Megkurtítják a kamionstopot
Szeptembertől változnak a kamionstop szabályai: szombat reggel helyett például csak délután három órától lép életbe a korlátozás – jelentette be a kormányszóvivő.
Budai Bernadett elmondta: a kormány múlt heti ülésén döntött a nehézgépjárművek hétvégi forgalom-korlátozását meghatározó szabályok módosításáról, amely a keddi Magyar Közlönyben jelent meg.
Amellett, hogy a módosítás szélesebb idősávban teszi lehetővé a tehergépkocsik közlekedését, szigorúbb követelményeket is támaszt a fuvarozókkal szemben.
A kormányszóvivő szerint a rendelet módosítását többek között az indokolta, hogy a mintegy másfél évtizede hatályban lévő, már többször módosított szabályokat az időközben megváltozott körülményekhez kellett igazítani. A kormány olyan megoldást keresett, amely a közlekedés biztonságának javítása érdekében a lehető legjobban szétválasztja a tehergépkocsik és a személygépkocsik forgalmát.
A változások közé tartozik, hogy a nyári időszak kezdete június 15-ről július 1-jére tolódik, ugyanakkor a nyári forgalomkorlátozási időszak vége augusztus 31-e marad. További változás, hogy szombat reggel helyett délután három órától lép életbe a korlátozás, de a forgalomkorlátozási időszak vége, a vasárnap 22 órai időpont nem változik.
A módosítástól többek között azt várják a szakemberek, hogy enyhül a péntek délutáni és a hétfő kora reggeli teherforgalmi csúcs. Budai Bernadett azt mondta, hogy a tehergépkocsik szombat délelőtti közlekedése és az ebből következő magasabb színvonalú áruellátás jobban igazodik a lakosság megváltozott hétvégi bevásárlási szokásaihoz. A forgalomkorlátozási időszak kiszélesítése pedig időben is egyenletesebbé teszi a kamionok közlekedését, így nem alakulnak ki forgalmi csúcsok a településeken.
Bővül azoknak az útvonalaknak a köre, amelyekre a nyári időszakban, szombat délután és vasárnap este között egyáltalán nem hajthatnak fel a nehéz-tehergépkocsik. Az M7-esen, a 2/A számú úton, a 6-os úton Dunaújváros és Budapest között, vagy a 37-esen Miskolc és Sátoraljaújhely között ebben az időszakban még azok a tehergépjárművek sem közlekedhetnek, amelyek amúgy a már korábban hatályos szabályok szerint felmentéssel rendelkeztek.
Az új szabályozás a felmentések tekintetében szigorú környezetvédelmi követelményeket is meghatároz: csak az EURO-3 vagy annál magasabb kategóriába tartozó - vagyis a kevesebb káros anyagot kibocsátó, a környezetet jobban kímélő - járművek mentesülhetnek a korlátozások alól.
Budai Bernadett tájékoztatása szerint a sokak által csak kamionstopként emlegetett rendelet módosítását rendkívül hosszú, három éves egyeztetési folyamat előzte meg. A kormány a szabályok módosítása kapcsán egyeztetett a fuvarozók képviselőivel, a környezetvédelmi szervezetekkel és kikérte az önkormányzati szövetségek véleményét is.
A Közlekedéstudományi Intézet által készített előzetes hatásvizsgálat azt mutatja, hogy a kormányrendelet módosításának nincs számottevő környezeti hatása, de a szaktárca folyamatosan figyelemmel kíséri az intézkedések hatását – jelentette ki a kormányszóvivő.