2009. május. 06. 00:00 Utolsó frissítés: 2009. május. 06. 23:10 Nemzetközi gazdaság

Nem repülő gépek

A légitársaságok egymás után vonják ki gépeiket a forgalomból, hogy a csökkenő utasszámhoz igazítsák kapacitásukat. A kényszerparkolás a jegyárak növekedését okozza.

A világ legnagyobb légiflottáját az arizonai és kaliforniai sivatagok mondhatják magukénak: a forró és száraz levegőjű területeken lévő óriási repülőgép-parkolókban már 2300 légi jármű várja, hogy több hónapos, de inkább néhány éves kényszerpihenő után ismét a levegőbe emelkedhessen. A magas üzemanyagárak, majd a tavaly ősszel súlyosbodott globális pénzügyi válság következtében a társaságok 2008-ban minden korábbinál több, világszerte 1167 gépet ítéltek kényszerpihenőre, s így a forgalomképes 20 300 jármű kilencede nem repülhet. A veszteglők között egyre több a viszonylag új, alig két-három éves gép: nemcsak a lassan kiöregedő Boeing–737-esekből, hanem a korszerű Boeing–777-esekből is egyre kevesebbre van szükség.

HVG
A szabadságolásban az USA légitársaságai járnak élen, de az európai nagyok is karcsúsítják flottájukat: a német Lufthansa hét Airbust, a British Airways pedig nyolc idősebb Boeinget vont ki tavaly a forgalomból. A statisztikák szerint Észak-Amerika egéről nyolcszáz gép tűnt el, míg az európai társaságok 450-nel, az ázsiaiak pedig 230-cal csökkentették gépeik számát. A legkisebb, 2 százalékos visszaesés a Közel-Keleten volt, ahol a dubai Emirates légitársaság az idén egyenesen 14 százalékos kapacitásbővítést tervez. Elemzők szerint 2009-ben legalább négyszázzal nő a kényszerpihenőre ítélt repülők száma, az újabb leállítási hullám az ősz elején, a nyári szabadságolási szezon végeztével várható. Ha az előrejelzések pontosak, a polgári légi szállítás hasonló helyzetbe kerül, mint a New York-i ikertornyok elleni 2001-es terrortámadást követő sokk hónapjaiban: az utazási kedv drasztikus csökkenése miatt 2002-ben az akkor repülő 16 ezer gép 13 százaléka kényszerült tartós leállásra. Az idei év végére jósolt mélypont után a forgalomban lévő gépek számának lassú emelkedése, a sivatagban konzervált járművek egy részének visszatérése várható.

A repülőket felkészítik a pihenőre – a rendszereket víztelenítik, a napfényre érzékeny gumikat védőfóliával takarják be, a motorokat pedig rendszeresen karbantartják –, ám a korábbi tapasztalatok alapján biztosra vehető, hogy a reaktivált gépek többsége nem eredeti tulajdonosához, hanem kisebb flottát üzemeltető és olcsóbb jegyeket kínáló társaságokhoz kerül. A sivatagi parkolókban több cég rendezkedett be arra, hogy az időszakos karbantartás mellett akár a visszatérő gépek újra- vagy átfestését is elvégzi. A szolgáltatás nem olcsó, egy Boeing–747-es tárolásáért és karbantartásáért havonta 60 ezer dollárt kérnek, miközben egy új gép 240–300 millióba kerül.

HVG
A veszteglő gépmadarak közül soknak a sivatag a végállomás. Chris Seymour, az Ascend nevű nemzetközi légi közlekedési tanácsadó cég vezető elemzője szerint a pihenőre vezényelt gépek jó része – a Boeing–727-esek vagy az MD–8-asok – legfeljebb alkatrészként hagyja el a sivatagot. A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a légi kapacitás csökkenése látványosan visszaveti majd az olcsó repülőjegyek kínálatát, hiszen a kevesebb járatot könnyebb megtölteni rendes árat fizető utasokkal. Több amerikai légitársaság máris jelezte, hogy javultak a kihasználtsági mutatói, és néhányan április közepén megpróbálkoztak egy 15 dolláros általános áremeléssel. A kísérlet ugyan megbukott azon, hogy az egyeztetésben részt nem vett konkurensek nem kértek többet a jegyekért, ám már maga a szándék az önbizalom visszatérésére utal.

Míg az amerikai és nyugat-európai társaságok leginkább a parkolókban tartják nem használt gépeiket, Oroszországban és azokban a volt szovjet tagköztársaságokban, ahol még sok régi szovjet modellt – Tu–154-est, vagy Il–62-est – használnak, más sors vár a feleslegessé vált repülőkre. A lassan matuzsálemi korba érő gépmadarak egy részét a repülőtéri javítóhangárok mellett tartják, és sorra kiszedik belőlük a felhasználható alkatrészeket. Így a légikikötők – például a moszkvai Domogyedovo – egyre inkább repülőgép-temetőre emlékeztetnek: tucatszám sorakoznak a hajtóművektől megfosztott vázak. A válság és a parkoltatás másik következménye az új gépek gyártásának visszaesése lehet. Az idén ugyan még mintegy ezer új repülő kerül a légitársaságokhoz, ám 2010-re és 2011-re már csökkenést jósolnak a szakemberek, ami a páneurópai Airbus és az amerikai Boeing eredményeit egyaránt ronthatja.

NÉMETH ANDRÁS

hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.