2008. július. 02. 00:00
Utolsó frissítés: 2008. július. 06. 22:01
Szellem
Egy angyal azonosítása
Ha bebizonyosodik, hogy Giorgio Vasari festette az Angyali üdvözlet című, nemrégiben a szegedi Móra Ferenc Múzeum mélyéről előkerült festményt, úgy ez lesz a második Vasari-mű Magyarországon. Az elsőt, a második világháború alatt eltűnt Kánai menyegző című képet 1999-ben kapta vissza Kanadából a budapesti Szépművészeti Múzeum.
© MTI |
Noha az attribúció - a rangos szakmai fórumon való bizonyítás - még várat magára, a képet megtekintve több szakértő, köztük Monica Bietti, a firenzei Martelli Múzeum igazgatónője, és Louis Waldmann, a Harvard Egyetem Itáliai Reneszánsz Intézetének kutatója biztosra veszi Vasari szerzőségét. Először Tátrai Vilmos, a Szépművészeti Múzeum művészettörténésze vetette fel, hogy Vasari lehet az alkotó, miután a szeptemberben nyíló, hat évszázad műkincseit felvonultató Biblia-kiállítás előtt a festmény restaurálásra a fővárosba érkezett. Festőként korábban a 16. század végén élt Alessandro Allori, illetve gyámapja, Agnolo Bronzino neve merült fel. Az első ismert tulajdonos, Enyedi Lukács János lapkiadó, úgy tűnik, még nagyobb fogásnak gondolta, mert ő Raffaello Santi nevét írta a kép hátoldalára. A 157 centiméter átmérőjű tondó (azaz kör alakú kép) 1922-ben került - a tulajdonos özvegyének hagyatékából - a szegedi múzeum jogelődjéhez, ahol munkaszobákban, illetve raktárakban tárolták az olajfestményt - mondta el most a HVG-nek Szabó Tamás, a múzeum képzőművészeti osztályának vezetője.