2008. február. 04. 11:45 MTI Utolsó frissítés: 2008. február. 04. 13:22 Itthon

Kákosy a Volánokat hívja segítségül

"A közszolgáltatás fenntartása kötelezettségem" - mondta Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten, s kijelentette, ha a sztrájk elhúzódna, a Volán társaságokra kell bízni a közösségi közlekedés egy részét.

Ha a vasutasok sztrájkja elhúzódik, akkor a Volán társaságokra kell bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás egy részét a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával - mondta Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten.

"A közszolgáltatás fenntartása miniszteri kötelezettségem" - mondta. A miniszter nem utalt arra, hogy konkrétan mennyi idő után hozza meg a döntést az átcsoportosításról. Azt viszont megjegyezte: fel kell készülni arra, hogy a politikai zavarkeltést célzó sztrájkok a márciusi népszavazásig tartanak.

Folytatódó tárgyalások
Közben megkezdődött az egyeztetés a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követeléseiről a szakszervezet és a MÁV Zrt. között hétfőn 11 órakor.  A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot személyenként a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többlet bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak.
 
Gaskó István az egyeztetést megkezdése előtt az MTI-nek elmondta: a sztrájkolók ugyanolyan támogatottsággal állnak a követelés mögött a nappali műszakban is, mint korábban. Áll a hálózaton a vasúti közlekedés, ami hétfőn hosszabb lesz, mint február 1-jén pénteken, amit akkor 12 órakor felfüggesztett a szakszervezet.
 
A MÁV Zrt. álláspontja továbbra is az, hogy a szakszervezet követelése irreális, jogi és gazdasági alapot nélkülöző.
Kákosy Csaba a mostani sztrájkot politikai zavarkeltésnek nevezte, amely utasellenes, mert nem veszi figyelembe az utasok érdekeiket. A miniszter kifogásolta, hogy az utasok nem tudtak felkészülni a munkabeszüntetésre, más közlekedési módok választására. 
 
A munkabeszüntetést a MÁV-dolgozók nagy része nem támogatja, a sztrájkban tíz vasutasból kilenc nem vesz részt - mondta.
 
A miniszter kifejtette, hogy szívügyének tekinti a vasút megújítását, továbbá tiszteletben tartja a vasutasok sztrájkhoz való jogát. Ugyanakkor a jelenlegi követeléseket nem tartja reálisnak és szakmailag megalapozottnak. Ésszerűtlenségüket érzékeltetve jelezte, hogy a MÁV a bérköveteléshez szükséges 30 milliárd forintos költségvetési forrásból 30 motorvonatot vásárolhatna, amelyek elegendőek lennének az egész Dunántúlon a vasúti közlekedés megoldására az arra alkalmas vonalakon. A miniszter jelezte, hogy az állam a MÁV Cargo eladásából befolyt bevételt nem további béremelésre, hanem modernizációra kívánja fordítani. 
 
A VDSZSZ béremelési követelése azért is túlzó, mert tavaly, amíg az országban a reálkeresetek 5-6 százalékkal csökkentek, addig a vasutasoknál 4 százalékkal nőttek - szögezte le a miniszter, utalva arra is, hogy ehhez képest az idei évre szóló 7 százalékos bruttó béremelés méltányosnak tekinthető.
 
A miniszter újságírói kérdésre válaszolva cáfolta a VDSZSZ állítását, amely szerint Kóka János még gazdasági és közlekedési miniszterként ígéretet tett a szakszervezet követelésének teljesítésére, miszerint minden vasutasnak részesedés járna a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Ebben a kérdésben Gaskó István "szándékosan téved" - fogalmazott. A MÁV Cargo munkavállalói részesültek a társaság privatizációjának eredményéből, erre törvényi kötelezettség is vonatkozott - mondta.
Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2025. január. 09. 19:30

Századfordulós bűnügyek – Az országbíró titokzatos halála

Az alig tíz éve egyesült Budapest első szenzációs bűnügye volt Mailáth György országbíró meggyilkolása, hiszen a korabeli magyar állam legfőbb közjogi méltóságainak egyike vált bűncselekmény áldozatává. A minden információmorzsára éhes közérdeklődés komolyan hátráltatta a nyomozói munkát, amit a sajtó is csak nehezített, ugyanis a legvadabb feltételezéseket is tényként tálalta. Századforulós bűntényekről szóló sorozatunk első része.