Betiltaná a Fidesz a radart megtévesztő lézerblokkoló használatát. Bár 2011-ben több kormánypárti politikus bukott le – köztük Lázár János frakcióvezető – tavaly még nem támogatták az erre vonatkozó ellenzéki felvetést. Jelenleg bárki beszerezheti a 100-200 ezer forintba kerülő műszereket, a rendőrök még csak el sem kobozhatják, ha kiszúrják az autósnál.
Miközben a büntetési tételeket jelentős mértékben csökkentené, kilenc év után ismét büntethetővé tenné a traffipaxot kijátszó lézerblokkoló használatát a Fidesz KRESZ-szel foglalkozó parlamenti képviselője. Bár az autósok rendszerint eddig is törvénytelennek gondolták a több százezerért beszerezhető eszközt, a kereskedők szerint a tiltás 2003-as feloldás óta folyamatosan bővül a piac.
A lézerblokkolók betiltását a héten már tárgyalja a kormány, és ki fogják dolgozni a szükséges jogszabályokat – jelentette be keddi sajtótájékoztatóján a Magyar Autóklubbal folytatott egyeztetése után Bíró Márk a Fidesz-frakció közlekedési szabályok és szankciók átalakításáért felelős politikusa. Ugyanakkor az egyes KRESZ-szabályok megsértéséért kiróható büntetési tételeket Bíró mérsékelni szeretné, így a megállási tilalom megszegéséért eddig kiszabott 30 ezer forintos vagy a vasúti átjárón való tiltott áthajtás esetében az eddigi 300 ezer forintos bírságot.
Politikusbűnök
Tavaly tavasszal, miután kiderült, hogy a Fidesz frakciójának akkori vezetője, Lázár János az Audi S8-ára maga is felszereltetett egy ilyen műszert, már előkerült a parlamentben a blokkolók betiltása, ám a nagyobbik kormánypárt akkor még nem támogatta a szabályozás átalakítását. 2011 februárjában az ellenzéki LMP dolgozott ki egy módosító indítványt, de a Fidesz végül nem szavazta meg a tervezetet.
Nem Lázár volt az egyetlen politikus az Országgyűlésből, aki ilyen műszerrel játszotta ki a rendőrségi sebességmérést. A másik botrányt kavart eset Gubcsi Lajosé volt 2011 szeptemberében. A Honvédelmi Minisztériumhoz tartozó Zrínyi Média Kft. ügyvezetője traffipax-zavaró lézerdetektor használata miatt – több, más jellegű botránnyal a háta mögött – kényszerült lemondásra.
Az Index 2011 októberében a parlament parkolójában készített videójából kiderült, hogy számos képviselői autón van ilyen. A megkérdezett autótulajdonosok a riporternek vagy tagadták, hogy lézerblokkolóval rendelkeznének és a felszerelt alkatrészt tolatóradarnak állították be, vagy azonnal visszatámadva közölték, hogy a lézerblokkoló birtoklása nem ütközik semmilyen törvénybe.
Papírjuk van róla
A törvényhozóknak igazuk volt, ugyanis több mint kilenc éve teljesen legális a lézerblokkolók és detektorok birtoklása és alkalmazása Magyarországon, 2003 előtt viszont még szankció sújtotta azokat, akiknél a rendőrség ilyen berendezést talált – mondta a hvg.hu-nak Keserű Imre, közlekedési szakjogász. A Medgyessy-kabinet idején egy kormányrendeletnek köszönhetően kikerültek ezek a berendezések a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök közül. Az előtte alkalmazott szabályozás szerint, akinél ilyen jellegű berendezést találtak, attól az eszközt elkobozták, majd szabálysértési eljárást indítottak az ellene.
Azóta jogilag nehéz fogást találni a rajtakapott sofőrökön. Jó példa erre a tavaly nagy port kavart eset. A békéscsabai rendőrkapitányság 2010 decemberében egy helyi autós ellen indított büntetőeljárást, miután az lézerblokkoló készülékével lehetetlenné tette, hogy a rendőrségi traffipax lemérje a sebességét. A rendőrség szerint az eljárás megindítását nem a berendezés birtoklásának ténye indokolta, hanem az, hogy a hatósági mérőműszer megzavarása számítástechnikai rendszer és adatok elleni bűncselekményt valósít meg.
Az eljárásban tanúkat hallgattak meg, szakértőt rendeltek ki. Az ügyészség vádat is emelt az autós ellen az illetékes bíróságon, ám a legfőbb ügyészség 2011 áprilisában azt állapította meg, hogy a lézerblokkoló keltette zavar nem a mért adatok kezelését és feldolgozását végző számítástechnikai rendszer működésébe avatkozik be, hanem az adatbevitelt akadályozza meg. Végül ejtették az ügyet, mert a legfőbb ügyészség szerint a vádlott nem követett el bűncselekményt.
