2009. február. 26. 11:27 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. február. 26. 15:44 Itthon

Ellentmondásos BKV-beszerzés

Bővíteni akarta járműparkját a BKV, ezért azt tervezte, hogy harminckét darab csuklós buszt szerez be. Ki is választott egy céget, a belga Van Hoolt, amely 20 millió forintért kínálta a járművek darabját, csak azt nem tudni, honnan értesült a BKV a kedvező árajánlatról. Az ugyanis egészen addig nem szerepelt a Van Hool weboldalán, amíg a sajtó nem kezdte firtatni az ügyet.

A Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) új buszok beszerzését fontolgatta, mégpedig gyorsított, hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében. A közbeszerzési döntőbizottsághoz – a hvg.hu birtokában lévő dokumentumok szerint – azért fordult a társaság, mert a „beszerzés kivételesen kedvező feltételei csak rövid ideig állnak fenn”, és ezek igénybe vétele más eljárás alkalmazása esetén meghiúsulna. Vagyis, ha pályázatot írnának ki a buszok beszerzésére, akkor kifutnának abból az időből, amíg az ajánlat fennáll.

A kihagyhatatlan ajánlatot tevő cég a belga Van Hool, amely harminckét darab, nyolc éves csuklós buszt kívánt értékesíteni, darabonként húsz millió forintért. Minderről a BKV – a döntőbizottság számára készítendő anyag szerint – a Van Hool weboldaláról értesült, ám ez az ajánlat egészen február 25-én reggelig, az első sajtóérdeklődések idejéig – nem szerepelt a Van Hool weboldalán.

A közlekedési vállalat beszerzési tervezetében összehasonlította más gyártók járműveit a Van Hooléval. Ennek eredményeként azt állapították meg, hogy a Mercedes-Benz hasonló paraméterekkel rendelkező csuklós busza kétszer annyiba kerülne, a Volvo 7700-as típusú jármű pedig a Van Hool ajánlatához viszonyítva 80-90 százalékkal lenne magasabb. Megvizsgálták még a Neoplan 4421-es autóbuszait is, amelyek olcsóbbak voltak ugyan, de sérültek, így a javításukra sokat kellene fordítani, valamint csak három sebességi fokozattal rendelkeznek, ami kevés egy városi forgalomban közlekedő jármű számára.

Nincs döntés autóbusz beszerzésről – a BKV reagálása
 
A BKV Zrt. nem rendelkezik elegendő járművel a Paraméterkönyvben előírt szolgáltatások teljesítéséhez, ezért 40 autóbusz azonnali beszerzésére van szükség. Jelenleg vezetői döntés semmilyen autóbusz-beszerzésről nincs; a Társaság műszaki és gazdasági vizsgálatokat folytat arról, hogy milyen törvényes konstrukció keretében kerülhet sor a járművek megvásárlására.
 
Az BKV Zrt. Igazgatóságának jóváhagyásával jelenleg folyamatban van egy 20+50% darabszámú, maximum 3 éves csuklós autóbuszok beszerzésére irányuló nyílt közbeszerzési eljárás, melyben az ajánlatok benyújtásának határideje február 25-e volt. Ebben a közbeszerzési eljárásban egy ajánlat érkezett, amely járművenként több mint 80 millió forintos ajánlati árat tartalmaz.
 
A BKV Zrt. szakemberei az új és használt autóbuszpiacot folyamatosan figyelik, kedvező lehetőségek után kutatva, melyet a Társaság autóbuszainak műszaki állapota és magas életkora indokol, valamint az is, hogy a Társaság nem rendelkezik elegendő járművel a Paraméterkönyvben előírt szolgáltatások teljesítéséhez. A BKV Zrt. információt kapott a Belga Nagykövetségtől arról a lehetőségről, hogy a belga Van Hool autóbuszgyártó cég kedvező áron értékesíteni kíván több használt autóbuszt. Ennek kapcsán jelenleg a BKV szakemberei olyan műszaki és beszerzési vizsgálatot tartalmazó elemzés elkészítésén dolgoznak, amely megvizsgálja a járművek paramétereit, valamint összehasonlítást tartalmaz a piacon beszerezhető hasonló felszereltségű és életkorú járművekről.
 
A BKV Zrt 2008-ban nyílt közbeszerzési eljárás keretében kívánt maximum 6 éves használt autóbuszokat beszerezni, ez az eljárás azonban végül az ajánlattevő visszalépése miatt meghiúsult.
 
A Van Hool által eladni kívánt – EURO 3-as motorral felszerelt – autóbuszok életkora 8 év, hozzávetőlegesen 300 ezer kilométert futottak forgalomban, vételáruk pedig igen kedvező, körülbelül járművenként 20 millió forint. Ez az összeg közel azonos azzal a költséggel, amennyibe a 15-20 éves Ikarus buszok felújítása kerül a Társaságnak.

Hirdetés