Szigorítás jöhet a járművezetői tanfolyamokon
Szeptembertől változnak a járművezető-tanfolyamok, vizsgák szabályai, az oktatóknak évente továbbképzésre kell menniük. Szakértők szerint mára elavult ugyanis a gépjárművezető-képzés rendszere, a tanulók kevés gyakorlati órát kapnak, a tanfolyamok nem készítik fel őket a valódi forgalmi helyzetekre.
Az oktatók azt mondják: nem a folyamatos, kötelező, egyébként pedig már eddig is létező továbbképzésekkel van gond, hanem azzal, hogy az érintettek megint kimaradtak a döntésekből, a rendszerből. A szakma egyébként mára nagyon felhígult, hiszen volt idő, amikor - kis túlzással - szinte bárki lehetett oktató. A telítődés miatt öt éve moratóriumot hirdettek ugyan az oktatóképzésben, de a tanárok nagy része már a nyugdíj közelében van, így előbb-utóbb szükség lesz újakra is.
Kopacsek Katalin, a Magyar Autósiskolák Szövetsége etikai bizottságának tagja is úgy látja: nagyon kevés a törvényileg előírt 30 óra vezetési gyakorlat, legalább 45-50 órára lenne szükség ahhoz, hogy valaki biztonsággal mehessen ki a forgalomba. Egyetértett ezzel Székely Gyula vezetéstechnikai tréner is, aki szerint egyre több vezető érzi maga is úgy, hogy nagyobb biztonságra lenne szüksége a volán mögött, így aztán egyre többen is keresik meg továbbképzésért a tanpályákat.
A szakértők felhívták a figyelmet arra is, hogy óriási a különbség az autósiskolák között is, és a választásnál nem feltétlenül ár a legfontosabb szempont, megéri alaposan utánanézni az iskolák eredményeinek is. Hozzátették azt is, hogy az alacsonyabb ár gyakran azt jelenti, hogy bizonyos gyakorlatfajták, például az éjszakai, országúti vezetés akár ki is maradhatnak a képzésből, ami valós forgalmi helyzetben akár tragédiát is okozhat – hangzott el az MR1-Kossuth Rádióban.
A kormány szeptembertől változtatna a járművezető tanfolyamok, vizsgák szabályain, az oktatóknak pedig évente szakmai vizsgát kellene tenniük.