Elindult az országosan hívható „Kátyúvonal"
Szombaton üzembe állt a magyarországi közúthálózat hibáinak bejelentésére szolgáló telefonon hívható országos „Kátyúvonal" – jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter
A Kátyúvonal a 06 80 404 404-es zöld számon bármely hálózatból ingyenesen hívható a nap 24 órájában. Az autópályán keletkezett úthibákról az Állami Autópályakezelő Zrt-t értesíti az ügyfélszolgálati központ. Az autópályán lévő, közlekedést akadályozó kátyúkat 4 órán belül elhárítják.
Kóka szerint, ha nem autópályán, de állami tulajdonú országos közúton van a kátyú, akkor a közútkezelő területi igazgatóságához jut el a bejelentés, ahol 24 órás át fogadják a hívásokat. Itt kategorizálják a kátyúkat, a balesetveszélyeseket igyekeznek néhány órán belül kijavítani. A forgalmat akadályozó, de nem balesetveszélyes hibákat egy napon belül igyekeznek elhárítani.
Ha önkormányzati utakat érint a kátyú, akkor megadják az ügyfélnek az illetékes önkormányzat elérhetőségét – mondta Kóka János. Hozzátette: az ügyfélszolgálat elvégzi a biztosítói kárbejelentést is. A miniszter emlékeztetett rá, hogy 10 nappal ezelőtt fogadták el a közutak elhasznált állapotából fakadó legsúlyosabb úthibák elhárítását szolgáló akciótervet. Azóta felmértek minden úthibát, a közvetlen balesetveszélyt jelentőket már elhárították. A hálózaton 87 brigád dolgozik 24 órában.
Példaként említette, hogy az elmúlt egy héten Pest megyében a 2400 kilométer hosszú úthálózaton 4170 kátyút tömtek be hidegaszfalt eljárással. Kóka azonban elég borúlátóan közölte, hogy: „hiába hárítunk el egy kátyút, keletkezhet egy másik, sőt kettő, hiszen az egész úthálózat olyan mértékben elhasználódott az elmúlt évtizedekben, hogy a 2002/2003-as évforduló hideg tele megháromszorozta-megnégyszerezte az úton lévő kátyúkat". A kátyúk elhárítása nagyon drága, „a plusz 5 fok alatti elhárítás még drágább" és nem is tartós, egy-két hónapig tart mindössze.
Az igazi megoldás a miniszter szerint az lesz, ha megvalósítják a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban a 2007-2013-as időszakra szóló nemzeti útfelújítási programot. Ez 500-1.000 milliárd forint közötti forrást irányoz elő közutak fejlesztésére, fenntartására, illetve rekonstrukciójára. Ezzel a 30 ezer kilométer hosszú úthálózat mintegy fele elfogadható vagy kiváló állapotra hozható.
Idén 6 milliárd forint áll rendelkezésre kátyúzásra, útkarbantartásra, útfelújításra. Az autópályán, gyorsforgalmi úthálózaton kívüli pályák fejlesztésére 80 milliárd forintot különítettek el. Magyarország úthálózata összesen 170 ezer kilométer, ebből 30 ezer kilométer közút van állami kezelésben. Ezen kívül vannak magán-, önkormányzati és gyorsforgalmi utak. Az országos közúthálózat 30 ezer kilométerén mintegy 250 ezer úthiba keletkezett. „Mindenhol rossz a helyzet, az utak kétharmada, háromnegyede kifejezetten rossz állapotban van, legrosszabb azonban a helyzet Heves, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Veszprém és Vas megyében" – mondta a miniszter.
Kóka János a sajtótájékoztatón bemutatta László Sándort, a Magyar Közút Kht. új vezetőjét, aki január elsejétől foglalja el ezt a pozíciót. Tóth Tibor, az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatóság kommunikációs vezetője elmondta, hogy a hibabejelentő szám szombaton délelőtt 11 órától hívható. A vonalon a diszpécserek nagy kapacitással fogadják a hívásokat, a magyar mellett német és angol nyelven is.