2014. július. 07. 19:48 MTI Utolsó frissítés: 2014. július. 07. 19:47 Instant tudomány

Leállt egy vonat a Csalagútban, százakat szállítottak át a tenger alatt

Műszaki hiba miatt több száz utast kellett átszállítani egy másik vonatra hétfőn a Nagy-Britanniát Franciaországgal összekötő tengeralatti vasúti alagútban. A Csatorna-alagút forgalmában jelentősek a fennakadások.

A műszaki hiba akkor történt, amikor egy Le Shuttle-szerelvény haladt át az alagúton. A vonat, amely Folkestone-ból indult, már 11 kilométert megtett Franciaország felé a 48 kilométeres alagútban, amikor áramellátási problémák miatt leállt. Az alagutat üzemeltető Eurotunnel társaság előzetes tájékoztatása szerint valószínűleg a vonat áramszedője leszakította a felsővezetéket.

A szerelvényen 382 személy utazott; őket félórás várakozás után leszállították, és a karbantartó járművek közlekedésére kialakított, de evakuálásra is használható középső alagútba vezették át. Az ellenirányú főalagútban Franciaországból küldtek értük egy mentesítő szerelvényt, amely átvitte őket a francia partra, de járműveik egyelőre az alagútban rekedt vonaton maradtak.

A forgalom a szabadon maradt alagútban folytatódott, de komoly késésekkel. A Eurotunnel rendkívüli helyzetekre kidolgozott menetrendje alapján a szerelvények 90 percig az egyik, majd 90 percig a másik irányban haladhatnak ebben az alagútban.

A Eurotunnel utastájékoztató szolgálata szerint hétfőn este a Le Shuttle-szerelvényekkel átkelni kívánó autósoknak a brit terminálon négy órát, a francia oldalon három órát kellett várakozniuk.

A személyszállító Eurostar expresszeket üzemeltető társaság is jelentős késésekről számolt be, és azt kérte utasaitól, hogy ha nem feltétlenül szükséges, hétfőn ne utazzanak. A cég felajánlotta, hogy a hétfőre szóló menetjegyeket a következő négy hónapra ingyen átcseréli.

A súlyos üzemzavar hatással lehet a Tour de France kerékpáros körversenyre is, amelynek angliai szakasza éppen hétfőn zárult Londonban, és csapatok buszai és szállítójárművei a Le Shuttle-vonatokon keltek volna át Franciaországba, ahol kedden kezdődik a verseny negyedik szakasza.

Az utóbbi években ez a legkomolyabb fennakadás a Csatorna-alagútban.

Legutóbb 2009 rendkívül hideg decemberében történt hasonló; akkor egymás után hat Eurostar-szerelvény romlott el és rekedt órákra az alagútpár London felé tartó ágában, összesen 2500 utassal. A későbbi vizsgálat megállapítása szerint a szupervonatok elektronikai berendezéseit a fagyos, havas külső időjárás és a Csatorna-alagút meleg, párás levegője közti különbség, valamint a szerelvények által beszívott, az alagútban olvadni kezdő hó tette tönkre.

hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.