Megújul a Budapest–Veresegyház–Vác vasútvonal
Folynak az előkészületek a Budapest-Veresegyház-Vác elővárosi vasútvonal és a hozzá tartozó kiszolgáló infrastruktúra fejlesztésére - közölte a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt (NIF) pénteken.
A közlemény szerint a tervezett beruházás során korszerűsítik a Rákospalota-Újpest–Veresegyház–Vác vasútvonalat, így a vasúti pályát, a felsővezetéket, a biztosítóberendezést és a távközlési rendszert. A jelenlegi óránként 60 kilométeres sebességet egyes szakaszokon 80–100 kilométerre növelik, aminek nyomán a menetidő Budapest és Vác között mintegy 20 perccel csökken. Több helyen második vágány létesül.
Az utasforgalmi helyeken korszerű, a járművek padlószintjével megegyező magasságú peronok épülnek. Az utasforgalmi létesítmények akadálymentesek lesznek és több nagy forgalmat lebonyolító, balesetveszélyes szintbeli közúti-vasúti kereszteződés helyett különszintű keresztezéseket alakítanak ki. Több vasútállomáson P+R parkoló, kerékpártároló, valamint új autóbuszmegálló lesz. A vonalon közlekedő vonatokon naponta átlagosan 52 személyvonaton 11-12 ezer utas utazik.
A közlemény szerint a megvalósíthatósági tanulmány, illetve az örökségvédelmi és környezeti hatásvizsgálatok egy része elkészült, más részük előkészületben, illetve folyamatban van. Az engedélyezési tervek készítése zajlik. A tervezést a VITECO Kft. és a FŐMTERV Zrt. alkotta konzorcium végzi, a tendertervek jóváhagyásának határideje 2012. április második fele.
A beruházás előkészítési munkálatai más projektekkel együtt folynak, amelyekre a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül összesen mintegy bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre. Ennek 15 százaléka magyar forrás, 85 százalékát pedig az európai strukturális alapokból finanszírozzák.