2005. október. 20. 12:56 Utolsó frissítés: 2005. október. 20. 12:57 Monitor

Különleges termékek időseknek

Igényesek és fogékonyak az újra - egyebek közt ez jellemzi az ötvenévesnél idősebbek mind népesebb korcsoportját, amely növekvő gazdasági ereje és sokszínűsége folytán a fogyasztási cikkek piacán is rászolgál a megkülönböztetett figyelemre.

A plüssel borított, állatot formázó dobozka úgy működik, mint a jó egy évtizeddel ezelőtti japán elektronikaijáték-siker, a tamagocsi. Ez azonban nem a szórakoztatást szolgálja, hanem a rendszeres gyógyszerfogyasztókat figyelmezteti a tabletták szedésére: előbb a "hangulata", aztán az "egészségi állapota" lesz egyre rosszabb, majd akár "el is pusztulhat", ha gazdája a megadott időpontban nem veszi ki belőle az esedékes pirulákat. Az aprócska szerkezet egyike azoknak az idős embereknek szánt speciális használati tárgyaknak, amelyeket a neves amerikai egyetem, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) idősödéssel foglalkozó részlegében, az AgeLabben dolgoztak ki. John Coughlin, az intézet vezetője nemrég a svájci Sankt Gallen egyetemén mutatta be a gyógyszeradagolást segítő eszközt azoknak a szakembereknek, akik öt kontinens több mint negyven országából gyűltek össze, hogy a Viva50plus című kongresszuson megvitassák, milyen következményekkel jár a Föld népességének elöregedése. A nemzetközi hírű szakember irányítása alatt kifejlesztettek már egy, a bevásárlást segítő miniszámítógépet is: ez - a tulajdonos egészségügyi adataival a memóriájában - az áru vonalkódja alapján megállapítja, hogy gazdája fogyaszthatja-e az adott terméket. Most pedig a többi közt egy olyan, szövetszerű érzékelőn dolgoznak, amely a bőrön keresztül figyeli viselője egészségi állapotát, krónikus betegségeinek alakulását.

A kifejezetten az időseknek szánt termékek kifejlesztése és forgalmazása ma már nemcsak szociális szempontból fontos, hanem üzletnek is egyre jobb. Kialakulóban van ugyanis az idős és idősödő generációk új, sokszínű típusa, amelynek tagjait a svájci konferencia résztvevői szerint egyebek mellett az különbözteti meg apáiktól, nagyapáiktól, hogy egészségesebbek, tájékozottabbak, fogékonyabbak a technológiai újdonságokra, tovább dolgoznak és jobb életminőségre törekszenek. Ráadásul, mivel felmenőiknél tovább élnek, egyre többen vannak. Az ötödik-hatodik ikszben járnak már a második világháború utáni népességrobbanás, az úgynevezett baby boom idején, 1946 és 1964 között születettek is, akiknek összlétszáma csak az Egyesült Államokban megközelíti a 80 milliót. Amerikában minden hetedik másodpercben betölti valaki az ötvenedik életévét - figyelmeztet internetes honlapján az MIT AgeLab, hozzátéve, hogy 2025-ben Európában a népesség közel 30 százaléka korosabb lesz 60 évesnél, Olaszországban 2030-ra több lesz a nyugdíjas, mint az aktív dolgozó, Thaiföldön pedig 2050-re 50 évre emelkedik a népesség átlagéletkora.

A korosodók anyagi lehetőségei is jobbak elődeikénél (lásd Mindhalálig munka? című írásunkat), így komoly vásárlóerőt, jelentős piacot képviselnek, és ezt aligha hagyhatják figyelmen kívül a többnyire még mindig főleg a 18-49 éves korcsoportra koncentráló cégek. Svájcban egy felmérés szerint a vállalatvezetők 85 százaléka véli úgy, hogy a demográfiai változásokat figyelembe kell venni termékskálájuk kialakításakor, de a gyakorlatban csak a cégek kevesebb mint harmada állít elő kifejezetten az időseknek szánt cikkeket.

