Dubaji álom: vágyak és tárgyaik
A nemzetközi recesszió és a tavaly beharangozott dubaji ingatlan- és hitelválság nemcsak megingatta, de fékezésre is késztette az addig felfelé ívelő helyi gazdaságot. Úgy tűnik azonban, hogy az alig fél évtizede berobbant és azóta is egyre ambiciózusabb közel-keleti kortárs művészet és műkereskedelem törekvéseit ez nem befolyásolja. A Műértő cikke.
A régió művészei iránt megindult a nemzetközi érdeklődés, egyre nő a helyi műgyűjtők száma, a térségbeli hatalmas állami és vállalati kulturális és művészeti beruházásokéról nem is beszélve. Az idén negyedik alkalommal megrendezett Art Dubai művészeti vásár a negatív gazdasági prognózis ellenére is jól teljesített.
Dubaj, az Abu-Dzabi után második legnagyobb emírség nemzetközi irányú nyitottságával, szabad adózónájával, intenzív kereskedelmi életével, üdülőparadicsomaival és megalomániás ingatlanberuházásaival kulcsjelentőségre tett szert. Ezért akart éppen itt kortársművészeti vásárt rendezni John Martin londoni galériatulajdonos, a rendezvény igazgatója, valamint Ben Floyd, a DIFC (Dubai International Financial Center) bankárja. A közös kezdeményezés már az első alkalommal olyan eredményesnek bizonyult, hogy az akkori szponzor, a DIFC azóta meg is vásárolta a rendezvényt.
Az Art Dubai nagymértékben hozzájárult a régió, de főleg a város kortársművészeti életének felpezsdítéséhez. Megszaporodott a helyi galériák, a műkedvelők és a gyűjtők száma, a vásár pedig felkerült a nemzetközi művészvilág és műkereskedelem térképére. A potenciális látogatók Nyugatról, a környező országokból, Indiából és persze az emírségekből érkeznek. A helybeliek közül főleg az ott élő, dolgozó, befektető nyugatiak, a helyi uralkodócsaládok és a vállalatok vásárolnak. A dubaji művészetbarátok jelentős várakozással tekintenek a már néhány éve tervbe vett művészeti múzeum építése elé, amelynek megvalósítása egyelőre még várólistán szerepel.
A vezető nemzetközi galériák - a londoni Albion, Lisson, White Cube és a Haunch of Venison, a New York-i Max Protetch vagy például több tokiói kiállító - még részt vettek az Art Dubai első három rendezvényén, de az előző évek gyér profitja, a nemzetközi gazdaság gyengélkedése és helyi ingadozások miatt idén már elmaradtak. A régióbeli kiállítóhelyek időközbeni megerősödésének és a közel-keleti művészet iránti növekvő érdeklődésnek köszönhetően viszont a korábbinál nagyobb számban voltak jelen idén az arab országok és India képviselői.
A vásárt ez alkalommal is a Dubaj óvárosától több mint húsz kilométer távolságban levő Madinat Jumeirah üdülőparadicsom épületének két termében és annak környékén rendezték. A 72 kiállító egyharmada Európából érkezett: a legtöbben az angolok (6), németek (4), franciák (4), portugálok és spanyolok voltak, de szerepelt egy-egy moszkvai (Aidan) és prágai (Dea Orh) galéria is. Észak-Amerikából négyen, a latin-amerikai országokból öten próbáltak szerencsét. Érdekesség, hogy míg az első évben csak egyetlen dubaji galéria, a The Third Line szerepelt, addig idén ezen kívül jelen volt a helyi Artspace, a B21, a Carbon 12, a Green Art és a Traffic is. Őket követték a térségből a többiek: Bejrútból (3), Damaszkuszból (2), Teheránból (2), Dzsiddából (1), Maszkatból (1). Kínából 2, Koreából 2, Hongkongból 1 és Indiából 2 galéria érkezett. Idén első alkalommal láthattunk a vásáron magyar színeket a budapesti Nessim és Viltin galéria révén.
