2007. november. 21. 09:05 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. november. 21. 10:24 Itthon

Áll a vasút, áll a MÁV - fotóriport

Sztrájkolnak a vasutasok. A vonatok szerda reggel 6 órától délig állnak. A pályaudvarok üresek, csak a nemzetközi járatokon látni várakozó utasokat. Azért az országban néhol megtörték a sztrájkot. A hvg.hu hajnalban a Keletiben járt.

Galéria, kattintson!
© Stiller Ákos
„Azért szimpatizálnak a sztrájkunkkal az emberek, mert tudják, hogy értük is tesszük. Nem béremelést követelünk, ott még nem tartunk” – mondja a hvg.hu-nak Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének érdekvédelmi alelnöke a Keleti pályaudvaron, kevéssel a 6 órás sztrájk előtt. Meleg az egyik szervezője a szerda délig tartó vasutassztrájknak.

Pár perccel a sztrájk kezdete előtt tömegével hagyják el az utasok a Keletit. Aki úgy dönt, marad, fűtött kocsikban várhatja ki a delet. Ilyen utast azonban csak a nemzetközi szerelvényeken látni: a Bukarestből Bécsbe tartó vonaton legalább húszan várakoznak. „Aludni fogunk” – felelte egyikük arra a kérdésre, mit csinálnak a sztrájk alatt. Két fiatallal is összefutunk, akik a sztrájk közvetlen „haszonélvezői”: tanulmányi kirándulást terveztek, ami a munkabeszüntetés miatt elmarad, így most suliba sem kell menniük.

A hangosbeszélőben folyamatosan tájékoztatják az embereket a sztrájkról. „Mi lesz azzal az utassal, aki 6-kor leragad egy állomáson?” – kérdezzük az egyik szakszervezetist. „Az délig várhat. De nem hiszem, hogy van ilyen ember. Legfeljebb az, aki az elmúlt napokban becsukta a fülét, nem hallgatott rádiót, nem nézett tévét, nem olvasott újságot és egy barlangban él. De az ilyen ember szerintem meg is érdemli” – mondja nevetve a szolidaritás napján.

Winnetou és Old Shatterhand a kocsivizsgálóknál
© Stiller Ákos
„Nézzük meg a kocsivizsgálókat!” – javasolja Meleg János, a vágányok mellett ugyanis nem maradt dolgozó, akit megszólaltathatnánk. „Több olyan bezárásra ítélt szárnyvonal van, ahol télen, rossz időben egy busz nem tudja helyettesíteni a vonatot. Mi is szeretnénk, ha a vasutat megreformálnák, de az nem reform, amit a gazdasági minisztérium tesz. Összevissza vannak az átszervezések, olybá tűnik, hogy a tárcánál senki nem ért a vasúthoz” – kesereg a szakszervezetis, majd a szárnyvonalak kihasználtsága és a menetrend közötti összefüggésekről kezd el beszélni. „A minisztériumban arra hivatkoznak, hogy a szárnyvonalakat senki nem használja. Na de miért is használnák az emberek, amikor a menetrend rossz és nem az utasokhoz igazodik? Pedig lehetne normális menetrendet is csinálni! Olyat, hogy az utazóközönség be tudjon menni a munkahelyére, az iskolába. Akkor használnák is a szárnyvonalakat! Most azért nem mennek vonattal, mert a vonat akkor érkezik be, amikor az iskola már elkezdődött” – mondja. Megjegyezzük, hogy a menetrendet nem a tárca, hanem a MÁV állítja össze. A szakszervezetisek szerint a MÁV összejátszik a minisztériummal, a menetrendet tudatosan rosszul állítják össze, hogy ezzel is igazolják a tárca állítását, miszerint ezeken a vonalakon csak kevesen utaznak. „Tudatosan akarják tönkretenni ezeket a vonalakat” – állítja, igaz, azt ő is elismeri, hogy a menetrend ügyében nemcsak a tárca mint tulajdonos, hanem a MÁV vezetése is cinkos.

Abbahagyták a munkát
© Stiller Ákos
Közben megérkezünk a kocsivizsgálókhoz. Nagyjából tízen ülnek egy asztalnál. Itt várják ki a delet, amikor majd újra munkába állnak. Reggeliznek, beszélgetnek. Amikor egyikük vonakodott, hogy lefotózzák, társai rá szóltak. "Állj ki az ügyért, legyél Petőfi"  – viccelődnek vele, majd komolyra fordul a téma. „Még nincs kiharcolva, hogy korkedvezménnyel menjünk mi is nyugdíjba, mint a mozdonyvezetők. Ez itt a legnagyobb baj! Ezt kéne még Meleg úr megcsinálni” – mondja egyikük a mellettünk álló szakszervezetis vezetőnek, aki egyetért, de mint mondja: egyelőre tehetetlenek az ügyben. „Küzdöttünk már érte. Az biztos, hogy a kocsivizsgálók munkakörülménye soha nem fog megváltozni. Ugyanúgy lesz hideg, forróság, a vonatokhoz ugyanolyan zúzott köveken lépkedve lehet majd eljutniuk” – magyarázza Meleg János, majd egy MÁV-os felmérésre hivatkozik, amelyből állítólag kitűnik, hogy sok kocsivizsgáló még a nyugdíjat sem éri meg, akik pedig igen, azok közül többen a nyugdíjazást követő egy-két éven belül meghalnak. Tegnap a Déli pályaudvar egyik kocsivizsgálója hunyt el – tudjuk meg. „Én 2 óra 15 perckor kelek, hogy Pestre feljöhessek dolgozni, s este fél 8-kor megyek haza. 27 éve nyomom. Számolja ki, mennyi kilométer van bennünk. Háromszor körbe lehetne utazni a Földet” – panaszolja az egyik, napi 12 órát dolgozó kocsivizsgáló.

Galéria, kattintson!
© Stiller Ákos


Fél hétkor már teljesen kiürül a Keleti, az aluljáróban is csak lézengenek az emberek. Egy rendőrjárőrön és a sztrájkszervező szakszervezetiseken kívül szinte csak fotósokat látni. S persze pénzváltókat, büféseket, akik a sztrájk ellenére is nyitva tartanak. „Maga nem zár be?” – kérdezzük az egyiktől. „A tulaj úgy döntött, nyitva kell lennünk. A fene sem érti, hogy miért, hiszen itt délig nem lesz forgalom. Majd csak elmalmozom addig.”
Hirdetés