Orbán Viktor miniszterelnökkel szeretne megállapodni a főpolgármester arról a több tízmilliárdos állami segítségnyújtásról, ami nélkülözhetetlen a BKV csődjének elkerüléséhez. Tarlós István a hvg.hu-nak adott interjújában azt mondta, disznóságnak tartja, hogy Orbán Viktort sokan a sátán ruhájába akarják öltöztetni, már csak azért is, mert a Fideszben nem ő az agresszív ember.
hvg.hu: Sikerült tisztázni az "apró", százmilliárdos nagyságrendű félreértést Lázár Jánossal Budapest költségvetéséről?
Tarlós István: Nem is nagyon értettem, hogy egy budapesti ügyben miért ő nyilatkozott nagy nyilvánosság előtt, de ha már megtette, legalább helyes számokat használt volna. Kénytelen voltam pontosítani a teljesen téves, komolytalan adatokat. Ennyi történt.
hvg.hu: Matolcsy Györggyel viszont nyilvános vitába keveredett a BKV támogatásával kapcsolatban. Itt sikerült már tisztázni a helyzetet?
T. I .: A napokban beszéltem a miniszterelnökkel, vele kívánom tisztázni, hogy mi legyen a BKV, mint nem csak a fővárost veszélyeztető, de az országot is érintő problémájának a sorsa. A nemzetgazdasági miniszterrel a találkozóm a Miniszterelnökség javaslatára jött volna létre, aztán a miniszter úr kijelölt valakit (Szatmáry Kristóf államtitkárt – a szerk.), akinek én is kijelöltem a tárgyalópartnerét. Ezeket az egyeztetéseket Vitézy Dávid persze le fogja folytatni a forma kedvéért.
hvg.hu: Csak a forma kedvéért? Úgy van értelme?
T. I.: Én azt az egyeztetést nem tekintem érdeminek, hiszen sem Vitézy Dávidnak, sem Matolcsy György kinevezettjének nincs döntési kompetenciája. Beszélgetéseknek is nevezhetjük ezeket. Ráadásul – amennyire Vitézy Dávid szavaiból kivettem – a miniszter úr delegáltjának meg kellene először értenie a probléma egészét ahhoz, hogy egyáltalán beszélni tudjunk róla. Neki nem ez a szakterülete.
hvg.hu: Kicsit segítene neki, és röviden felvázolná? Hátha elolvassa ezt az interjút Szatmáry Kristóf.
T. I.: Magyarország miniszterelnökével szeretnék megegyezni, főleg, hogy a hivatalba lépésemkor is elmondtam már, mik a problémák, bizonyára emlékszik rá. Vagyis nincs itt új keletű gond: a BKV talán az egyetlen olyan problémája a fővárosnak, amit az örökség súlyánál, és a probléma nagyságrendjénél fogva egyedül Budapest nem képes kezelni. Húsz éve megoldatlan a BKV finanszírozása. Független elemző intézetek, hitelminősítők, pénzintézetek csak az utóbbi tíz évben körülbelül harminc alkalommal fogalmazták meg aggodalmaikat a BKV-val kapcsolatban. Ezt a korábbi kormányok, a korábbi városvezetés nem oldotta meg. Ráadásul itt van a teljesen elhasználódott járműállomány, a BKV járműveinek túlnyomó többségét tizenöt éve le kellett volna már cserélni. Ehhez képest demagóg megnyilvánulásokat kapok még saját politikusaimtól is a parlament folyosóján, hogy a „vidéknek is kell forrást hagyni”, miközben mi budapestiek sosem feszegetjük például, hogy az autópályák, vagy a MÁV támogatása révén miben részesül a vidék, miben nem.
hvg.hu: Ön össze tudja ezeket hasonlítani?
T. I.: Budapest is feszegethetné, hogy például az M6-oson, ami elsősorban a vidéknek fontos, napi átlagban 8 ezer autó halad át, ami körülbelül tízezer embert jelent, az éves bevétel 2,5 milliárd forint, ehhez képest az állam minden évben 66 milliárd forint koncessziós díjat kifizet rá. A MÁV-tól most vállalt át az állam 64 milliárd forint adósságot, miközben naponta 58 ezer utast szállít, ezen kívül a MÁV Cargo is kapott 5 milliárdot, és – nyolcmilliárddal megemelve a tavalyi összeget – 2012-ben összesen 188 milliárdban részesül a vasúttársaság. Ehhez képest a BKV naponta 1,3 millió utast szállít, és a bevétele 55 milliárd forint évente. Ilyen számok mellett kérjük mi azt a bizonyos 24 milliárdos állami támogatást, amit nem csak nem kaptunk meg Matolcsy György felfogása miatt, hanem az eddig hosszú évek óta biztosított 32 milliárdos támogatást is sikerült befagyasztatnia – csak itt, miközben mindenhol máshol meghagyták. Ez a 45 plusz 19 milliárd forintos felhalmozott adósságállomány csökkentését sem segíti elő.
hvg.hu: A kamatok törlesztésére sincs pénz?