A művészeti vásárok mezőnyében az Art Dubai nemcsak pozicionálta magát a versenytársaival szemben, de „keleti” arculatát is megtalálta. A galériák székhelyüktől függetlenül is állítottak ki térségbeli művészeket vagy a helyi adottságokra referáló munkákat. Például a bécsi Ursula Krinzinger kiállításán szerepeltek Kader Attia nagyméretű fotói, a San Gimignanó-i és pekingi székhelyű Continuánál pedig kiemelt helyen szerepeltek Mona Hatoum karácsonyfadísz formájú bombái. A helyi Third Line az iráni Farhad Moshiri popos karakterű műveit hozta el a vásárra. A nemrégiben nyílt New York-i Leila Taghinia-Milani Heller vagy a berlini Caprice Horn galéria iráni figuratív és konceptuális művészeket mutatott be. Egyes kiállítók tendenciózusan az absztrakt munkákat részesítették előnyben. A portugál Filomena Soares galéria Shirin Neshat fotói mellett Herbert Brandl, Günther Förg, Albert Zimmerman festményeit tárta a közönség elé. A mainzi Dorothea van der Koelen a geometrikus, konstruktív, minimál és konkrét művészetet képviselte ez alkalommal is.
Az Art Dubait idén is több kísérő projekt gazdagította, köztük az Abraaj Capital Art Prize díjnyertes műveiből rendezett kiállítás, amelynek célja: ösztönözni a nemzetközi kurátorok és a MENASA (közel-keleti, észak-afrikai és dél-ázsiai) országok művészeinek együttműködését. A három nyertest a felkínált közel száz projektből választották ki. Így került a kiállításra a különdíjat is nyert algíri származású, Franciaországban élő Kader Attia videomunkája. A kairói Hala Elkoussy hatalmas muráliájának fotójelenetei a művész szülővárosa életében zajló változásokat idézik meg. A szintén díjazott libanoni Marwan Sahmarani nagyméretű színes akvarellekkel lépett a közönség elé. A Közel-Kelet művészetének népszerűsítését felvállaló Bidoun Magazine a Bidoun Projects keretében a térségbeli művészek munkáiból idén is a vásárhoz kapcsolódó nonprofit kiállításokat rendezett. Az épület parkolójának Art Park nevű részén videomunkák, performanszok, installációk és előadások kaptak helyet, köztük Alice Aycock munkája, a ventilátorok által mozgatott sivatagihomok-installáció. A New Formalism kiállításán konstruktív, geometrikus műveket mutattak be, szintén a térség művészeitől.
Az Art Dubai művészeti vásár már a kezdetektől elsődleges feladatának tekintette a külföldi közönség megnyerését, többek között a célzott ismeretterjesztéssel. Idén speciális közel-keleti túrát is szerveztek nemzetközi műgyűjtőknek, múzeumi szakembereknek, kurátoroknak. A program március 7-én, jóval a vásár előtt vette kezdetét Bejrútban, majd érintette Damaszkuszt, Ammánt, Dohát, és innen jutott az emírségekbe. Az utazás elsősorban a műtermek, kortársgalériák, intézmények, magángyűjtemények látogatására és a helyi művészeti szakemberekkel történő találkozókra fókuszált. Az árfekvésében is VIP közönségnek szóló „edukációs” túrát követően az Art Dubain a gyűjtők már célzottan keresték és nagyobb arányban vásárolták a térségbeli művészek alkotásait.
Idén is nagy érdeklődés kísérte a közeli strandon felállított légkondicionált sátorban szervezett Global Art Forum előadásait, ahová neves nyugati és közel-keleti művészeti szakemberek kaptak meghívást. A témák között szerepelt többek között a művészeti oktatás, a műgyűjtés, a művészeti mecenatúra, a műkritika, Irán vagy Szaúd-Arábia művészeti élete. A START Project a helybéli gyerekek számára nyújtott rendszeres művészeti foglalkozásokat a vásár ideje alatt.
Az Art Dubaijal azonos időben idén is megrendezték a Bastakiya Art Fairt, ahol főleg a dubaji galériák művészeti programját, helyspecifikus projekteket lehetett megismerni. Az Art Bus szolgáltatás keretében autóbuszon szállították az érdeklődő közönséget az egymástól igencsak távol eső vásárokra és a város egymástól távoli pontjain működő galériák kiállításaira.
Idén első alkalommal állított ki két magyar galéria a vásáron. A Nessim Drégely Imre, Eperjesi Ágnes, Kerekes Gábor, Kemenesi Zsuzsanna, Vladislav Postupa, Péter Ildikó és Szilágyi Lenke munkáit, a Viltin pedig Baditz Gyula szobrait, Szabó Klára Petra akvarellsorozatát és Surányi Miklós fotósorozatát állította ki. A nagy érdeklődésre való tekintettel a galériások fáradhatatlanul válaszoltak a magyar kortárs művészetet még csak hallomásból sem ismerő közönség kérdéseire. Mindkét hazai standon történt értékesítés, a galériák a pozitív tapasztalatok miatt jövőre is tervezik a részvételt.
Art Dubai, március 17-20.
Bagyó Anna