Autóval is járható lesz a sátoraljaújhelyi kishatár?
Egy-két hónapon belül gépkocsik is használhatják a jelenleg csak gyalogosok, illetve kerékpárosok számára nyitott sátoraljaújhelyi szlovák-magyar kishatárátkelőt.
Az ügyben a magyar és a szlovák félnek is van még tennivalója - hangzott el egy szombati, sátoraljaújhelyi sajtótájékoztatón.
A sátoraljaújhelyi kishatáron évtizedek óta kizárólag a gyalogos- és kerékpáros-forgalom volt lehetséges. 2007 decemberében, a schengeni határok bevezetése után sokan úgy vélték, autóval is át lehet majd itt hajtani, ezt Sátoraljaújhely önkormányzata is támogatta, de a ma Szlovákiához tartozó Slovenské Nové Mesto, vagyis Kisújhely képviselő-testülete, balesetveszélyre hivatkozva, nem járult ehhez hozzá.
Mivel a "behajtani tilos" táblát több alkalommal is ellopták ismeretlenek, a kisújhelyi önkormányzat beton virágládák kihelyezésével tette lehetetlenné a járműforgalmat. Ezeket később elvitték, de az autókat továbbra sem engedték át.
Kisújhely polgármestere, Ján Kalinic, aki korábban ellenezte a határátkelő megnyitását a gépkocsik előtt, a szombati sajtótájékoztatón arról szólt, hogy az egyeztetések meghozták a várt eredményt. Hangsúlyozta: a határátkelő, valamint az oda vezető Ronyva-híd eddig egymás ellen fordította a feleket, jó lenne, ha most a kapcsolatok helyreállításában lenne szerepe.
Szamosvölgyi Péter (Fidesz), Sátoraljaújhely polgármestere azt mondta: a hídon már megkezdődtek azok a munkálatok, amelyek szükségesek ahhoz, hogy az átkelőn a 3,5 tonna alatti járművek áthaladhassanak. Emellett gyalogos-, valamint kerékpársáv épül, illetve akadálymentesíteni kell a hidat. Hozzátette: a sátoraljaújhelyi területen néhány százezer forintos munkára van szükség, a szlovákiai területen viszont tízmilliós nagyságrendű lesz a beruházás. A nehézgépjárműveknek továbbra is kerülniük kell az Újhelytől körülbelül öt kilométerre levő közúti határátkelő felé.
Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi közigazgatásért felelős államtitkára elmondta: hosszas szakmai munka után Magyarországra már csak az a feladat vár, hogy módosítsa a határhidakról szóló nemzetközi egyezményt, amelyben lehetővé teszik a gyalogosok és a kerékpárosok mellett a 3,5 tonna alatti járművek közlekedését is az érintett határszakaszon.