Egyre többen ingáznak egyre több autóval, a garázsok és parkolóhelyek száma viszont nem tartja a lépést ezzel a növekedéssel. Az eredmény: kilőttek a garázsárak. Budapesten öt év alatt a duplájára drágultak, de a szegedi árakat meg sem tudják közelíteni.
Az öt évvel ezelőttihez képest több mint duplájára emelkedett a fővárosi garázsok ára – derül ki az Ingatlan.com elemzéséből. Egy budapesti garázs átlagos ára jelenleg 5,3 millió forint, ami 9 százalékkal magasabb a tavalyi árnál, de 2019 és 2017 februárjával összevetve már 30 és 121 százalékos áremelkedés észlelhető – irják több mint 50 ezer hirdetés adatai alapján.
A garázsok átlagos bérleti díja a fővárosban havi 25 ezer forintra rúg, ami 14 százalékos éves drágulást jelent, de az öt évvel ezelőttihez képest 25 százalékos a többlet.
A szűk garázskínálatot jól szemlélteti, hogy a fővároson belül egyes városrészekben mindössze néhány eladó garázs van – mint például az I. vagy éppen a XII. kerület –, az V. kerületben pedig egyetlen eladó garázs sem volt az elmúlt másfél évben. Bérelhető garázsok ugyan még akadnak, de például
az V. kerületben az átlagos havidíj már átlagosan 54 ezer forint, amennyiért Budapesten már egy szobát is ki lehet bérelni egy hónapra
A vidéki városokban is megfigyelhető az áremelkedés, van, ahol még durvább a drágulás, mint a fővárosban. Az Ingatlan.com adatai szerint a több tucat eladó garázzsal rendelkező megyeszékhelyek közül Debrecenben öt év alatt 66 százalékkal 3,7 millióra, Győrben 200 százalékkal 4,5 millió forintra, Szegeden pedig 174 százalékkal – a budapesti átlagár fölé – 6,3 millió forintra nőttek a garázsok árai.
Mind többen ingáznak, mind több autóval
A drágulás hátterében két fő tényező áll. Az első, hogy egyre több az autó Magyarországon. 2017-ben még 3,47 milliót tartottak nyilván, 2020-ban már 3,92 milliót, ami bő 10 százalékos növekedésnek felel meg, tavaly pedig a számuk a becslések szerint meghaladta a 4 milliót.
A másik, hogy növekszik az ingázók parkolóigénye, miután egyre többen költöznek ki Budapestről az agglomerációba. Ezt a főváros környéki települések ingatlanjainak drágulása is jelzi. A jelenleg 597 ezer forintos átlagár éves szinten 24 százalékos emelkedést jelez, de míg 2019 első hónapjaihoz képest is 69, sőt 2017 első hónapjaihoz képest már 150 százalékos az emelkedés. A drágulás a megyeszékhelyek vonzskörzetében is megfigyelhető.
„Az agglomerációs településekre költözők jelentős része a munkája miatt ingázik, ez pedig az amúgy is egyre borsosabb árú garázsok iránti keresletet tovább élénkítette” – mondta Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.
Kispórolták a garázst az új lakóházakból, folytatódhat a drágulás
A szakértője szerint az sem segít a helyzeten, hogy az előírások ellenére az elmúlt években felépült társasházakban nem készült minden lakáshoz parkolóhely. A beruházók jelentős része inkább élt a lehetőséggel, és pénzzel váltotta ki ezt a kötelezettségét az önkormányzatok felé.
Balogh László szerint a jelenlegi folyamatok csak erősödhetnek, hiszen a garázsbérbeadás hozamszintje már meghaladja a lakásokét, ami további befektetői rohamot indíthat a parkolóhelyek iránt. Ez viszont még tovább szűkítheti a kínálatot, és emelheti az eladó garázsok árát.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.