2007. február. 14. 00:00 Utolsó frissítés: 2007. február. 14. 18:00 Világ

Uniós CO2-szigor

Nem kis lobbizás előzte meg a minap az Európai Bizottság (EB) javaslatának közzétételét, amely öt év alatt 25...

Nem kis lobbizás előzte meg a minap az Európai Bizottság (EB) javaslatának közzétételét, amely öt év alatt 25 százalékkal csökkentené az unióban gyártott személyautók és kisteherjárművek szén-dioxid-kibocsátását. 2012-re a személygépkocsik esetében kilométerenként 120, a kisteherautóknál pedig 175 grammra szorítanák le az új járművek átlagos károsanyag-kibocsátását. Az ehhez szükséges fejlesztések költségeit elsősorban az autógyártók viselnék. A személygépkocsik átlagos emisszióját kilométerenként 130 grammra kell mérsékelniük, míg további 10 egységnyi csökkenést a bioüzemanyagok, korszerűbb gumiabroncsok és klímaberendezések használatával kell elérniük a gyártóknak.

Ez az úgynevezett integrált megközelítés annak a kompromisszumnak az eredménye, amellyel az EU két korifeusának, Günter Verheugen ipari és - a példamutatás okáért szolgálati Mercedesét hamarosan japán hibrid autóra cserélő - Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztosnak a hosszas vitája zárult. Verheugen - akinek a szíve sokak szerint a német járműipar felé húz - hevesen ellenezte, hogy a mégoly nemes környezetvédelmi célok érdekében feláldozzák az európai autóipar versenyképességét, veszélyeztetve ezzel az unión belül a növekedést és a foglalkoztatást. Ugyanaz a konfliktus állította most szembe az EB tagjait, amely a vegyi anyagok regisztrálásáról, értékeléséről és engedélyezéséről szóló jogszabály (REACH) esetében, amikor óriási harcok árán sikerült valamiféle egyensúlyt találni az egészség- és környezetvédelmi célok, illetve a vállalatok teherbírása között. Az ipari lobbira még nagyobb nyomás nehezedik, amióta az EU különböző intézményeiben erősödni látszik a felismerés: a klímaváltozás elleni küzdelem lehet az a népszerű politikai projekt, amely újra lendületet adhat az unió működésének.

hvg360 Bábel Vilmos 2025. január. 06. 13:28

1945 után először ismét szélsőjobboldali vezetője lehet Ausztriának, Herbert Kickl a kormányalakításról tárgyalhat

Az osztrák Szabadságpárt vezetője kapott felkérést a kormányalakításra a köztársasági elnöktől, miután összeomlottak a koalíciós tárgyalások a jobbközép és a szociáldemokraták között Ausztriában. A jobbközép lecserélte a vezetőjét, az új hajlandó kormányalakításról tárgyalni a választáson győztes szélsőjobboldali párttal, az FPÖ-vel. A szélsőjobbnak az ölébe hullhat a hatalom, mert a politikai elit nem tudott túllépni a saját árnyékán. Váratlan külpolitikai győzelem ez Orbán Viktornak és Vlagyimir Putyinnak. Németországnak vészjelzés az osztrák belpolitikai fordulat.