Izgalmas alternatívák Budapest felfedezésére
Gulyásleves, Tokaji, Parlament, Budai Vár, Hősök tere. Vajon tényleg csak a szigorúan vett turizmus az, ami igazán érdekli a fővárosunkba érkező külföldieket? Utánanéztünk, miből szemezgethet, aki a valódi Budapestből szeretne kóstolót kapni, aki arra kíváncsi, mit csinál a romkocsmák közönsége, a fürdők nyugdíjasai, a budai újságíró vagy a békásmegyeri taxisofőr.
A turista csőlátás levethető |
Ahogy világszerte bővül azoknak az embereknek a köre, akik így vagy úgy, idegen tájak és városok felfedezésére szánják rá magukat, úgy nő az igény arra, hogy a turistaként megbélyegezett utazó kiszabaduljon a másfél-két órás városnéző buszút keretei közül, és a „turistakép” mögé pillantva elcsípjen valamit a város valódi ízéből, néhol bűzéből. Ehhez hasznos partnerek lehetnek az útikönyvek, de sosem tudhatják a legfrissebb információkkal ellátni a városnézőket. A hvg.hu utánajárt, hogyan foghat hozzá a magyarul nem beszélő idegen a valódi budapesti élet felfedezéséhez.
Az ideérkezők jelentős hányada szeretne elmerülni az város izgalmaiban; egyre kevésbé dívik a "mindent megszervez az utazási iroda, mi pedig lámaként követjük a kék ernyőjét a magasban lengető idegenvezetőt" hagyományos modellje. "Az utazók többsége megveszi a repülőjegyet, esetleg előre foglal szállást a pénztárcájához mérten, de ezután útikönyvre, térképre támaszkodva szeretné a várost felfedezni magának” – mondja a másfél éve indult angol nyelvű budapesti programmagazin, a Budapest Funzine ügyvezető igazgatója, Novotta Krisztina. A kétheti lap az első turistáknak szóló kiadvány, mely kitiltotta hasábjairól lokálok, topless- és sztriptízbárok hirdetéseit, melyek másutt jellemzően a tartalomnál is több hasábot foglalnak el. A szerkesztők szerint azon túl, hogy drágák, csak negatív visszajelzések érkeznek a turistáktól az ilyenekben szerzett élményekkel kapcsolatban. Maróthy Judit, az underguide.com vezetője szintén minden ügyfelét óva inti e szórakozóhelyektől, melyekkel kapcsolatban csak rémtörténetekről és százezer forintokat kóstáló italokról tesz említést.
Novotta két külföldi célcsoportot szeretne megszólítani lapjában: a hosszabb vagy még hosszabb időre ideköltöző úgynevezett expatokat, s a főváros aktualitásaira nyitott utazókat. A Funzine-nak éppen ezért minden számában részletes térkép és alapinformációk is helyet kapnak, s az újságban szereplő összes program mellett szerepel, hol található meg a helyszíne a térképen. „A mi újságunk a tiéd” – hangsúlyozza Novotta mottójukat, melynek szellemében igyekeznek a legelvontabb underground helyek bemutatásától az operalátogatásig a legkülönbözőbb programokat felvonultatni. A választékban éppen úgy megtalálja a neki való kikapcsolódást a hatvanas éveit taposó amerikai nyugdíjas, mint az első európai körútján idetévedő lázadó holland tinédzser.
Külön olvasói réteget képez a szerkesztőség által használt statisztikák szerint 80-100 ezer főnyi nálunk élő jómódú külföldi, akinek például igénye van az idegen nyelven játszott filmek programjára, vagy a legkülönfélébb nemzetközi eseményekre. „Temérdek ráérős feleség él a városban, akiknek a férje egész nap dolgozik, a gyerekek iskolában vannak, míg ők maguk nem szorulnak munkára, ezért minden nekik szóló programon kapva kapnak” - mondja Novotta Krisztina.
Az igényeket kielégítendő számtalan női egylet, egyesület működik a városban a német vagy angol hölgyek örömére. A Funzine, felismerve az igényt, golf-, egészség- és családi napokat szervez, de igen népszerűek az idegenajkúaknak rendezett táncos-zenés összejövetelek, vagy a Budapesten Erasmus ösztöndíjjal tanulóknak összehozott partik is. S akkor még szót sem ejtettünk az itt dolgozó külföldi urak által látogatott szivarestekről, borkóstolásokról.
Hasonlóan új keletű színfoltja Budapestnek az Underguide nevű "utazási iroda", mely meghatározás ellen határozottan tiltakozik a másodmagával a szolgáltatást kiötlő Maróthy Judit. „Az utazási irodákkal ellentétben alapvető célunk, hogy a helyi életbe integráljuk az ideérkezőket, helyiekkel ismerkedjenek, s az itteni életből is lássanak valamit, amit a turisták nagy többsége nem.”
A hvg.hu kérdésére, hogy az integráció üzletszerűvé válásával nem éppen valódi varázsát veszíti-e el a dolog, a cégvezető azzal válaszol: amit ők csinálnak, abból soha nem lesz nagy utazási iroda, a varázsa a személyességben rejlik. Miden érdeklődő igényeit és elképzeléseit feltérképezik a weboldalukon kitöltendő kérdőívvel, s ezek után személyre vagy igény szerint pici csoportra szabott javaslatokat tesznek budapesti idejük tartalmas és lokális ízekben bővelkedő eltöltésére. „Ez a fajta intézményesülés nem konkurál a valódi emberi kapcsolatokkal, csak a könnyebb létrejöttükben segíthet” – teszi hozzá.
Mindeki meglelheti amire vágyik © Túry Gergely |
A második éve létező szolgáltatás iránt leginkább az amerikai turisták érdeklődnek, de jelentős nyugat-európai, leginkább francia, angol és német vendégköre is van az Underguide-nak, amely a különböző büdzsével világot látó utasok, köztük a hátizsákosok pénztárcájára méretezett programokat is kínál. Az Underguide szervezésében működik a Go Local! néven futó szolgáltatás is, melynek lényege a kiválasztott nevezetességről, negyedről tartott helyszíni idegenvezetés, kizárólag kis csoportok számára: igény szerint szinte bármiről a helyi kézművesipartól a sörkészítő céhek történetéig.
Budapesten áltagosan két-három éjszakát töltenek el az ide érkezők, s ez nagyban meghatározza azt is, milyen mélységben érdekli őket a város, teszi hozzá Maróthy. Ennek ellenére a legtöbb kuncsaft hálás, ha kiszakadhat a magyaros ízek, fürdőkultúra, főbb múzeumok sarokpontjai közül, s olyan bárokat vagy szórakozóhelyeket ismerhet meg, ahová egyedül nem jutna el. Külön szolgáltatás - melyet több cég is kínál - az úgynevezett kocsmatúra, aminek során a szeszt jól bíró fiatalok egy éjszaka alatt a lehető legtöbb belvárosi bárt és klubot, kocsmát látogatják meg, szigorúan kidőlésig.