Nem olcsó, de megéri
Az ítélet azóta kiváló hivatkozási alap a lézerblokkoló forgalmazók számára: az internetet fellelhető cégek és forgalmazók többsége honlapján hivatkozik erre az esetre igazolva, hogy nem ütközik törvénybe a blokkoló beszerzése.
A traffipaxot megbénító műszerek beszerzése nem kis befektetés, az internetet fellelhető ajánlatok alapján 40 ezertől 800 ezer forintig is terjedhet a skála, de a forgalmazók szerint az igazán hatékony blokkolók a százezres kategóriába esnek. Az egyik cégnél 130 ezer forintért juthatunk hozzá 2 blokkolófejes, 200 ezer forintért pedig 4 blokkolófejes beépíthető lézerblokkolókhoz.
A fejek száma nagyon fontos, mivel ha nem megfelelő mennyisséggel látják el a járművet, ugyanúgy bemérhető marad. Az ideális szám függ az autó méreteitől és a sofőr vezetési szokásaitól is. Értelemszerűen minél szélesebb, nagyobb az autó annál több fejre van szükség. Ugyanakkor vannak olcsóbb verziók is, akár már 40 ezer forintért, de ezek szoftvereit általában nem lehet frissíteni, tehát újabb traffipaxok megjelenése esetén nem nyújtanak megfelelő védelmet.
Olcsóbb, mint a büntetés |
Még a drágább műszereket is érdemes megvásárolni, ugyanis a sebességtúllépés bírságai hatalmasak. Lakott területen, tehát 50 km/órás sebességhatárig, ha 15-25 km/órával haladjuk meg a megengedettet 30 ezer forintos bírságra számíthatunk, ha több mint 75km/órával akkor viszont már a tízszeresét, 300 ezer forintot kell kifizetnünk. Autópályán és autóúton, ahol több mint 100 km/óra felett van a megengedett sebesség 20 és 35 km/órás túllépése esetén számíthatunk a 30 ezer forintos csekkre, 110 km/óra meghaladás esetén pedig a 300 ezresre. Tehát autópályán legalább 240 km/órás sebesség elérése kell ahhoz, hogy a legnagyobb büntetési tételt kapjuk meg. |
Az autós boltokban nemcsak blokkolókat, hanem beépíthető radarokat és lézerdetektorokat is lehet vásárolni, amelyek nem bénítják meg a traffipaxot, hanem jó előre jelzik, hogy mérnek-e a rendőrök az útszakaszon.
Egy ilyen detektor az egyik legnagyobb forgalmazónál több mint 200 ezer forintba kerül, viszont az ablakra szerelhető változatok akár már 15 ezer forintért is beszerezhetők. Persze a minőség itt is árfüggő, ugyanis fontos a radarok érzékenysége, tehát az, hogy milyen hamar képesek érzékelni a mérőeszközöket, illetve azok szelektivitása, hogy az esetleg azonos frekvencián lévő – így például a kapunyitó – berendezések miatt bekövetkező falsriasztások száma minimálisra csökkenjen.
Míg a blokkolókat tiltaná a Fidesz, a traffipax érzékelőket nem. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke szerint a közlekedés biztonságát javítja, ha a sebességmérő eszközöket előrejelező készülékeket engedélyezik, hiszen szerinte a sofőrök lassítanak, ha tudják, hol számíthatnak mérésre. A szakember azt mondta, ezt a gondolatot viszik tovább azzal, hogy a gépjárművezetőket a traffipaxokról informáló műszerek ne legyenek tiltottak, a sebességmérést ellehetetlenítő eszközök viszont igen.
A kismamák is veszik
Az ilyen felszereléseket is árusító Powertuningnál a hvg.hu-val azt közölték, náluk folyamatosan nagy az igény az ilyen jellegű eszközökre, és mivel Magyarországon a lézeres mérés az általánosan jellemző, ezért általában a lézerblokkolókat keresik a vásárlók.
A vásárlói kör a cégnél igen széles: ugyanúgy jelentkezik az anyuka, aki a gyermekeit szállítja reggelente az óvodába és a többtízmilliós autóval rendelkező üzletember is. Különbség a keresett kategóriákban van. A legtöbb termék az olcsóbb verziók közül fogy, ezeket általában a középréteg, a hagyományos kocsikkal rendelkezők keresik. A gazdagabb réteg viszont a márkás és teljesebb rendszerek iránt érdeklődik.
A cég üzletkötője szerint, akik ilyen termék vásárlására adják a fejüket általában nem notórius gyorshajtók, hanem a biztosra mennek. A cég képviselője példaként említette, ha valaki egy 30-as zónába, véletlenül 50-nel hajt bele, és a traffipax közvetlenül a tábla mögött van elhelyezve.