A hajléktalanok miatt reklamálnak sokan a BKV-nál
A BKV ügyfélszolgálatára az elmúlt mintegy két évben 110-nél is több panasz, bejelentés érkezett a hajléktalanok jelenlétével kapcsolatban. A legtöbben a 4-6-os és a 14-es villamosok, a 7-es buszcsalád, a 150A busz, a 75-ös, valamint a 80-80A troli vonalán - közölte a BKV Zrt. sajtóosztálya a Független Hírügynökség kérdésére.
A FüHü azután kereste meg a közlekedési társaságot, hogy számos internetes fórumon panaszkodnak az emberek arra, hogy nemcsak az zavarja őket, hogy fedél nélkül élő bliccelők ápolatlanok, hanem az is, hogy gyakran kéregetni szállnak fel a buszokra, villamosokra.
A BKV Zrt. az utazási feltételeiben szabályozza, hogy milyen esetben lehet valakit kizárni az utazásból, de a társaság tisztában van azzal, hogy a rendszer nem működik tökéletesen. Ennek egyik oka az, hogy nem lehet pontosan meghatározni, milyen magatartási problémák miatt le lehet valakit leszállíttatni egy közlekedési eszközről. Ennél is súlyosabb probléma, hogy a járművezetőnek kell felszólítania, vagy adott esetben a jármű megállításával leszállásra utasítania a renitens utazót - a többi utas kárára. Ez pedig a gyakorlatban általában konfliktust okoz, amelynek a végleges megoldása hosszú időbe telik, esetleg rendőri intézkedéssel végződik, miközben a jármű nem tud továbbhaladni.
A BKV emlékeztet arra, hogy újításként idén január 11-étől a közterület-felügyelők is részt vesznek a jegyellenőrzésben. Előzetes képzés után a 3 hónapos próbaidő alatt a BKV-ellenőrökkel közösen látnak el szolgálatot kezdetben a Rákóczi úton közlekedő autóbuszjáratokon (pl. a 7, 7E, 173, 173E buszokon), továbbá 4-es és 6-os villamosok teljes vonalán. A közterület-felügyelők - mint igazoltatásra jogosult hivatalos személyek - abban vannak a BKV-ellenőrök segítségére, hogy igazoltassák azokat a bliccelőket, akik az ellenőrök felszólítására nem tudják vagy nem hajlandók igazolni magukat. A BKV hangsúlyozza, hogy a jövőben szoros együttműködés várható a Fővárosi Közterület-felügyelet, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV között.
A társaság szerint a hajléktalanok és az ellenőrök, valamint a biztonsági őrök között nincs atrocitás, az otthontalanok ugyanis együttműködnek, hiszen tudják, hogy jogosulatlanul utaznak a BKV járművein. A társaság azt is hozzátette: a jegyellenőrök és a biztonsági őrök feladata az utazási feltételek betartatása, és az előírások szerint minden utassal szemben azonos módon kell intézkedniük. Amennyiben valamely hajléktalan segítségre szorul, úgy mentőt hívnak neki. Ilyen jellegű segítséghívás idén már két alkalommal történt.
Mivel két polgármester is levélben kérte a BKV-t a cselekvésre, a társaság a Budapesti Közlekedési Központtal együttműködve a helyzet megnyugtató megoldására irányuló tárgyalásokat kezdeményezett a fővárosi szinten hatáskörrel rendelkező intézményekkel, civil szervezetekkel, illetve a rendőrhatósággal - zárul a Független Hírügynökségnek elküldött válaszlevél.