2010. február. 03. 00:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 03. 16:56 Prizma

Ínyenc kalózok

A filmek online feketepiaca Magyarországon hiánypótló szerepet tölt be – állítja két médiaszociológus a Szociológiai...

A filmek online feketepiaca Magyarországon hiánypótló szerepet tölt be – állítja két médiaszociológus a Szociológiai Szemlében tavasszal megjelenő, de az interneten már most olvasható közös tanulmányában. Bodó Balázs és Lakatos Zoltán 2008-ban két hónapon át figyelte a három legnagyobb forgalmú magyar torrentközpontot, vagyis olyan internetes portált, ahol a felhasználók filmeket tölthetnek le és oszthatnak meg másokkal. Az adatokat a magyarországi mozik műsorkínálatával, illetve filmforgalmazási adatokkal összevetve azt találták, hogy a vizsgálat idején a feketepiacra kerülő 3600 film háromnegyede olyan alkotás volt, amelyet moziban 2000-nél korábban vagy egyáltalán nem mutattak be idehaza, miközben mindössze 4 százalék volt olyan, amelyet letöltés helyett moziban is megnézhettek volna. Igaz viszont, hogy utóbbiak éppen a komoly hírveréssel támogatott, sok kópiával forgalmazott közönségfilmek közül kerültek ki. A kutatókat is meglepte, hogy a fájlcserélőkön az érdeklődők majdnem 30 százaléka csupa olyan filmet töltött le, amelyet moziban nem, vagy csak nagyon régen vetítettek. A moziüzemeltetők számára hasznosnak tűnő megfigyelés az is, hogy a népszerű filmek közül az erőszakos akciófilmek kalózkereslete az átlagosnál jóval nagyobb – feltehetőleg azért, mert ezeket fiatal férfiak nézik előszeretettel, és az ő arányuk nagyobb az internethasználók körében. A romantikus filmek az átlagnál népesebb mozis közönséget, viszont kevesebb fájlcserélőt vonzottak, ami a kutatók szerint a „kettesben mozizás” jelenségével függhet össze.