Változnak a kamionstop szabályai
Változnak a kamionstop szabályai hétfőn, a rendelet várhatóan egyenletesebbé teszi a nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalmát.
A rendelet július 29-én jelent meg a Magyar Közlönyben, a kihirdetést követő 5. napon lépett hatályba, a korlátozás időszakára vonatkozó szabályok azonban csak szeptember 1-jétől hatályosak.
A nehéz tehergépkocsik hétvégi közlekedési rendjének újraszabályozásakor alapvető cél volt, hogy a csaknem másfél évtizeddel ezelőtti rendelkezést a mai viszonyokhoz lehessen igazítani. Az 1995-ben született rendelet 2002. évi módosítása óta jelentősen megváltozott a termelői és kereskedelmi ellátó rendszerek logisztikai háttere, magasabb környezetvédelmi osztályba tartozó járművek kerültek forgalomba, javult a tranzit utak műszaki állapota és a környező országok forgalomkorlátozásának gyakorlata.
A rendelet módosítása a nyári időszakra (július 1.- augusztus 31.) vonatkozóan két lényeges elemet tartalmaz: a szabályozás kezdete június 15-ről július 1-jére tolódik ki, és hétvégén belül a korlátozás a szombat reggel helyett délután 15 órakor kezdődik. A korlátozás az eddig megszokottak szerint vasárnap 22 óráig tart.
A módosításnak köszönhetően a balesetek szempontjából legveszélyesebb pénteki és hétfő reggeli időszak tehergépjármű-forgalma jobban eloszlik. Az intézkedés alapvetően nem befolyásolja a településeken élők életkörülményeit, és lehetővé teszi a gazdaság hatékonyabb működését.
Az új szabályozás szigorúbb követelményeket határoz meg a kivételezettek köréről, csak az EURO-3 vagy annál magasabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járművek mentesülhetnek és a kivételezettek közé kerülnek.
Bővül azoknak az útvonalaknak a köre is, amelyeket a nyári időszakban szombat délután és vasárnap este között csak a rendkívüli veszély elhárításával kapcsolatos szállításokat végzők használhatnak. Ilyen útvonal például az M7-es, a 2/A számú út, a 6-os út Dunaújváros és Budapest között, vagy a 37-es út Miskolc és Sátoraljaújhely között.
Az előzetes hatásvizsgálat megállapította, hogy a hatályba lépő változtatásoknak nincs számottevő környezeti hatásuk, a károsanyag-kibocsátás volumenét nem befolyásolja a korlátozás ténye, hiszen az intézkedés az elszállítandó áruvolument nem változtatja meg.
Az intézkedés hatását a Közlekedéstudományi Intézet figyelemmel kíséri.