2008. május. 22. 13:24 MTI Utolsó frissítés: 2008. május. 22. 13:35 Itthon

Elhallgatott hűségnyilatkozat: ötmilliós bírság a Vodafone-nak

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ötmillió forintra bírságolta a Vodafone Magyarországot a fogyasztókat megtévesztő mobilinternet reklámjai miatt – közölte a hivatal.

A szélessávú mobil internet szolgáltatásának 2007-es népszerűsítése során a távközlési szolgáltató néhány reklámjában nem tájékoztatott arról, hogy kedvezményes áron csak akkor lehet nála internetezni, ha a fogyasztó hűségnyilatkozatot tesz.

A Vodafone elhallgatta azt is, hogy mobilinternet szolgáltatása nem mindenhol használható.

A Vodafone 2007. június elején vezette be a piacra a szélessávú internetezést lehetővé tevő úgynevezett 3G/HSDPA mobilinternet szolgáltatását. Ezzel együtt a szolgáltatás népszerűsítése érdekében széles körű reklámkampányt folytatott. A GVH vizsgálata megállapította, hogy a hirdetésekben több ízben a fogyasztókat megtévesztő információk jelentek meg.

A Vodafone-nak voltak például olyan reklámjai, amelyekben nem szerepelt, hogy a havi ötezer forintért reklámozott szolgáltatás csak akkor vehető igénybe, ha az ügyfél két éves hűségnyilatkozatot ír alá. A versenyhatóság megítélése szerint a hűségnyilatkozat megkövetelése lényeges információ a fogyasztó számára, hiszen az ilyen módon megkötött szerződést csak kedvezőtlen feltételekkel mondhatja fel. A hűségnyilatkozat tehát alkalmas a fogyasztó „időszakos fogva tartására”, mert megnehezíti a szolgáltatók közötti váltást.

A Vodafone hirdetéseiben azt sem mindig közölte a fogyasztókkal, hogy ha a mobilinternetes ügyfél 5 gigabájtnál több adatot tölt le egy hónapban, akkor a szolgáltató jogosult az előfizetést átváltani egy másik tarifacsomagra. A reklámokból nem derült ki minden esetben az sem, hogy a hirdetett szolgáltatás nem vehető igénybe a Vodafone teljes mobilhálózatában, csak azokon a helyen, ahol van 3G-s lefedettség, miközben volt reklám, amely egyenesen arról tájékoztatott, hogy a szélessávú mobilinternet szolgáltatás bárhol elérhető – közölte a GVH.

A bírság összegének meghatározásakor enyhítő körülményként vette figyelembe a GVH, hogy az ügyfelek a szerződéskötés előtt megismerhették a pontos feltételeket, valamint hogy a Vodafone elismerte a jogsértést. A távközlési szolgáltató vállalta, hogy a hűségnyilatkozattal kapcsolatos fogyasztóknak szóló tájékoztatóit átalakítja. Ez a lépés szintén bírságcsökkentő tényezőnek bizonyult.

Hirdetés