Hetekig szünetel a körúti villamosok közlekedése
A BKV szerint még több napig, a Városi Elővárosi Egyesület (VEKE) szakemberei szerint akár még hetekig szünetelhet a villamosközlekedés Budapesten a Moszkva tér és a Jászai Mari tér között.
Bár a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV) keddi tájékoztatása szerint a 4-es, 6-os villamosok a Jászai Mari tér és a Moszkva tér között még napokig nem közlekednek a Margit hídon a kidőlt tartóoszlopok miatt, a VEKE szerint ez sokkal tovább is tarthat. Álláspontjukat látszik alátámasztani, hogy a főváros - értesülésünk szerint - még csak szerdán fog leszerződni azzal a független mérnökirodával, akik a sorozatos üzemzavar okait hivatottak kivizsgálni a 15 napos határidőn belül. Székely Gábor, a vizsgálatot irányító felügyelőbizottság elnöke sem mert a körúti villamosok újraindításával kapcsolatban jóslatokba bocsátkozni.
Demszky Gábor főpolgármester tegnap jelentette ki, hogy független mérnökirodát kell megbízni a villamospálya felújítása körüli problémák megoldására. Hétfőn egyszerre ülésezett a főváros tulajdonosi és városüzemeltetési bizottsága, valamint a BKV felügyelőbizottsága. Érdemi döntés azonban egyik helyen sem született.
Megpróbáltuk elérni Sulek Jánost a FŐMTERV műszaki igazgatóját, aki a felújítás műszaki tervezéséért felelt, ám tegnap is és ma is azt a tájékoztatást kaptuk, hogy folyamatosan tárgyalásokat folytat a főpolgármesterrel és a BKV vezérigazgatójával. "Vizsgálják a kérdés műszaki oldalát, dolgoznak a helyzet mielőbbi megoldásán" - szólt a FŐMTERV kissé általános válasza.
Ezen már nem lesz felsővezeték © hvg.hu |
„A felújított nagykörúti villamospályán 16 alkalommal volt kisebb, egy órás fennakadásnál nem hosszabb üzemzavar, majd szombaton kidőlt a Margit híd két, villamosvezetéket tartó oszlopa is. A világ leghosszabb villamosához, az újonnan üzembe helyezett Combinóhoz ugyanis háromszor olyan súlyos felsővezeték szükséges, mint a régi járművekhez. A FŐMTERV előírta ugyan az ezeket tartó keresztsodronyok cseréjét, de a többnyire a házfalakba bekampózott tartózsinegekre már nem jutott idő, mert a BKV nem koordinálta megfelelően az átépítés munkálatait. Egyszerre dolgozott egy felsővezetékes és egy peronos csapat, ami miatt a tartószerkezetek cseréjét későbbre halasztották, hogy az átadási időre „rendben készen legyenek”. Úgy döntöttek az elmaradást október elsejéig az éjszakai üzemszünetekben végeztetik el a kivitelezővel”– nyilatkozta lapunknak Vitézy Dávid a VEKE igazgatósági tagja.
Vitézy információi szerint a kivitelezők már múlt hét szerdán eljutottak a Margit híd budai hídfőjénél lévő Török utcáig, de a sötétben végzett hamar munka miatt a sodrony megint elszakadt. Szombatra virradóan jutottak el a Margit hídig. Ott a házak híján 28 éves rozsdás tartóoszlopok tartják a felsővezetéket is megfogó sodronyokat, melyek közül kettő kidőlt, mikor az új zsineget megfeszítették, és azóta is áll a villamosforgalom.
Karbantartó kocsik a villamospályán © hvg.hu |
Vitézy szerint egyértelmű hogy még hetekig nem indul újra a 4-6-os villamos a Moszkva tér és a Jászai Mari tér között, hisz a BKV már kiépítette az ideiglenes végállomást a híd pesti oldalán, ami ritka és nagy beavatkozásnak számít.
„Meg kellene nevezni végre a főpolgármesternek ki a felelős ezért. Az egyes villamos kisiklása, a kigyulladó troli és alacsonypadlós buszok után ez a pancser felújítás a pont az „i”-re. Ha hatékonyan és szakszerűen koordinálják a felújítást, ez nem történhetett volna meg. A Moszkva tértől most egyszerre indulnak a kettes metrót és a 4-6-os villamost pótló buszok, amitől a Budai nagykörút gyakorlatilag járhatatlan. Nem kellene következmények nélkül hagyni, ezeket a nyilvánvaló szakmai mulasztásokat” – nyilatkozott Vitézy.
Megkerestük Demszky Gábor főpolgármestert is, de a probléma miatt ő is egymást követő egyeztetéseken vesz részt, így nem tudta alátámasztani azt a sajtóhírt, mely szerint szóba került Aba Botond BKV-vezérigazgató menesztése is. Székely Gábor azonban nem tud Aba lehetséges leváltásáról.
Kupper András a Fidesz frakcióvezetője hétfőn büntetőfeljelentést tett ismeretlen tettes ellen közúti forgalom gondatlan veszélyeztetésének gyanúja miatt.
A jelenlegi helyzet cseppet sem ad okot bizakodásra. A híd két kidőlt tartóoszlopa mellett több meg van repedve és kivétel nélkül az összes erősen rozsdásodik, ugyanúgy, ahogy az egész szerkezet. Szakértők szerint nem halasztható tovább a Margit híd rekonstrukciója. A szerkezet teherbírása a végéhez közeledik. Jövőre mégis csak a Szabadság-híd felújítását tervezi a főváros, mert azt össze lehet kötni a négyes metró építési munkálataival.
Sipos A.