T. I.: Az adósság refinanszírozható, ha a cég működőképességét fenntartjuk, ez a lényeg. De a 32 milliárdos befagyasztással ez nem biztosított, így pedig február elején a hiteleket vissza kell fizetni, ez okozhatja a cég leállását. Békeidőben Európában nem fordult még elő, hogy egy főváros tömegközlekedése ilyen okok miatt leálljon. De akik azt mondják, hogy a cég a teljes éves költségvetéséből takarítson meg két hónap alatt tízszázaléknyit, láthatóan semmit nem ismernek a helyzetről. Pedig fizetéseket csökkentettünk, a korábbi felháborító premizálást megszüntettük, költségcsökkentő intézkedéseket hoztunk. A céget átstrukturáltuk, megszüntettük a régi szerződéskötési gyakorlatot, hosszú távú működési koncepciót készítettünk. Egy év alatt többet nem lehetett tenni.
hvg.hu: Ezt a Fidesszel miért nem sikerült megértetni?
T. I.: Nem az egész Fideszről van szó. Létezik politikai realitás is. Ezek az emberek nem értik a problémát, ha még a város legalapvetőbb adataival sincsenek tisztában. Annyira nem ismerik, hogy kilátástalan velük vitázni. Ezért is várom határozottan a miniszterelnök úrtól a megoldást. Azt se felejtse el, az ország is nehéz helyzetben van.
hvg.hu: És tőle milyen ígéretet kapott?
T. I.: Most csak az időpontról tárgyaltunk, a napokban leülünk beszélni egymással. Bár megjegyzem, nincs sok időnk.
hvg.hu: Feszült?
T. I.: Mi itt a Városházán egyáltalán nem idegeskedünk. A helyzet előállításához ugyanis semmi közünk. A finanszírozás problémáját nem mi hagytuk idáig fajulni, az adósságállományt nem mi halmoztuk fel, ami tőlünk tellett, megtettük, például a sírból hoztuk vissza az Alstom-szerződést, amin óriásit bukhattunk volna.
hvg.hu: Vannak új problémák is: ideje lenne megkötni a közszolgáltatási szerződést az állammal.
T. I.: Az uniós szabályozás szerint ezt csak akkor lehet megkötni, ha a BKV finanszírozása biztosított. Jelenleg nem biztosított, és aki ép elméjű, az egy pillanatig sem gondolhatja, hogy ezt egy év alatt bárki is meg tudta volna oldani. Ha nincs közszolgálati szerződés, akkor elvész a 4-es metró 180 milliárdos támogatása is, hiszen csődben lévő céget az EU nem támogat. Hónapok óta jelzem ezt a problémát, mert itt megértési gondok vannak.
hvg.hu: Sikerült kicsit oszlatni a homályt?
T. I.: Hát annál, aki 700 milliárdos budapesti költségvetést vizionál nem is várom, mert az reménytelen eset.
hvg.hu: Ad hoc megoldással is megelégedne egyelőre, vagy egyszer és mindenkorra rendezni akarja a kérdést a kormányfővel?
T. I.: A tartós megoldás perspektíváját magában hordozó ad hoc lépéseket kell tenni. A főváros ennek érdekében arra is hajlandó, hogy az összes maradék likvid forrását összekaparja, ez 9 milliárd forint körül van. Ezt betesszük a BKV-ba, de csak akkor, ha az állam minimum a 32 milliárdot felszabadítja, és megadja ezen felül a 24 milliárd forint támogatást. Intézményeink működését a végsőkig megfeszítve, népszerűtlen drágításokat bevezetve mi is összekaparunk 21 milliárdot. Enélkül el nem képzelhető semmilyen megoldás, mert abban a pillanatban esedékessé válik a lejárt hitelek visszafizetése, és a cég fizetésképtelenné válik, ami azt jelenti, hogy 3 nappal később már gázolaj sem lesz a buszokba. Fel kell kérnünk ugyanis a BKV-t, hogy ne vállaljon fedezet nélküli kötelezettséget. Én abban bízom, hogy a miniszterelnök úr ezt megérti, hiszen gondolja el: ha a BKV összeomlik – amit sokan el sem akarnak hinni, pedig karnyújtásnyi közelségben van – az országos botrány, aminek a következményét a kormánynak is viselnie kell.
hvg.hu: Esztergom példája azt mutatja, hogy a kormány idegei elég jók, ha egy település közszolgáltatásainak összeomlásáról van szó, és az a város a kormánytól vár segítséget.
