A BKV kilátástalansága miatt tettek feljelentést a szakszervezetek
Ismeretlen tettes ellen bűncselekmény megalapozott gyanúja miatt feljelentést tett a Központi Nyomozó Főügyészségen a BKV négy szakszervezete, mert a közlekedési társaság pénzügyi helyzete kilátástalan, és ezért a tulajdonos, a Fővárosi Önkormányzat a felelős. Eközben az egyik szakszervezet háza táján sincs minden rendben.
Az ügyészségi beadványban a Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete, az Óbuda Autóbuszgarázs Szakszervezet, a Cinkota Autóbusz Közlekedési Szakszervezet, valamint a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet azt írta: bár a tulajdonos és megrendelő Fővárosi Önkormányzat annak ellenére nem finanszírozza a BKV bevételekkel nem fedezett kiadásait, hogy erre a szolgáltatási szerződés és több rendelet is kötelezi.
Mint írták, a főváros 2002 óta semmilyen működési támogatást nem ad, a normatív állami támogatás bevezetésével egyidejűleg az önkormányzati működési támogatás megszűnt. A szakszervezetek szerint a Fővárosi Önkormányzat "súlyosan jogszabálysértő" magatartásának következménye a működés tartós alulfinanszírozottsága, amelynek eredményeként a BKV költségvetési hiánya tavaly már meghaladta a 27 milliárd forintot.
Nemes Gábor, a Cinkota Autóbusz Közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta: az alulfinanszírozottság a társaság működését alapvetően befolyásolja, ez pedig a tulajdonos magatartására vezethető vissza. Azért is fordult a négy szakszervezet az ügyészséghez, hogy felhívja a figyelmet arra: a helyzet nem a munkavállalók felelőtlen magatartása miatt következett be.
Igaz, a rendőrség olyan ügyben is vizsgálódik, amelyben az egyik szakszervezet is érintett. A Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezethez (KAÜSZ) állítólag úgy léptettek be embereket, hogy azok nem is tudtak róla. Földényi György, a szakszervezet vezetője a hvg.hu-nak azt mondta, amint tudomást szerzett az esetről, intézkedett az adatlapok visszakéréséről. A KAÜSZ-nél nem ez az első furcsa ügy. Áprilisban derült ki, hogy a szakszervezeti autóbuszuk másfél évig ingyen tankolt a BKV telephelyén. Ennyi idő alatt összesen 2,5 millió forintért tankoltak ingyen a buszba, amit aztán az eset napvilágra kerülése után a BKV Zrt. vezetése mégis visszakövetelt. Ráadásul az ominózus autóbusz is felháborodást váltott ki. A KAÜSZ ugyanis nagyon jutányos áron, havi 130 ezer forintért bérelte a Volvót. Az árban – úgy tudjuk – benne van a lízing, a szerviz és a biztosítás díja is, a KAÜSZ-nek csak a tankolás került volna pénzébe.
Ugyancsak a KAÜSZ-höz köthető az a ceglédi ingatlanügylet, amelynek során a szakszervezet megvásárolt egy telket, amelyen a tervek szerint nyaralót akart építeni. A terület azonban nem a KAÜSZ, hanem a szervezet titkárnőjének a nevére került. Földényi azzal indokolta a megoldást, hogy „más módon nem tudták volna megszerezni a telket, mert az jelen állás szerint termőföld”.