2009. január. 19. 20:11 MTI Utolsó frissítés: 2009. január. 19. 19:55 Itthon

Pártfinanszírozási javaslat: magánszemélyeknek igen, cégeknek nem

Emelni kell a politikai pártok közvetlen állami támogatását és a kampányköltések felső határát, valamint ösztönözni a magánszemélyek adományozását a politikai kampányokban - javasolta a Freedom House Europe és Transparency International Magyarország.

"A pártok közvetlen állami támogatását és a kampányköltések felső határát egyaránt növelni kell, bátorítani kell a magánszemélyektől érkező adományokat úgy, hogy az állam kiegészítő támogatást adna melléjük. Szintén kívánatos lenne a cégeknek a politikai támogatásokból való kizárása" - írta a két szervezet az MTI-nek hétfőn eljuttatott közleményben, amelyben összefoglalják javaslataikat a magyar párt- és kampányfinanszírozás reformjáról. 

Javaslatuk szerint a bevételek és kiadások átláthatóságának garantálása érdekében szükség van a nyilvános kampányszámlára, amelyet az Állami Számvevőszék (ÁSZ) követne és ellenőrizne. A szervezetek álláspontja az, hogy a költségek visszaszorításához világosan meghatározott és a jelenleginél rövidebb - 60 napos - kampányidőszakra lenne szükség. 

Az állami forrásokkal való visszaéléseket, a minisztériumi és önkormányzati pénzeknek kampánycélokra való felhasználását szigorúan tiltó és szankcionáló szabályokkal kell visszaszorítani - szögezte le a két szervezet, amelyek a Nézőpont Intézettel közösen már a múlt évben is javaslatot tettek a kampányfinanszírozás átalakítására.

Mint írták, becslések szerint a parlamenti pártok 2006-ban csaknem 7,6 milliárd forintot költöttek kampányaikra, ezzel szemben a jelenleg hatályos törvény szerint pártonként nagyjából 400 millió forint elköltésére van lehetőség. A két összeg közötti, szerény becslések szerint is milliárdos különbség forrásai ismeretlenek, a pénz mozgása mind az ellenőrző szervek, mind pedig a választók számára követhetetlen.

Úgy vélik, nem egyszerűen a kampányköltségek pártok általi ad hoc csökkentésében rejlik a megoldás, hanem egy átfogó törvényre lenne szükség, amely egyrészt szigorítja a pártok költéseinek ellenőrzését és szankcionálja a törvénysértést, másrészt lehetővé teszi, hogy az állampolgárok számára is átláthatóvá váljon a rendszer.

A Freedom House Europe és Transparency International Magyarország emlékeztet arra, hogy a Fidesz által a napokban ismertetett javaslatok nagy része a két évvel ezelőtti, az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet által kezdeményezett négypárti tárgyaláson már napirendre került, ám az az egyeztetés végül kudarcba fulladt.

A közelmúltban a Fidesz bejelentette: négypontos megállapodási javaslatot dolgoz ki annak érdekében, hogy csökkentse az idei európai parlamenti választási kampány költségeit. Azt javasolják, hogy a pártok vállaljanak kötelezettséget arra, hogy nem hirdetnek a kereskedelmi médiában, hiszen ez a legdrágább a lehetőségek között. A Fidesz szerint a pártoknak csak a közszolgálati médiában kellene hirdetéseikkel megjelenni, a kereskedelmi csatornákon pedig csak akkor, ha van mód közszolgálati hirdetéseket közzétenni. A párt azt is várja, hogy a kormány vállaljon kötelezettséget arra, hogy nem folytat közpénzből finanszírozott kormánypropagandát, amellyel segíti a kormánypárt kampányát. A javaslat része még, hogy a megállapodást aláírók vállalják egy saját maguk által meghatározott kiadási plafon betartását, illetve azt, hogy kampánykiadásaikat egy átlátható, úgynevezett kampányszámlán vezetik.

A Fidesz - amely már korábban benyújtotta törvényjavaslatát a kampányköltségek csökkentésére az Országgyűlésnek - január végére tervez egyeztetést a parlamenti pártokkal javaslatáról. Az MSZP az ősszel jelezte, hogy szükségesnek tartja a politika finanszírozásának tisztába tételét, ezért új tárgyalásokat javasol a párt- és kampányfinanszírozási törvény megalkotásáról. Ezt megelőzően már az SZDSZ is jelezte: a parlament előtt lévő két, a párt- és kampányfinanszírozást szabályozó törvényjavaslat közül bármelyiket hajlandó támogatni.

Hirdetés