Francia traffipaxkétségek
A traffipaxok korántsem tévedhetetlenek - állította egy tavalyi hatósági vizsgálatra hivatkozva az Auto Plus francia...
A traffipaxok korántsem tévedhetetlenek - állította egy tavalyi hatósági vizsgálatra hivatkozva az Auto Plus francia hetilap október végi cikkében. A kisebb botrányt kiváltó írás szerint az utak mellé 2003 októbere óta telepített fix sebességmérő állomások pontatlan beállítása a hibahatáron túli tévedéseket eredményezhet. Ha ugyanis a traffipax és az út tengelye nem pontosan 25 fokot zárnak be, az eszköz fokonként 5 kilométer per órával (km/h) alá- vagy fölébecsüli az elhaladó jármű sebességét (a 25 foknál kisebb szögek esetén a ténylegesnél nagyobb, míg a 25 foknál nagyobb szögeknél a valósnál kisebb sebességet mér). Ez azért háborítja fel a franciákat, mert az elmúlt években bejáratott rendszerben - amely 48 órán belül, az emberi beavatkozást szinte teljesen kizárva postázza a büntetéseket a gyorshajtáson kapott autók tulajdonosainak - hivatalosan 5 km/h-t (100 km/h felett a sebesség 5 százalékát) tudnak be (a gyakorlatban vonnak le) a gép hibahatáraként. Márpedig "a 2003 óta kirótt büntetéseket az esetek 80 százalékában 19 km/h-nál kisebb sebességtúllépésekért adták, vagyis a megbírságoltak 80 százaléka potenciálisan ártatlan" - fordította le mindezt sokak szája íze szerint Eric de Caumont, az autósok jogvédelmére specializálódott párizsi ügyvéd.
A hatóságok képviselői elismerték ugyan a lehetséges hibaforrást, ám hangsúlyozták: a radarok nagyon pontosan mérnek, ha jól vannak beállítva. A gond csak az, hogy az Auto Plus cikke óta nem lehet tudni, melyik traffipax van pontosan kalibrálva. Használati utasításuk szerint minden készüléket az ominózus 25 fok teodolit segítségével elvégzett beállításával kellene üzembe helyezni, ám Eric de Caumont szerint a hozzá eljutott esetek legalább egyharmadában hiányzik az ezt igazoló irat. Márpedig ennek hiányában az állam igencsak rossz eséllyel nézhet az esetleges perek elé.
A körülbelül 2 ezer fix traffipax (amelyek helyét pillanatnyilag még táblákkal jelzik az arra haladóknak) tavaly közel 350 millió eurót fialt: a 20 km/h-n belüli túllépést minimum 45 euróval (maximum 180-nal) büntetik az egyéb jogi szankciókon túl, aki pedig legalább 50 km/h-val megy a megengedettnél gyorsabban, annak ezt 380 ezer forintnak megfelelő eurója bánja.
Akárhogyan mérnek is a traffipaxok, az eredmények magukért beszélnek: míg 2004-ben az autósok több mint harmada lépte túl rendszeresen több mint 10 km/h-val a megengedett sebességet, 2005-ben már csak minden ötödik sofőr. Az 1980-as évek végén évente még több mint 10 ezer halálesettel szemben pedig tavaly 4800-nál is kevesebben haltak meg a franciaországi utakon.
ILLÉNYI BALÁZS