T. I.: A két eset nem csak a nagyságrend és a fontosság miatt nem hasonlítható össze, hanem azért sem, mert itt alapvetően más a helyzet: Budapesten a város működőképes, az önkormányzat működik. Időnként mosolyogva hallgatom egyes városvezető kollégáimat, ha például a tömegközlekedésről van szó. Mondtam is egy megyei jogú város polgármesterének, aki egyébként jó barátom, hogy ’Nézd, az a különbség köztünk, hogy nálunk nem konflisok járnak, hanem van három metróvonal, öt HÉV-viszonylat, számtalan villamos- és buszjárat, troli, sikló; nem kettő, hanem 25-30 kilométeres szállítási viszonylatok vannak – egyszerűen nincs értelme Szeged vagy Miskolc tömegközlekedési problémáit Budapesttel összehasonlítani'.
hvg.hu: Miért nem kér csődvédelmet a BKV?
T. I.: Mert ebben az esetben is ugorhat a metrótámogatás. Egyébként van egy ajánlatom az okosoknak, ideértve a világmegváltó ötlettel előálló politikusokat, bloggereket is.
hvg.hu: Mégpedig?
T. I.: Vegyék át a céget, és működtessék a jelenlegi körülmények között. Mi is készen kaptuk a megtisztelő feladatot. Ígérem, hogy átadjuk nekik. Mert lehet azt mondani, amit Matolcsy miniszter úr, hogy szeretné látni a cég hosszú távú működési koncepcióját, csak az a baj, hogy ez egy éve készen van, és lehet ezt kritizálni, csak amikor Vitézy Dávid megkérdezte Szatmáry Kristóftól, hogy mi a baj vele, kiderült, hogy nem is olvasta. Nekünk már az is elég lenne, ha az állam legalább eszközöket bocsátana a rendelkezésünkre.
hvg.hu: A fővárostól elvett adókra gondol?
T. I.: Lehetetlen helyzet, hogy az összes helyi adó a kerületeké, és még a parkolási pénzeket is einstandolták. Budapestnek 200 milliárdos adósságállománya van, ami még kezelhető lenne, de ilyen körülmények között azt mondani, hogy izzadjunk ki még 35 milliárdot a BKV-ra – ez így nem megy.
hvg.hu: Beszéljünk kellemesebb témákról. Ön is ott volt a Nemzeti Galériában az alkotmány tiszteletére rendezett kiállításon. El tudna képzelni a képek közül egyet ide az irodája falára is?
T. I.: Itt nagyon szép képek vannak, de ha már kérdezi, a Honfoglalást például kapásból…
hvg.hu: Én igazából a Kerényi Imre által rendeltekre gondoltam.
T. I.: Azok közül nem tudok választani.
hvg.hu: Az utóbbi idők egyik legnagyobb tüntetése zajlott az Operánál hétfőn este, és lehet még hasonlóakra számítani a közeljövőben. A Városházának lesz ezzel dolga?
T. I.: Ez a BRFK hatásköre. Én egyébként nem voltam az Operában, és természetesen mindenki azért, vagy az ellen tüntet, ami ellen akar, de hogy Orbán Viktort sokan a sátán ruhájába akarják öltöztetni… Ezt disznóságnak tartom, már csak azért is, mert ismerem a Fidesz-vezérkar belső életét, ha nem is vagyok párttag: van ott agresszív ember, de nem Orbán Viktor az. Sanda politikai érdek őt ilyennek beállítani. Olyanok részéről pedig, akik felelősek az ország mai állapotáért, egyáltalán nem tartom erkölcsösnek, ha a kormányfőt kritizálják. Érzelmeik persze lehetnek, és elmondhatják a véleményüket, de ezt szerintem illene szűk körben tenniük, mert amit tesznek, meglehetősen ízléstelennek tartom. Ezek ellen is lehetne tüntetéseket szervezni. Az államadósság felhalmozódása ellen nem emlékszem, hogy bárki tüntetést szervezett volna. Méltányosság, igazságos mérce – ez volt, amit én az operaházi tüntetésből hiányoltam.
hvg.hu: De a tüntetőknek ott az új alkotmánnyal van bajuk, amit a Fidesz az ellenzék tiltakozása mellett fogadott el.
T. I.: Új alkotmány kellett. Én sem mondom, hogy ez az alkotmány tökéletes, és nincsenek hibái. De, hogyha Majtényi László a 49-es alkotmányt dicsérte, ahogy hallottam, akkor miért nem viszi haza és teszi be két kis rúd közé, amelyik közül az egyik egy arasz, a másik egy méter, és mindkettőre az utóbbi van írva – csak hogy az érvényesülő kettős mércét jelképezze. Ami azt illeti, Kéri László is végezhetne hasznosabb munkát, mint a televízióban való örökös gunyoros minősítgetések.