Itthon hvg.hu 2011. július. 27. 11:36

Már csak ezret kell aludni, és utazhatunk a 4-es metrón

Ha minden a tervek szerint alakul, kevesebb mint három év múlva már utasokat szállíthat a 4-es metró. Az óvatosság indokolt, mert a 4-es metró körül eddig alig alakult valami az elképzelések szerint. Az új vonalnak mindenesetre kétharmad része már elkészült, a Tétényi úti állomás például 80 százalékos. Az Alstom-szerződés módosításával a metrókocsik ügye sem hátráltatja a befejezést.

A 4-es metró első – az Etele tér és a Keleti pályaudvar közötti – szakaszának készültsége több mint 65 százalékos – tájékoztatta a hvg.hu-t a DBR Metró Projektigazgatóság. Az alagutak már tavaly nyáron elkészültek, a kivitelező pedig szétszerelte és elszállította a fúrópajzsokat, elbontotta a segédszerkezeteket és kitakarította az alagutakat.

Az alagutat építő Bamco a közelmúltban fejezte be a munkát az átkötő alagutak és a Gellért téri állomáshoz közeli úgynevezett vágánykapcsolati műtárgy megépítésével.

Fotógalériánkhoz kattintson a képre!
Fazekas István

Emlékezetes: 2008 végén ennek a műtárgynak az építése miatt állt le az alagútfúrás, a Bamco ugyanis más, gyorsabb módszerrel akarta megépíteni az átkötést, ami a DBR szerint engedélyköteles volt, a kivitelező azonban csak sorrendi változásnak tekintette az új eljárást. A DBR által leállított alagútfúrás végül folytatódott, amikor a kivitelező megszerezte a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) engedélyét.

Állomásforma

A budai állomások már szerkezetkészek, a munkaterületeket nagyrészt átvették már a belső beépítést kivitelező cégek. A pesti oldalon még zajlanak az utolsó szerkezetépítési munkák, de 2011 utolsó negyedévében ezek is befejeződnek, a belső beépítések már a pesti állomásokon is elkezdődtek.

A DBR tájékoztatása szerint a 4-es metró állomásain a gépészeti és elektromos szerelési munkákat végzik, épülnek a kijáratok, a belső burkolatok, az üzemi terek, és folyamatosan érkeznek a mozgólépcsők is. A budai oldalon hamarosan befejeződik a végleges vágányok kiépítése, az év közepén a vágányok fektetése a Szent Gellért térnél járt.

Fotógalériánkhoz kattintson a képre!
Fazekas István

A rendszerek, áramellátó berendezések gyártása és beszerzése ugyancsak folyamatos, már a Siemens, a rendszerépítő vállalkozó is több helyen elkezdte a munkát. Idén ősszel elkészül a kelenföldi járműtelep is, az építkezés az ütemtervnek megfelelően halad.  Az állomások felszíni környezetének kialakítása várhatóan 2012 végén, 2013 elején fejeződik be.

Beton

A legelőrehaladottabb állapotban a Tétényi úti állomás van, amely már 80 százalékban elkészült. Ott jártunkkor is látszott: a korábbi betonkocka mára metróállomás formát öltött: elkészült a peron, folyamatos a mozgólépcsők beépítése, a Siemens építi már a rendszert, szinte kész a felszín alatti, többszintes üzemi épület, zajlik az állomás feletti kupola üvegezése, és már az állomás járólapjai is arra várnak, hogy lerakják őket.

A 4-es metró első szakaszának 10 állomásán összesen 97 mozgólépcsőt építenek, minden állomáson lesznek liftek. Több állomás is természetes fényt kap majd, egyebek mellett a Tétényi úti, a Szent Gellért téri és a Fővám téri állomás is. Az állomások burkolata alapvetően látszóbeton lesz, annak szürkeségét a különböző megvilágítások, fények oldják majd.

Fotógalériánkhoz kattintson a képre!
Fazekas István

Nem lesz második szakasz

A 4-es metró uniós támogatással épül. Amint arról már a hvg.hu is beszámolt, a főváros és az Alstom között zajlott – azóta lezárult – vita miatt az EU mintegy 180 milliárd forintos támogatása is veszélybe került. Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, a francia cég elnök-vezérigazgatójának múlt heti megállapodása azonban lehetővé teszi a beruházás – amelynek a metrókocsik beszerzése is része – befejezését a 2015-ös határidőre.

Tarlós István az Alstom-szerződés múlt heti módosításának aláírásakor elmondta: a megállapodás lehetővé teszi, hogy 2014 első felében már utasokat szállítson a 4-es metró.

Az eredeti tervek szerint a 4-es metró – további négy megállóval – tovább épült volna a Bosnyák térig, Tarlós azonban egy áprilisi rendezvényen azt mondta: a metró második szakaszára a fővárosnak nincs pénze, s már az Európai Unió is jelezte, hogy nem kíván tárgyalni annak finanszírozásáról.

Hirdetés