Összevissza parkolnak az autók a II. kerületi Bem József utca egy szakaszán, és a közterület-felügyelet munkatársai is teljesen változóan szabják ki a helyszíni bírságot a járdára felállva várakozó autósoknak. Az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti vezetője szerint az lenne a jó, ha egyértelműen feltüntetnék a parkolásra vonatkozó előírásokat.
Egy olvasónkat szűk egy hónap alatt háromszor büntette meg a Fővárosi Közterület-felügyelet öt, illetve tízezer forintos helyszíni bírságra járdán parkolás miatt. A férfi, mint a hvg.hu-nak elmondta, csak azt figyelte, hogy a járdára felállva várakozó gépkocsik között van-e még szabad hely, és ha volt, oda gyorsan le is parkolt. Néhány óra múlva az autóhoz visszatérve igencsak meglepődött, amikor a jármű szélvédőjén ott találta a közterület-felügyelet helyszíni bírság kiszabásáról szóló papírját. Az autós ekkor megnézte a Bem József utca adott szakaszát, s azt vette észre – a helyszínt körbejárva –, hogy az úttest szinte teljesen lekopott felfestése alapján a járdával párhuzamosan kellett volna megállnia.
Akárcsak a megbírságolt gépjármű mellett, a mozgássérültek számára fenntartott két helyen várakozó autósoknak, akik szintén úgy értelmezték, hogy a járdára – ráadásul nem csak az első két kerékkel – leparkolhatnak a járművükkel. Esetükben a közterület-felügyelet nem találta szükségesnek bírság adását, pedig a parkolás szabályait nekik is be kell tartaniuk, a mozgáskorlátozottaknak járó kedvezmény nem jár együtt a szabálytalankodás lehetőségével.
A KRESZ szabályai szerint, ha a közúti jelzésekből más nem következik, gépjárművel várakozni csak az úttest szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. Olyan egyirányú forgalmi úton, mint a Bem József utca, az úttest bal szélén – ha más jelzés nincs – akkor lehet megállni, ha a járműtől egészen az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.
Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője a hvg.hu-nak a parkoló járművekről készített fotók alapján elmondta, meglátása szerint az adott útszakaszon a felfestés egyáltalán nem adja meg egyértelműen, hogy miként kell ott autóval várakozni. Úgy vélekedett, ilyen esetben az lenne a szerencsés, ha a közút kezelője világossá tenné a parkolás módját, már csak azért is, mert a KRESZ összes szabályát nehéz fejben tartani. Amennyiben viszont gondoskodnak a tábláról és az úttest jól látható felfestéséről, akkor az emberek nem tévesztik el a parkolásra vonatkozó előírást.
A Fővárosi Közterület-felügyelet tájékoztatása szerint a parkolási felfestések és tiltó táblák kihelyezése az FKF Zrt. feladata. A felügyelet PR- és sajtóosztály munkatársa, S. Durdon Marianna a hvg.hu-val azt közölte, hogy amennyiben a „felügyelőik kopott, nem egyértelmű, nem jól látható vagy nem logikus felfestést, jelzést, KRESZ-táblát észlelnek, jelzik felettesüknek”. Ennek alapján pedig a főváros önkormányzat közlekedési osztályának munkatársai kezdeményezik a terület forgalomtechnikai szempontból történő felülvizsgálatát.
A bírságolással kapcsolatban pedig elmondta, hogy a közterület-felügyelet jogalkalmazó szervezet, ahol a felügyelők szolgálatuk alatt visszatérő ellenőrzéseket végeznek, és ahol szabálysértést észlelnek, ott szankciókat alkalmaznak. „Az intézkedést végzőknek minden esetben adott körülmények figyelembevételével, a jogszabályban előírtak alapján kell eljárniuk, mérlegelniük.” Arra viszont már nem kaptunk választ, hogy a szabálytalanul parkolókat miért nem egyöntetűen bünteti helyszíni bírsággal a közterület-felügyelet, miért járnak el velük szemben különféleképpen, ráadásul eltérő összegeket kiszabva.