2007. június. 13. 00:00 Utolsó frissítés: 2007. június. 13. 17:04 Prizma

Magyar félsiker a velencei biennálén

Ne pakolj!

Ne pakolj! Nem éri meg felvenni - szólt rá operátor kollégájára a Toscana tv művészeti riportere a velencei biennálé magyar pavilonjának kiállításmegnyitója után. Sebastiano Grasso, a Corriere della Sera publicistája sem az osztrák Andreas Fogarasi által jegyzett, mintegy 48 millió forintért megvalósított, lepukkant magyar művelődési otthonokról, kultúrházakról forgatott négy-hat perces filmetűdöket bemutató kiállítást, hanem a kulturális politikát említette meg ajánlójában a magyar pavilon kapcsán. Fogarasi műve azután nyerte el a jogot, hogy képviselje a magyar művészetet a november közepéig nyitva tartó 52. velencei biennálén, hogy a tavaly őszi utcai összecsapásokat rajzfilmesítő, eredetileg győztesnek kihozott Nemes Csaba-féle alkotást formai okok miatt diszkvalifikálták. A legnagyobb kortárs képzőművészeti szemle szakmai közönségét leginkább a francia pavilon kötötte le, amelyben a provokatív fotóinstallációiról ismert, 44 éves Sophie Calle állított ki, de az orosz és a német pavilonba is alig lehetett bejutni a tömeg miatt. Mégis akadt magyar vonatkozású szenzációja a dzsemborinak. A Soros György által alapított Open Society Institute védnökségével, Junghaus Tímea kurátorsága és Székely Katalin művészettörténész szervezőmunkája révén összeállt az első roma pavilon anyaga. A nemzetközileg is jegyzett alkotók - például a brit Daniel Baker, a francia Gabi Jimenez vagy a magyar Szentandrássy István - mellett további 13 cigány képzőművész munkáit tekintheti meg a nagyérdemű.