Megrendezett biciklisbalesetek Kőbányán
Egyenrangú járművezetőként kell elfogadnia a kerékpárosokat a közlekedés minden résztvevőjének, de ehhez a kerékpárosoknak is sokat kell tanulniuk - hangzott el csütörtökön a Magyar Kerékpárosklub és a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV) közös budapesti tájékoztatóján, amelyen kerékpárbalesetekhez vezető közlekedési helyzeteket mutattak be.
A BKV kőbányai trolibusz telephelyén a veszélyes helyzetek "klasszikusait" mutatták be kerékpáros önkéntesek és buszvezetők. Ilyen például, amikor egymás mellett halad vagy kanyarodik ugyanabban a sávban egy nagy jármű - például egy csuklós busz - és egy kerékpáros. Ha a biciklisnek nincs fogalma róla, hogy a buszsofőr mit láthat a visszapillantó tükörben és hol van a holttér, amelyet már nem mutat a tükör, a sofőr pedig nem tudja, hogy mekkora sebességgel lehet biztonságosan előzni egy biciklist, akkor súlyos baleset történhet - magyarázta László János, a Kerékpárosklub elnöke.
"Ismerjük meg egymást és tanuljuk meg egymást tolerálni, mert együtt közlekedünk és egymásra vagyunk utalva" - mondta László János. A kerékpárosszervezet szerint a fővárosban évente megduplázódik a kerékpárt hétköznapi közlekedési eszközként használók száma, a kerékpáros infrastruktúra azonban nem fejlődik ilyen ütemben. A közlekedés résztvevői - autósok, gyalogosok, kerékpárosok és a közösségi járművek vezető - így csak megértéssel, türelemmel és együttműködéssel kerülhetik el a konfliktusokat és a baleseteket.
"A kerékpárosoknak is sokat kell tanulniuk, hogy elfogadják őket a közlekedés egyenrangú résztvevőiként" - mondta László János. A szervezet ezért a BKV-val közös bemutatók mellett kiadványt is tervez, amely a tipikus baleseti szituációkról és a biztonságos közlekedés alapjairól tájékoztatja a kerékpárosokat.
Az autósok oldalán is szemléletváltásra van szükség, éppen ezt szolgálja a klub egy további vállalkozása: azt tervezik, hogy vásárolnak 25 kerékpárt, amelyeket hét napig ingyen használhat mindenki, aki a jogosítványát egy hétre letétbe helyezi a szervezetnél. "Fel kell ültetni az embereket a biciklire, hiszen aki kipróbálja, hamar rájön, hogy a biciklizés praktikus és gyors módja a közlekedésnek, és nem is annyira veszélyes, ha járművezetőként viselkedik a kerékpáron is" - mondta a Magyar Kerékpárosklub elnöke.