2007. november. 28. 00:00 Utolsó frissítés: 2007. november. 28. 20:35 Nemzetközi gazdaság

Bolti lopások

HVGA bolti szarkák a legnagyobb lendülettel a karácsony előtti négy hétben dolgoznak, amikor az éves lopáskár...

HVG
A bolti szarkák a legnagyobb lendülettel a karácsony előtti négy hétben dolgoznak, amikor az éves lopáskár meghatározó része keletkezik - állapítja meg a nottinghami Centre for Retail Research kutatóintézet felmérése. A tanulmányhoz 32 országban 320 kiskereskedelmi vállalat mintegy 138 ezer, összesen évi 948 milliárd dollár forgalmat lebonyolító egysége szolgáltatott adatot. A július végéig terjedő egyéves időszak elemzéséből kiderül, hogy az értékesített áruk átlagosan 1,36 százalékára rúgó, 98,6 milliárd dolláros veszteség 42 százalékát a vevői lopások adják. Ennél valamivel kevesebbért, 35,2 százalékért az enyveskezű saját alkalmazottak a felelősek, 16,5 százalék számlázási vagy könyvelési hiba miatt keletkezik, 6,3 százalékot pedig a beszállítók tüntetnek el még az üzletbe érkezés előtt. A vizsgált időszakban csaknem 6 millió tolvajt csíptek nyakon, 87,5 százalékuk vevő volt. Míg Európában elsősorban ők okozták a kárt, addig az USA-ban az alkalmazottak jártak az élen a lopásban. A legnépszerűbb eltulajdonított cikkek között a szeszfélék, a parfümök és kozmetikumok, a női ruhák, a borotvák, illetve a cd- és dvd-lemezek szerepelnek. Az összeget tekintve a világ legnagyobb fogyasztásicikk-piacán, az USA-ban keletkezik a legsúlyosabb veszteség, és a százalékos arány is felülmúlja a világátlagot. Arányaiban a legtöbb áru (2,9 százalék) Indiában tűnik el, a legkevesebb pedig Ausztriában (0,94 százalék), illetve Svájcban (0,96 százalék). Magyarország az 1,36 százalékos veszteséggel az átlagot hozza, ami 458 millió dollár eltűnt áruértéknek felel meg egy évben.