A Salzburgi Ünnepi Játékok alatt, augusztus 11. és 19. között rendezték meg a barokk hercegérseki palota körbezárt szabad terén, klimatizált óriásponyva alatt a húsvéti fesztivál „sűrített” nyári kiadását. A tavaszi változat már négy évtizedes, a törzsgárdája 40 osztrák, német és svájci galériásból áll, míg a nyári „kistestvér” idén lett négyéves, és az élvonalból csupán tucatnyi műkereskedő fért be az eladói keretbe. A kínálat viszont a megszokott széles skálán szóródott térben, időben és árban egyaránt.
Bécsből a Christoph Bacher Archäologie/Ancient Art standján ógörög bronzsisakot kínáltak 38 ezer euróért, amely i. e. 500-tól Nagy Sándor uralkodásáig volt elterjedt. A Római Birodalom kései korszakából, i. sz. 50 tájáról származik az a markáns, szemcsés fehér márványból faragott férfifej, amely egy prominens polgár életnagyságúnál is nagyobb szobormásának része lehetett, s amelyet most 68 ezer euróért lehetett megvásárolni.
Az eferdingi Runge Kunsthandel két büszkesége a XIII. századi magyar királylányhoz, Szent Erzsébethez kötődött. Egy 1470 táján készült konstanzi predella (oltáraljazat) gótikus, fenyőfára festett hármas portréján Erzsébet – alamizsnaosztásaira utalva – maroknyi fakanalat tart jobbjában, mellette Szent Magdolna és Szent Afra. A gótikus ábrázoláson a Türingiába férjhez adott Árpád-házi hercegnő piros galléros ruhát, fehér főkötőt és zöld köpenyt visel arany háttér előtt. A 39,5×62 cm-es oltárkép 28 ezer euróért várta vevőjét. 1490 körül faragta hársfából a passaui „Schongauer-oltárka mestere” Erzsébet egész alakos színes körszobrát (magassága 122 cm), amelynek ára viszont már 85 ezer euróra rúgott.
Az ortodox ikonokra specializálódott müncheni Stefan Benske galériája egy, a XVI. század elejéről származó, velencei vagy krétai eredetű, 26×31 cm-es Istenanya-ábrázolást kínált 22 ezer euróért.
Tárgyaiban a végleteket társítja a bécsi Lilly’s Contemporary Art Exclusive Antiques. A részben a XIX. századi bécsi órásmesterség remekeire specializálódott kereskedés ezúttal egy Fregatte elnevezésű, papírmaséból és farostból készült 60,5 cm magas szobor-órát árult 28 ezer euróért: a központi árbócra szerelt óramű harangjátéka negyedóránként egy közismert melódiát játszik. Az alig fél évtizede elhunyt osztrák kortárs Markus Prachensky Korsika Bepop (2008) című monumentális, 190×140 cm-es, akril-lenvászon gesztusfestményéért szintén 28 ezer eurót vártak.
Ugyancsak az osztrák császárvárosból érkezett az akadémikus stílustól a klasszikus avantgárdig a piktúra széles palettáját felvonultató Kolhammer & Mahringer Fine Arts. A Ringstrasse egykori „festőfejedelme”, Hans Makart Puttók hegyi pataknál (1870–1871) című olaj-falemez kompozíciója már 38 ezer euróért megszerezhető volt náluk, akár a dalmáciai Leontine von Littrow Terasz Brsec felett című, olajjal kartonra felvitt, impresszionista tengerparti panorámája a múlt század fordulójáról. A CoBrA csoport néhai alapító tagjának, a svájci Karel Appeltnek, aki korábban a salzburgi nagy fesztiválszínház Varázsfuvola-előadásához tervezett díszletet, Megkövült erdő (1961) című vegyes technikájú kartonját 80 ezer euróra tartották.
Wagner István
Megjelent a Műértő 2018 szeptemberi számában