Az A-Híd Zrt. szerint a híd műszaki állapotának romlása, az építőipari infláció és az euró árfolyamváltozása is megnövelte a költségeket.
Az A-Híd Zrt. végezheti el a Lánchíd felújítását, a szerződés szerinti ár viszont mintegy 5 milliárd forinttal drágább, mint a korábbi, eredménytelenül zárult tenderen érkezett legolcsóbb árajánlatnak a hídfelújításra vonatkozó része.
Összeségében elmondható, hogy a 2019-ben és a 2020-ban kiírt közbeszerzésen is mi adtuk a legjobb ajánlatot. A projekt kivitelezésére végül nettó 18,8 milliárd forintért szerződtünk. Ehhez természetesen hozzáadódik még a jogszabályok által is előírt műszaki ellenőr, a hatósági és szakértő díjak és a független labor költsége mellett a kötelező 10%-os tartalékkeret is"
– mondta el az árajánlatokat kidolgozó vállalat vezérigazgatója a Magyar Építőknek.
Sal László részletesen ismertette, miért nőtt több mint 5 milliárd forinttal a felújítás költsége.
A vezérigazgató szerint egyfelől nem vették figyelembe, hogy a két kiírás között eltelt időszakban a Lánchíd műszaki állapota tovább romlott. Emiatt a cégnek több acélszerkezetet és erősebb korrózióvédelmet kell alkalmaznia.
Sal szerint a 2019-es tender becsült költségeinek a Lánchídra vonatkozó oszlopa, illetve az ahhoz kapcsolódó műszaki tartalom nem fedi le a 2020-as kiírás tételeit. Elmondta, hogy számos olyan elem van, ami korábban a Széchenyi István téri munkálatoknál szerepelt, de a mostani projektnek része lett.
Bár a pesti oldalon a villamosaluljáró fejlesztése most nem tartozik a feladataink közé, de az afölötti útépítést, elektromos munkákat és díszkivilágítást, illetve a közvilágítás korszerűsítését el kell végeznünk – ez mind plusztételként jelentkezik, ha összevetjük a két tendert. Mindezek mellett új munkarész a pesti hídfőnél levő, a Széchenyi István teret körülvevő nagy körforgalom fejlesztése, amelynek köszönhetően a híd felé eső része teljesen megújul. Jelentősen nőtt tehát a megvalósítandó feladatok köre”
– hangsúlyozta a vezérigazgató.
Az árváltozások is befolyásolták a fejlesztés költségét, Sal László elmondása szerint a hozzávetőleg 10 százalékos építőipari inflációt is be kellett árazniuk a második árajánlatunkba. Emellett az acél anyagára tavaly november óta 40 százalékkal emelkedett, az euró árfolyamváltozása pedig eurónként 30 forintos különbséget jelentett a két ajánlat beadása között.
A BKK január 18-án közölte, hogy az A-Híd Zrt. újíthatja fel a Lánchidat nettó 18,8 milliárd forintért. A két végleges ajánlatot benyújtó szereplő, az A-Híd Zrt. és a Strabag Általános Építő Kft. minden szükséges igazolást beadott, így ajánlataikat érvényessé nyilvánították. A bíráló bizottság végül a Strabagé helyett az A-Híd pályázatát nyilvánította győztesnek, amit a BKK igazgatósága elfogadott.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter később megjegyezte, hogy ha a korábbi, Tarlós idején kiírt ajánlatot fogadta volna el Budapest, 5,5 milliárd forinttal olcsóbb lenne a Lánchíd, de hangsúlyozta, hogy a főváros megkapja a kormány által a felújításra biztosított 6 milliárd forintot.
* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.