Nem repülő gépek
A légitársaságok egymás után vonják ki gépeiket a forgalomból, hogy a csökkenő utasszámhoz igazítsák kapacitásukat. A kényszerparkolás a jegyárak növekedését okozza.
A világ legnagyobb légiflottáját az arizonai és kaliforniai sivatagok mondhatják magukénak: a forró és száraz levegőjű területeken lévő óriási repülőgép-parkolókban már 2300 légi jármű várja, hogy több hónapos, de inkább néhány éves kényszerpihenő után ismét a levegőbe emelkedhessen. A magas üzemanyagárak, majd a tavaly ősszel súlyosbodott globális pénzügyi válság következtében a társaságok 2008-ban minden korábbinál több, világszerte 1167 gépet ítéltek kényszerpihenőre, s így a forgalomképes 20 300 jármű kilencede nem repülhet. A veszteglők között egyre több a viszonylag új, alig két-három éves gép: nemcsak a lassan kiöregedő Boeing–737-esekből, hanem a korszerű Boeing–777-esekből is egyre kevesebbre van szükség.
HVG |
A repülőket felkészítik a pihenőre – a rendszereket víztelenítik, a napfényre érzékeny gumikat védőfóliával takarják be, a motorokat pedig rendszeresen karbantartják –, ám a korábbi tapasztalatok alapján biztosra vehető, hogy a reaktivált gépek többsége nem eredeti tulajdonosához, hanem kisebb flottát üzemeltető és olcsóbb jegyeket kínáló társaságokhoz kerül. A sivatagi parkolókban több cég rendezkedett be arra, hogy az időszakos karbantartás mellett akár a visszatérő gépek újra- vagy átfestését is elvégzi. A szolgáltatás nem olcsó, egy Boeing–747-es tárolásáért és karbantartásáért havonta 60 ezer dollárt kérnek, miközben egy új gép 240–300 millióba kerül.
HVG |
Míg az amerikai és nyugat-európai társaságok leginkább a parkolókban tartják nem használt gépeiket, Oroszországban és azokban a volt szovjet tagköztársaságokban, ahol még sok régi szovjet modellt – Tu–154-est, vagy Il–62-est – használnak, más sors vár a feleslegessé vált repülőkre. A lassan matuzsálemi korba érő gépmadarak egy részét a repülőtéri javítóhangárok mellett tartják, és sorra kiszedik belőlük a felhasználható alkatrészeket. Így a légikikötők – például a moszkvai Domogyedovo – egyre inkább repülőgép-temetőre emlékeztetnek: tucatszám sorakoznak a hajtóművektől megfosztott vázak. A válság és a parkoltatás másik következménye az új gépek gyártásának visszaesése lehet. Az idén ugyan még mintegy ezer új repülő kerül a légitársaságokhoz, ám 2010-re és 2011-re már csökkenést jósolnak a szakemberek, ami a páneurópai Airbus és az amerikai Boeing eredményeit egyaránt ronthatja.
NÉMETH ANDRÁS