Persze az idős vevők megnyeréséhez a szokványostól eltérő módszerekre is szükség van. Figyelembe kell venni például, hogy valós koruknál általában 15 évvel fiatalabbnak szeretnék látni magukat, így az öregségre, a fizikai leépülésre utaló marketing súlyos hiba. A Windows számítógépes operációs rendszer például jó ideje ad lehetőséget arra, hogy használója saját igényeinek megfelelően alakítsa gépe bizonyos beállításait - például a betűméretet vagy egyes billentyűkombinációkat -, ám eddig sokan tudomást sem vettek e szolgáltatásról, mert az a fogyatékosság szimbólumának tartott kerekes szék ikonja mögé van rejtve. A program új változata ezért - ilyen jelkép nélkül - már a telepítéskor célirányos kérdésekkel segíti majd a személyes paraméterek beállítását.

A termékeikkel az idősödő emberek felé forduló cégek azzal is tisztában vannak, hogy e korosztály kevéssé fogékony a hagyományos reklámokra. Valamelyest megkönnyíti viszont igényeik kielégítését, hogy velük könnyebb kapcsolatba lépni, mint fiatalabb társaikkal, hajlamosabbak a kérdőívek kitöltésére, a telefonos, internetes felmérésekre vagy akár a személyes segítségnyújtásra egy-egy praktikus újítás testreszabásában. Jane Fulton Suri formatervező, az IDEO amerikai innovációs tanácsadó cég kutatási és termékfejlesztési igazgatója a HVG-nek elmondta: ilyen módszerrel született meg például az egyik nagy nemzetközi mobiltársaság májusban sikerrel piacra dobott saját márkás telefonkészüléke, amelynek tervezői abból indultak ki, hogy a kevesebb több is lehet. Vagyis az idősebb korosztály képviselői nem zenehallgatásra és fényképezésre, hanem csak beszélgetésre és legfeljebb sms-küldésre akarják használni mobiljukat, amelyen nagy, jól látható kijelzőt és gombokat, könnyen áttekinthető menüt szeretnének. Hasonlóan a célszerűség diadalmaskodott azon a mintaautón, amelyet ugyancsak a leendő használók - idősödő emberek - véleményének meghallgatása után épített meg egy japán gyár. A járműben egyebek közt olyan megoldások kaptak helyet, mint az ajtónyílásra merőlegesen kifordítható, így a beszállást megkönnyítő ülés vagy a csomagtartóból kihúzható, majd a rakománnyal együtt visszatolható tálca.

Az autózás kulcskérdés, a függetlenség záloga a most ötvenes generáció számára. Az oregoni központú CNW piackutató társaság felmérése arról tanúskodik, hogy egy átlagos amerikai háztartásban 13-szor cserélnek autót, és ebből hét alkalommal a családfő ötvenéves kora után. Így aztán a gyártók igyekeznek minél több kényelmi szolgáltatást beépíteni a járművekbe, a kutatók pedig, köztük az MIT AgeLab, a vezetésbiztonságot - például az ultrahang vagy az infravörös sugárzás használatával - javító eszközök kifejlesztésén dolgoznak.

A szakemberek ugyanakkor arra is figyelmeztetnek, hogy a termékek tervezőinek nem szabad csak a célközönség korára koncentrálniuk; általában praktikus, vonzó árukat kell kifejleszteni, amelyek akár a fiatalabbak számára is hasznosak lehetnek. Jane Fulton Suri példaként azt hozta fel, hogy a hallókészülékek tökéletesítésének melléktermékeként megszületett egy olyan berendezés, amely a fülbe téve a leghangosabb diszkóban is kiszűri a háttérzajokat, és lehetővé teszi az asztal körüli társalgást. De nemcsak a célszerűség törheti át a nemzedékek közötti falakat, hanem olykor a generációs ízléshatárok is rugalmasnak bizonyulnak - mondta, felidézve az egyik amerikai autógyár esetét, amely abban a reményben dobott piacra egy, az Al Capone-korszak gengszterkocsijainak vonalvezetését követő modellt, hogy az a 20-30 évesek körében lesz a legnépszerűbb, ám ehelyett az ötvenesek vették a legtöbbet belőle.

POÓR CSABA / SANKT GALLEN