Csaknem száz új villamost és trolit vásárol Budapest 2014-ig, a képviselők az erről szóló határozatot 31 igen szavazattal egyhangúlag fogadták el a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén. Az előterjesztés szerint 96 villamost, és 93 trolibuszt szereznek be 2014-ig, a második ütemben, 2016-ig további 37 villamos érkezhet Budapestre.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kezelt projekt együttes beruházási költsége 156,5 milliárd forint, de ennek jelentős részét, várhatóan 98 százalékát az unió finanszírozza, így Budapestnek 3 milliárd forint önrészt kellene biztosítania. A projekt célja a túlüzemeltetett, műszakilag is elavult villamos- és trolibuszjárműpark frissítése, az alacsony padlós járművek nagyobb arányú megjelenése a vonalakon.
A dokumentum kifejti, hogy Budapest villamosvonalain mindössze a 40 Combino felel meg a kor és az akadálymenteség elvárásainak, a 118 Ganz csuklós villamos túlkoros, energiafelhasználásuk magas és gyakran meghibásodnak. A trolibuszok esetében a legrosszabb állapotban az orosz, 40 éves ZIU-9-es trolik vannak, és ebben az ágazatban nincs forgalomban alacsony padlós jármű.
A járműbeszerzéshez kapcsolódva az előterjesztés szerint egyéb infrastrukturális beruházásokat is meg kell valósítani, ilyen a megállók peronszintjének emelése és egy új villamoskocsiszín felépítése. Tanulmányok szerint utóbbira a volt józsefvárosi pályaudvar területe alkalmas, ezért a BKK megkezdte a tárgyalásokat a MÁV-val.
György István az előterjesztésben emlékeztetett, hogy 2010 elején megszavazták az 1-es és 3-as villamosvonal meghosszabbítását és a járművek cseréjét. Ez azonban kevés szerelvény beszerzésével járt volna, amelyre nagyon nehezen, vagy drágán kaptak volna ajánlatot. A fejlesztés során az uniós támogatás feltételéül szabták, hogy a főváros dolgozzon ki járműstratégiát. Három ütemben javasolja a főpolgármester-helyettes a járművek beszerzését, a harmadik ütem 2020-ban zárulhat, ekkorra Budapest teljes villamos- és trolibuszhálózatát alacsony padlós járművekkel szolgálnák ki.
A BKK ezenkívül a busz-, illetve a metró- és HÉV-ágazatban is megkezdte a járműcseréhez szükséges előkészítő munkálatokat. Az autóbuszágazatban az új közszolgáltatási struktúra, a gyorsvasúti ágazatokban (metró, HÉV) a hosszú távú fejlesztési projekteket megalapozó Közlekedési Operatív Program biztosítja majd a járművek cseréjéhez szükséges forrást.