeződött be. A rendelet megjelenését követően elindult a képzés, azonban a rendőrök 15-20 százaléka még csak most ismerkedik a BM-rendelet szabályaival, azon belül is a helyszíni bírságolásban bekövetkezett módosításokkal. Forrásaink azt is hozzátették, hogy egy rendőr csak akkor léphet szolgálatba, ha részt vett az oktatáson, amelyet nem csak a testület tagjainak tartottak meg, hanem az ügyészeknek, bíróknak és a közterület-felügyelet dolgozóinak is.
Öt-tízszeres emelkedés
„Az áttekinthetetlen szabályozás mellett a módosításnak további hibája a drasztikus szigorítás, amit csak pénzbehajtásnak tudok tekinteni. A helyszínbírság minimumösszegei ugyanis közlekedési szabálysértés esetén ötszörösére (3 ezer forintról 15 ezerre), de van ahol a tízszeresére emelkedtek. Nem látom a magyarázatát annak sem, hogy nemcsak a rendőrnek, de a bíróságnak is megszabta a jogalkotó, hogy mennyi kell legyen a fix összegű szabálysértési bírság összege, ami így például azonos egy minimálbérből élő és egy jelentős jövedelmű, vagy egy több évtizede vezető és egy újsütetű autóvezető esetén" - mondta a hvg.hu-nak Kovács Kázmér.
Szerinte a drasztikus szigorítást a folyamatosan javuló közlekedési baleseti statisztika egyáltalán nem indokolja: a balesetet szenvedett személyek száma az elmúlt öt évben kb. 2/3-ra csökkent (29 280-ról 21 657-re), a balesetben elhunyt személyek száma kb. a felére (1303-ról 740-re). Az ügyvéd szerint az egyenlősdi a büntetésben ellentmond a klasszikus büntetőpolitikai elveknek, és társadalmilag is igazságtalan, hiszen ugyanaz az összeg nem ugyanazt a büntetést jelenti a különbőző életmódú, a tehetősebbek vagy az átlagbérből élők számára. Vagyis, akinek nem gond a tízezer, több tízezer forintos bírság kifizetése, azt továbbra sem fogja érdekelni, hogy szabálytalanul előz vagy hogy a megengedett sebességél gyorsabban hajt a járművével.