Éles hangon bírálta Vitézy Dávidot egykori egyesülete, a VEKE. A BKK vezérigazgatójává avanzsált Vitézy a közlekedési központ sikereként állította be a Van Hool buszok beszerzését, miközben azokat a VEKE hajtotta fel és a BKV vette meg.
„Új típus a budapesti utakon: jönnek a szóló Van Hool-buszok” – ezzel a címmel közölte pénteken a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), hogy megérkezett Budapestre az a 13 darab használt Van Hool busz, amik várhatóan novembertől szállítják majd az utasokat olyan vonalakon, amelyeknél korábban még nem volt alacsonypadlós szolgáltatás.
A BKK közleményére szombaton reagált honlapján a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), amelyben a civil szervezet – bár név szerint nem említi – élesen bírálja Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját, amiért a beszerzést a BKK sikereként állítja be, miközben a buszokra az egyesület lelt rá, és a BKV vette meg őket az ilyenkor szokásos közbeszerzés után.
Emlékeztetőül: Vitézy Dávid a VEKE egyik vezetőjeként az előző önkormányzati ciklusokban rendszeresen és keményen kritizálta a BKV és a főváros korábbi vezetését. Vitézy bírálata a közlemény végén kezdődik; a VEKE jelezte, hogy amikor a használt Van Hool buszok beszerzése megkezdődött, a BKK még csak nem is létezett, a központ közleményében pedig több valótlanság van. A VEKE szerint a BKK közleménye épp olyan felületes, mint a BKK-nál meglévő tudás.
Súlyos elfajulás
„A felületességben semmi meglepő nincs, mivel a BKK-nak gyakorlatilag semmi köze nem volt ehhez a beszerzéshez, a kérkedés pedig szintén nem meglepő egy valódi hatáskörrel nem, ám önigazolás-gyártásra berendezett kommunikációs gépezettel rendelkező vállalattól” – írja a VEKE, amely szerint a felelősség a vezérigazgatót, azaz Vitézy Dávidot terheli.
A civil szervezet szerint Vitézy pontosan tudta, hogy a VEKE hogyan találta meg a buszokat és adta át információit a BKV-nak, ahogyan azt is, hogy nem a BKK közbeszereztetett, hanem a BKV, ennek ellenére a közlekedési központ meg sem említi azokat, akiknek a beszerzés köszönhető.
„Az ilyesmi egyszerűen szakmai tisztesség kérdése, nagy kár, hogy az asztal túloldalára átülve az erények ilyen hamar, mindössze néhány hónap alatt elenyésznek” – olvasható a VEKE cikkében. A szervezet úgy látja: a BKK „rövid létezése alatt máris súlyos elfajulási jeleket” mutat.
Dorner Lajos, a VEKE elnöke a Facebookon is kikelt Vitézyék kommunikációja ellen: „nekem most lett elegem. Ezeket a kocsikat ugyanis személyesen én hajtottam fel Hollandiában, amikor a VEKE-vel buszokat kerestünk. Vitézy Dáviddal még külön meg is beszéltem, hogy bár ismerem a kommunikációjukat, de ezúttal, mivel a tisztesség úgy kívánja, ugyan már tegyenek kivételt és említsék meg az előzményeket. Tisztesség nincs, önfényezés, idegen tollakkal ékeskedés van” – írta az egyesület elnöke a közösségi oldalon.
Jó üzlet volt
Cikkében a VEKE egyébként részletesen beszámol a használt buszok beszerzéséről. Mint írják: a VEKE 2010 augusztusában kezdett használt járművek felkutatásába a nemzetközi piacon, így bukkantak rá Hollandiában a Van Hool buszokra, amelyek egyes hírek szerint Nijmegen városában, más hírek szerint az amszterdami reptérre közlekedtek reptérbuszként.
A típus egyébként nem ismeretlen Budapesten, csuklós változatából 32 darab már fut a fővárosban; onnan lehet őket megismerni, hogy brüsszeli színekben közlekednek, mert a BKV nem akart költeni az átfestésükre.
A holland kereskedő akkor közölte: hajlandó eladni a buszokat a BKV-nak, akár a hosszas közbeszerzést is megvárja. A VEKE megkereste a BKV-t, a közlekedési vállalat pedig lecsapott a buszokra. A BKV darabonként 7 millió forintot fizetett a buszokért, a VEKE szerint a cég jó üzletet kötött. A közbeszerzést követően a 13 buszból 12 júliusban megérkezett Budapestre, az egyik busz váltóhiba miatt nem indult el, de vélhetően augusztusban már az is Budapesten lesz.