Gyurcsány „ne hívja magát pápai gyereknek”
Demonstrációt tartott mintegy kétszáz ember a pápai vasútállomáson, a Pápa-Csorna és a Pápa-Tatabánya-alsó közötti vasúti szárnyvonalak megszüntetése miatt. Az SZDSZ egyetért a gazdasági minisztérium döntésével, miszerint 14 veszteséges vasúti mellékvonalon autóbuszok végzik holnapnaptól a személyszállítást.
URLguru |
Fónagy szerint a kormány "ellene megy a magyar vidéknek, az embereknek, de ellene megy Európának is". A volt közlekedési miniszter rámutatott: az unió közlekedési bizottságának néhány napja tartott ülésén is arról volt szó, hogy a környezetkímélő és energiatakarékos közlekedést a vasút jelenti és azt érdemes fejleszteni.
Kovács Zoltán, Pápa fideszes polgármestere a demonstráción emlékeztetett arra, hogy a 2006-ban megalakult Gyurcsány-kormány programjában az szerepelt, hogy fejlesztések révén a környezetbarát vasút visszanyeri majd a korábbi jelentőségét, a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében pedig elsősorban közút- és vasútfejlesztésre fordítják a bővülő forrásokat, továbbá a vidéket jelentősen fejleszteni szükséges. Ezzel szemben a valóság az, hogy ma megszűnik két Pápáról induló vasútvonal, országszerte pedig tizennégy, sorra zárják be a falusi kispostákat (csak Pápa környékén eddig tizenkilencet), s reform ürügyén visszafejlesztésről, a vidék leépítéséről van szó - hangsúlyozta a polgármester.
A Pápa-Csorna vasútvonal megmaradása érdekében 13 ezer aláírás gyűlt össze, s amikor azokat átadta, "olyan tipikus kókás kiszólást" kapott, miszerint utasokat gyűjtsünk ne aláírásokat. "Pápa és környéke élni akar és nem hagyjuk, hogy ezek a vasútvonalak véglegesen bezáródjanak az itt élők előtt" – jelentette ki Kovács Zoltán, majd azt hangoztatta, hogy Gyurcsány Ferenc "innentől kezdve ne hívja magát pápai gyereknek".
A polgármester és a volt közlekedési miniszter két koszorút helyezett el a vasútállomás újjáépítésére emlékeztető márványtáblánál; a koszorúk szalagjain ez volt olvasható: Pápa-Csorna: 1896-2007, Pápa-Kisbér: 1902-2007. A demonstrálók egy része ezután a Csornára, másik része pedig a Kisbérre utoljára induló vonatra szállt fel.
Az SZDSZ szombati közleménye szerint a párt büszke arra, hogy egy liberális gazdasági és közlekedési miniszter irányítása alatt kerül sor a közösségi közlekedés reformjára. A közlekedés átfogó átalakításáról eddig minden közlekedési miniszter beszélt, de egyedül Kóka János látott neki a megvalósításának. Ezzel a lépéssel mintegy 2 milliárd forintot takarít meg az állam az adófizetők pénzéből – áll a párt közleményében.
Az SZDSZ emlékeztet arra, hogy a Fónagy János a Fidesz kormány volt közlekedési miniszterként még 1000 kilométer vasút leállítását javasolta. A liberális párt úgy véli, az egész tömegközlekedést nemzeti kérdésként kell kezelni, a problémákra pedig a reform a megfelelő válasz.