Terepjáró-ellenes mozgalom
Gyilkos sofőrökként szidalmazzák őket, időnként bele is rúgnak az autójukba - írta nemrég az osztrák Autorevue a...
Gyilkos sofőrökként szidalmazzák őket, időnként bele is rúgnak az autójukba - írta nemrég az osztrák Autorevue a svájci luxusterepjárósokról. Nem csoda, hogy Svájcban, ahol Európában a legmagasabb az egy főre jutó terepjárók aránya, népszavazási aláírásgyűjtést indított a zöldek ifjúsági szervezete. A kiváló úthálózatáról is híres országban részben környezetvédelmi, részben biztonsági okokból tiltatnák ki az aszfaltról a monstrumokat. Különösen a bögyükben van a Porsche Cayenne, amelyről azt állítják, hogy padlógázzal kis híján 70 litert fogyaszt száz kilométerre számítva, nagyjából annyit, mint a svájci hadsereg 12 tonnás páncélosai. A kétséges luxust Moritz Leuenberger szociáldemokrata államfő is bírálta, mondván, hogy a legtöbb terepjárós nem is a hegyekben lakik, csak éppen - a harci kutyák tartóihoz hasonló szellemben - embertársaira akar erős hatást gyakorolni. A zöld aktivisták tiltakozó (ám könynyen eltávolítható) matricákat tapasztanak a behemótokra. A zürichi rendőrség már írásba adta, hogy ez nem ütközik törvénybe. A tiltakozók egyik fő érve, hogy - mint az ADAC német autóklub pár hónappal ezelőtti tesztje is kimutatta - a terepjárók többsége különösen súlyos sérülést okoz, ha gyalogost vagy biciklistát gázolnak el velük. A svájci aláírásgyűjtés jövő augusztusig tarthat. Ha a kezdeményezés többséget kapna, csak földművesek és erdészek vehetnének ilyen járműveket, a korábban beszerzett svájci, illetve a külföldről érkező terepjárók pedig legfeljebb százzal hajthatnának.