A Fidesz és az SZDSZ 100-100 milliót küld az EP-választásra
Az MSZP és az MDF csak az európai parlamenti (EP) választások kampányának lezárultával közli, hogy mennyit költött, a Fidesz legfeljebb 100 millió forintot, míg az SZDSZ körülbelül 100 millió forintot szán a kampányra, a KDNP-nek nem lesz önálló választási kasszája, mivel jelöltjei a Fidesz EP-listáján szerepelnek, s a kampány is közös lesz - közölték a parlamenti pártok.
Nyakó István, az MSZP szóvivője az MTI-nek azt mondta, hogy a kampány végeztével, amikor "megvan a kassza", állnak majd azzal a nyilvánosság elé. Utalt arra, az MSZP törvényi kötelezettsége, hogy költségvetésével elszámoljon az Állami Számvevőszék felé, ezt az elszámolást nyilvánosságra hozzák a Magyar Közlönyben. A szóvivő megjegyezte, hogy azok a pártok, amelyek eddig a kampányköltségek csökkentése mellett érveltek az európai parlamenti választások előtt, már régen kampányolnak gigaposztereken. A szocialista párt májusban kezdi hivatalosan a kampányt, de már gyűjti az ajánlószelvényeket és Göncz Kinga, a párt EP-listájának vezetője személyesen is felhívott legális adatbázisból származó telefonszámokat.
A Fidesz maximum 100 millió forintot költ el a kampányban. Nyitrai Zsolt, a Fidesz politikusa közölte, nem értenek egyet azzal, hogy nincsen költési limit az EP-kampányban. Ezért javasolták korábban a Fidesz által kezdeményezett ötpárti tárgyaláson, hogy pártonként 100 millió forintban korlátozzák az európai parlamenti választások kampánykiadásait és rövidítsék 30 napra a kampányidőszakot. Az utolsó pillanatig bíznak abban, hogy a pártok képesek lesznek megállapodni erről, a Fidesz viszont ettől függetlenül tartja magát saját javaslatához, maximum 100 millió forintot költ el, a klasszikus politikai hirdetéseken alapuló kampányt pedig csak májusban kezdi el.
Fidesz korábban ötpontos csomagot javasolt: e szerint bevezetnék a kampányszámlát és pártonként 100 millió forintban határoznák meg az EP-választási kampányban elkölthető pénzt. Emellett gátat szabnának a közpénzből folytatott kormányzati kampánynak, valamint a jelenlegi 72 nap helyett 30 napra korlátoznák a kampányidőszakot, amely alatt a kereskedelmi médiumokban nem lehetne politikai hirdetést közzétenni.
Halász Zsuzsa, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) szóvivője közölte, hogy mivel jelöltjei a Fidesz EP-listáján szerepelnek, s a kampány is közös lesz, a pártnak önálló választási kasszája sem lesz.
Horn Gábor, az SZDSZ kampányfőnöke azt mondta, hogy a párt kampányköltségvetése körülbelül 100 millió forintos nagyságrendű lesz, de pontos adatot majd csak a kampány lezárultával tudnak mondani.
Az MDF még annyit sem fordít az európai parlamenti választások kampányára, mint az országgyűlési választások kampányára - mondta Viniczai Tibor, a párt kampányfőnöke. Csak a kampány lezárulta után tudja pontosan megmondani, hogy mennyibe került az EP-kampányuk.
Tóth Zoltán választási szakértő korábban elmondta: az Országgyűlés nem szabályozta, hogy az európai parlamenti választáson induló pártok mennyit költhetnek a kampányukra. A szakember ezzel összegfüggésben arra hívta fel a figyelmet, hogy az EP-választáson nem érvényes az országgyűlési választásokra vonatkozó szabályozás, amely jelöltenként egymillió forintos keretet biztosít.
Mint elmondta, konkrétan a június 7-ei EP-választási kampányhoz állami költségvetési támogatást nem kapnak a pártok, saját belátásuk szerint dönthetnek arról, mennyit költenek jelöltjeik illetve pártjuk népszerűsítésére. Tóth Zoltán szerint ebben a helyzetben a pártok számára "erkölcsileg irányadó" az országgyűlési választás kampányszabályozása lehet. A mostani EP-választáson a pártok a listáikon legfeljebb 66 jelöltet állíthatnak, közülük az első 22 kerül fel a szavazólapra. (Magyarország összesen 22 képviselőt küldhet az Európai Parlamentbe.)