Mind több irodaépület szembesül azzal a problémával, hogy a bérlői által használt elektromos autókat gyakorlatilag képtelenség egyszerre tölteni. Ilyen helyzetekben jöhet jól a töltési teljesítmény kifinomult szabályozása, amely olyan problémáknak veheti elejét, mint például a töltőkért folytatott ökölharc. Novotny Dénes véleménycikkében a helyzet komoly vetületeit veszi górcső alá.
Elsőre talán meghökkentő, de az elektromos autók a működésükhöz szükséges töltés 80 százalékát nem publikus töltőkből veszik fel, hanem főként az irodák mélygarázsaiban, illetve az otthonokban jutnak hozzá a „naftához”. Könnyű belátni, hogy ez a nagyobb létesítményekben gyorsan és kiszámíthatóan vezethet szűkösségekhez, hiszen az emberek általában munkaidőben vannak bent – és jellemzően egyszerre.
Tény, hogy manapság már elképzelni is képtelenség új építésű irodaházat elektromos gépjármű-töltők nélkül, 2025-től pedig a meglévő, nem lakáscélú épületekben kötelező is lesz ezek telepítése – beleértve a közigazgatási épületeket, a parkolóházakat, a szervizeket, de még azokat a vendéglátópontokat és szálláshelyeket is, ahol több mint húsz [ND1] parkolóhely van kialakítva a vendégeknek. A bevásárlóközpontoknál és áruházaknál, amelyek már korábban kötelezetté váltak töltőtelepítésre, többségében ki is épültek az eszközök.
A nagy kérdés persze az, hogy alakul az autózásra szánt áram iránti kereslet és főleg annak dinamikája. Előbbivel nem lesz gond, hiszen az iparági prognózisok kivétel nélkül földrengésszerű változásokat vetítenek előre az e-autók piacán, ami nyilván az energia iránti igényekben is meg fog mutatkozni. A bizonytalanság abban van, hogy mikor jelentkeznek és milyen intenzitásúak az igények. Képzeljük el az irodaházat, ahol 1000 ember dolgozik (ez manapság Budapesten már nem is tartozik a legnagyobbak közé), és ahol jelenleg a bejárók 10-15 százaléka használ elektromos autót. Ez máris 150 ember, miközben töltőkből néhánynál több aligha akad a mélygarázsban. Ettől fogva egy átlagos tavaszi hétköznapon is gondolt jelenthet, ki, mikor és meddig töltheti az autóját.
A gyakorlatban ennél nagyobb fejtörést okozó helyzetekre is megoldást jelenthet a dinamikus energiamenedzsment. Ez egyfelől arról gondoskodik, hogy a kocsink akkor vételezzen áramot, amikor az nem okoz fennakadást az irodai rendszerben. Leegyszerűsítve: ne fordulhasson elő olyan, hogy a harmadik emeleti tárgyalóban ne tudjuk elindítani a projektort a meetingen, mert a garázsban az összes autó éppen tölti az akkumulátorát. Hanem a töltőket például ebédszünetben kapcsolja magasabb fokozatba az okos rendszer, amikor kevesebb a nagy áramfelvétellel járó feladat az irodai terekben.
Ennél több fokozattal intelligensebb az a megoldás, amelyik képes az áramra várakozó autókat rangsorolni az igényeik szerint, esetleg igazságosan elosztani köztük azt a havi keretet, amelyik az adott munkaadót / munkavállalót illeti meg az irodaház egészében. Az intelligens töltésszabályozás biztonságosabbá és kiszámíthatóbbá teszi a rendszert, például minimálisra csökkentve annak az esélyét, hogy az elektromos hálózatok meghibásodjanak. Az elektromos rendszereket ugyanis alapvetően másféle igénybevételre tervezték, és ha órákon keresztül és maximális kihasználtsággal folyik át rajtuk az áram, a vezetékek és a dugaljak is túlmelegedhetnek – ez pedig akár az emberek testi épségét is fenyegető tűzesetekhez vezethet.
A rendelkezésre álló áramkapacitást érintő szűkösségeket tovább élezheti, ha minden új irodaházban kötelezően töltőt kell majd telepíteni az összes kialakított parkolóhelyhez. Ehhez ugyanúgy szükség lesz majd a keresleti és a kínálati oldal között összhangot teremteni tudó menedzsmenteszközökre, mint akkor, amikor az irodaházakban is megjelennek azok a lokális energiatárolók, amelyek ki tudják simítani az igényekben mutatkozó nagy eltéréseket. Amíg például az otthonunkban éjszaka simán lehet töltőn az autó, az irodaházak mélygarázsai ilyenkor többnyire konganak az ürességtől. Ezt az időszakot azonban fel lehet majd használni az ingatlan saját áramtárolójának töltésére, hogy másnap a vezetékeken érkező kapacitásnál több állhasson rendelkezésre, ha szükség mutatkozik rá. Mindehhez hozzáadódik, hogy egyre több irodaház saját áramot állít elő, jellemzően napelemekkel, ezzel is javítva a létesítmény energiaellátását.
A szerző az ALTEO Csoport E-mobilitási üzletágának vezetője
A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.