Kézifék
Kettős büntetés nem, de több sebességmérő lesz az utakon, s jelentősen szigorítják a büntető pontrendszert is.
Kénytelen volt visszakozni a kormány az objektív felelősségéről szóló javaslatának (HVG, 2007. október 27.) parlamenti vitájában: a lapzártánkkor végszavazásra váró javaslatból képviselői nyomásra kikerült az úgynevezett kettős büntetés lehetősége. Podolák György és Szántó János szocialista képviselők módosító javaslata nyomán jövőre csak akkor büntetnék gyorshajtás, tiltott áthajtás vasúti síneken vagy jelzőlámpán, tilosban parkolás, autópályán leállósávban haladás, a kötelező haladási irányra, illetve a természet védelmére vonatkozó szabályok megsértése miatt az autó üzemben tartóját, ha nincs meg a tényleges elkövető. A 30 ezertől 300 ezer forintig terjedő közigazgatási bírság alól akkor lehetne mentesülni, ha a gazda teljes bizonyító erejű magánokiratban foglalt nyilatkozatával tudja igazolni, hogy a kocsit kölcsönadta. Ilyen esetekben az üzemben tartó csak kezesként felel a bírság megfizetéséért, teljesen viszont csak akkor mentesül, ha igazolja, hogy ellopták a kocsiját.
A javaslat finomítása várható volt. A tarthatatlan közlekedésbiztonságra hivatkozva, a zéró tolerancia jegyében meghirdetett objektív felelősség és a kettős büntetés bevezetésének terve ugyanis heves vitát gerjesztett a kormánypárti és az ellenzéki oldalon egyaránt. Ráadásul kiderült: a közlekedésbiztonsági helyzet is javult némileg, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) legfrissebb adatai szerint megfordult az eddigi tendencia, és novemberig 1,59 százalékkal kevesebb személyi sérüléses, ezen belül 6,17 százalékkal kevesebb halálos baleset történt, mint tavaly novemberig.
"Ez minimum aránytévesztés" - mondta a vitában Hankó Faragó Miklós (SZDSZ) a javaslatról, amit Nyitray András (Fidesz) álszentnek, képmutatónak, demagógnak és alkotmányellenesnek nevezett. Az ellenzéki képviselő azt is elképesztőnek nevezte, hogy a javaslatban egyetlen utalás sincs arra, hogy mi lenne a rendőrök dolga. A fideszes képviselők - akik egyébként a javaslat visszavonását kérték - emiatt attól tartanak, hogy a rendőrök csak ülnek majd a meleg autóban, hiszen úgyis megy a csekk a tulajdonosnak. A terv átgondolatlanságát Katona Kálmán (MDF) egy vállalkozó barátjának ötletével szemléltette, akinek az jutott eszébe az objektív felelősségről, hogy céges autót használó munkatársainak a jövőben az ebéd-hozzájárulás mellett évi három gyorshajtást is ajándékoz majd. Mert három ilyen ajándék egy évben 1 millió forintot is kitehet, és az adóhivatal sem tud belekötni. A parlamenti vitában amúgy többször is elhangzott: a közlekedésbiztonság javításához több rendőr kellene, méghozzá lényegesen jobb állapotú utak mellé.
"Igazuk van" - reagált erre a HVG-nek Kondorosi Ferenc, a javaslatot kidolgozó "Új rend és szabadság" program kormánybiztosa, aki szerint a határőrség integrációjának köszönhetően jelentősen megnő majd a rendőri jelenlét az utakon, és észlelhető technikai fejlesztés is várható. Emellett vizsgálják az eljárások gyorsításának lehetőségét is - mondta Kondorosi. A több ezer új közlekedési kollégáról még nem tudnak biztosat az ORFK-n. "Nem lehet azt mondani, hogy egységesen erősödik a közlekedésrendészeti állomány januártól" - mondta a HVG-nek Lovász Győző alezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának kiemelt főreferense. Hozzátéve, éppen az "élőerő" kiváltását célozzák a most elhatározott technikai fejlesztések.
Erre jut is pénz: az Országgyűlés 1,5 milliárd forintot hagyott jóvá a 2008-as közlekedésbiztonsági fejlesztésekre. A pénzből különféle technikai eszközöket vásárol a rendőrség, sebességmérő biztosan lesz közöttük, de ennél többet a közelgő közbeszerzési eljárásra hivatkozva az alezredes nem kívánt elárulni.
Magyarországon jelenleg három fix és összesen mintegy 150 - különböző korú és típusú - mobil sebességmérő működik, de utóbbiak közül nem mindegyik üzemel egyszerre. Olyan traffipax azonban biztosan nem kerül utcára, amelynek ne lennének rendben a papírjai, éppen ezért nem lehet megúszni a gyorshajtást azzal, ha elkérik a hitelesítési jegyzőkönyveket - állította Lovász. Hozzátéve, ezekről egy másolat - egy belső utasítás értelmében - mindig van a helyszínen, de azt a rendőr nem köteles bemutatni az autósnak.
Eközben egy szintén végszavazásra váró javaslattal jelentősen szigorítanák a 2001-től élő közúti közlekedési pontrendszert is. Az elmúlt hat évben mindössze 330-an érték el a jogosítvány elvesztését jelentő 18 pontot, és csupán 234-en kaptak értesítést arról, hogy négy pontra vannak a határtól, miközben pontja több mint 552 ezer embernek volt már. Januártól egységesen három ponttal emelkednének a szabálysértésekért-bűncselekményekért kiosztható pontok, miközben a "kipontozódás" 18-as határa nem változna. Vagyis elég lenne háromszor valamivel több mint 160-nal hajtani az autópályán ahhoz, hogy elvegyék a sofőr jogosítványát. Lebukni nem lesz nehéz: jövőre ugyanis a matrica-ellenőrző kamerák is mérhetik a sebességet, és a helyi önkormányzatok is állíthatnak traffipaxokat.
PÁLMAI ERIKA