Menesztené a Szegedi Közlekedési Társaság igazgatóját Botka László
A Szegedi Közlekedési Társaság igazgatójának leváltását kezdeményezi a jövő pénteki közgyűlésen Botka László polgármester, mert álláspontja szerint 250 millió forintos kárt okozott a városnak azzal, hogy feljelentést tett a trolibeszerzés ügyében, ami után az Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek szabálytalansági eljárást kellett kezdeményeznie – derült ki egy csütörtöki rendkívüli sajtótájékoztatón.
Botka László elmondta: a nyomozó főügyészség, arról tájékoztatta, hogy bűncselekmény hiányában lezárták a nyomozást. A szegedi közlekedési nagyprojekt keretében tizenhárom trolibusz beszerzésére írtak ki pályázatot 2010. szeptember 10-én, nemzetközi tendert.
December 10-én eredményt is hirdettek, amelyen egy magyar-cseh konzorcium, az Ikarus-Skoda nyert. Egy hét múlva az Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kiállította a szakértői jelentését, amelyben közölte, az eljárás törvényes volt. 2011. január 7-én Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) igazgatója arról tájékoztatta Botkát, hogy feljelentést tett az NFÜ-nél és a Gazdasági Versenyhivatalnál. Az NFÜ felfüggesztette a tendert és szabálytalansági eljárást kezdeményezett – olvasható a delmagyar.hu-n.
Azóta a GVH március 2-i levelében arról tájékoztatta az SZKT igazgatóját, hogy a vizsgálat alapján nem áll meg a „feljelentést", nem indít eljárást. Az NFÜ pedig arról tájékoztatta Botkát, hogy közben a nyomozó ügyészség vizsgálatot indított. Ezt zárták most le.
„Az első trolibusznak, hasonlóan az első PESA-villamoshoz, most kellett volna megérkeznie Szegedre. Az új, 10-es vonal azóta sem működik troliként. És ami a legfontosabb, az uniós szabályok miatt euróban kötöttük meg a szerződést, 290 forintos árfolyammal számolva, most az euró 315 forint körül jár. Azaz az árfolyamkülönbség miatt 250 millió forintnyi kár éri, érte a várost” – mondta Botka László, aki Tóth István Tibor felmentését fogja kezdeményezni a közgyűlésen.
Arra a kérdésre, hogy mikor indulhat újra a trolitender, a polgármester azt válaszolta: a szállítási szerződésnek egyetlen feltétele van, hogy az NFÜ aláírja azt. Amint ez megtörténik, kezdődhet a trolibuszok szállítása.
Szeged a mindenkori euró árfolyamtól függetlenül, Európa egyik – ha nem a legdrágább – troliját készül megvásárolni. Mindezt egy olyan közbeszerzés alapján, amelyen a nyertes ajánlatot és a vesztes ajánlatot letevő cégcsoportok tulajdonosai között átfedés volt a szóban forgó időszakban. Ezenkívül a megrendelt jármű specifikációi oly mértékben leszűkítettek, hogy az eredmény gyakorlatilag előre borítékolható volt. Az eset kapcsán joggal merült fel az összejátszásra vonatkozó gyanú mindenkiben. A polgármester mai állítása ezt a gyanút nem oszlatta el. A tények továbbra is azt jelzik, hogy a nyertes ajánlatot és a vesztes ajánlatot letevő cégcsoportok tulajdonosai között átfedés volt a szóban forgó időszakban – olvasható a szegedi Fidesz-KDNP-frakció reagálásában.
Közleményükben azt is írják: az új igazgató vezetése alatt az SZKT 100 millió forinttal kisebb önkormányzati támogatásból, és körülbelül 200 millió forinttal nagyobb egyéb költségek mellett nagyjából 600 millió forint pluszt hozott a kasszába 2011-ben. Több trolit és villamost újítottak fel, mint a megelőző időszakban, a cég több szegedinek ad munkát, pontosabban, precízebben működik, mint valaha. Az igazgató ezért nemhogy menesztést, hanem sokkal inkább prémiumot érdemel – vélik a képviselők.