Megkezdődött a Bamco-per a Fővárosi Bíróságon
Megkezdődött a Bamco-konzorcium vitatott átkötő alagút-építésének ügyében a per hétfőn a kivitelező és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) között hétfőn.
A Bamco Alagút- és Metróépítő Kkt. azért perelte be az NKH-t, mert a hatóság 2008. augusztusi határozatát hatályon kívül szeretné helyeztetni. A határozatban az NKH kimondta: jogellenesen járt el a Bamco akkor, amikor jóváhagyott kiviteli tervek hiányában kezdte meg a 4-es metró Szent Gellért téri állomásához közeli "vágánykapcsolati műtárgy" építését. Amellett, hogy a hatóság megtiltotta a további építést az engedélyek beszerzéséig, a Bamcót 1 millió forint bírsággal sújtotta.
Szecskó József tanácselnök az iratismertetés során elmondta, a felek peren kívül szerettek volna megegyezni, de ez nem sikerült, ezért a Bamco, mint felperes, kérte a bírósági eljárás lefolytatását. A Bamco - mint mondta - azzal védekezett korábban, hogy az átkötő alagút építésénél technológiát váltottak, amely - a cég álláspontja szerint - nem engedélyköteles. Az NKH szerint azonban a kivitelező "belépett az átkötő alagút területére", amely a kivitelezés megkezdését jelenti - ismertette Szecskó József.
A Bamco jogi képviselője a tárgyaláson fenntartotta a hatályon kívül helyezési kérelmet, továbbá kérte tanúk meghallgatását és szakértő kirendelését. Az NKH jogi képviselője a felperes kérelmének elutasítását, valamint a bizonyítási indítvány mellőzését kérte. Álláspontja szerint arról folyik a vita a Bamcóval, hogy mit kell az átkötő alagút területének tekinteni, ebbe "belépett-e" a fúrópajzs, és ha igen, akkor ez jelenti-e az építkezés megkezdését.
A Bamco 2008 nyarán kezdte meg a Szent Gellért tér alatti összekötő alagút fúrását úgy, hogy - az NKH szerint - erre nem volt engedélye. A jogsértő helyzetről a DBR Metró Projekt Igazgatóság tájékoztatta a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, akik augusztus elején felfüggesztették és megtiltották az alagút fúrását addig, amíg nem lesznek jóváhagyott tervek. A pernek azért is van jelentősége, mert egy esetlegesen fizetendő kötbér és kártérítési felelősség megállapításához először ezen határozat törvényességéről kell dönteni.
Augusztus 18-án a Bamco engedély nélkül újraindította a déli pajzsot, mert úgy döntöttek, nem veszik figyelembe a hatósági véleményt. Az NKH 1 millió forintra büntette a Bamco konzorciumot augusztus 26-án kelt határozatában és megtiltotta az átkötő alagút építését a kiviteli tervek jóváhagyásáig. Akkori becslések szerint a leállás miatt több mint 1 milliárd forint többletköltség keletkezett.