2007. március. 21. 00:00 Utolsó frissítés: 2007. március. 21. 17:06 Trend

Turisztikai pénzkérdések

Ha egy vendég több ezer vagy tízezer forintot kifizet egy éjszakáért, majdnem mindegy neki, hány száz forintos...

Ha egy vendég több ezer vagy tízezer forintot kifizet egy éjszakáért, majdnem mindegy neki, hány száz forintos idegenforgalmi díjat írnak hozzá a számlájához. A gyógyfürdővárosok és -falvak mégis feltűnően óvatosak e helyiadó-fajta mértékének belövésében: a HVG által megkérdezett hat településen 172-345 forint között mozog a fejenként (18-70 éves életkor között) és éjszakánként fizetendő összeg. Egyrészt nyilván az magyarázza ezt a szerénységet, hogy a szobakiadók négyévenként választók lesznek, másrészt pedig az önkormányzatok annak is örülnek, ha legalább ezt a csekély összeget be tudják szedni; a 3,3 ezer lakosú Bükön például a polgármesteri hivatal két adóellenőre járja a szállodákat és a magánszálláshely-tulajdonosokat.

Pedig az idegenforgalmi adó, valamint az annak minden egyes forintjához hozzáadódó - egyes vélemények szerint túlságosan bőkezűen mért - 2 forintnyi állami támogatás együttes összege fontos tétel e települések költségvetésében. A legfontosabb Bükön, ahol tavaly 491 millió forintot tett ki a nagyközség 1,18 milliárdos bevételéből, Hévízen 729 milliót a 2 milliárdból, míg Zalakaroson 92 milliót az 1,2 milliárdból. Az idegenforgalomban érdekelt cégektől beszedett iparűzési adóval kiegészítve pedig mindez már a települések teljes bevételének jellemzően 40-50 százalékát adja (lásd táblázatunkat).

De persze a vendégforgalom nemcsak hozza, hanem viszi is a pénzt. Dénes Tibor sárvári polgármester például (a különböző pályázatokon elnyert támogatásokat is beleszámítva) évi egy-másfél milliárd forintra teszi a város ilyen célt szolgáló fejlesztéseinek átlagos összegét; a közelmúltban fejezték be a "szállodanegyedet" a parkerdővel, a csónakázótóval és a távolabbi tervekben szereplő majdani rendezvényközponttal összekötő új út építését, és hamarosan nekilátnak, hogy megduplázzák a gyógyfürdő területét. Az útépítéshez hasonlóan önmagában a fürdőberuházás sem jó biznisz: bár a 2002-ben átadott városi gyógyfürdő nettó 4 milliárdos beruházási költségének felét a Széchenyi-terv keretében kapott állami pénzből finanszírozták, az így is 1 milliárdos hitel törlesztőrészletei miatt az idei lesz az első év, amikor a Sárvári Gyógyfürdő Kft. nem szorul rá az önkormányzat működési célú támogatására. (Évi 1 milliárd forintos bevételéből, amelynek előteremtéséhez 450 ezer belépőjegyet kell eladni, a fürdőcég több mint 100 milliót fordít a medencék fűtéséhez és az élményfürdő-attrakciók működtetéséhez szükséges energiára, feleennyit uszodavegyszerekre, a vásárolt szolgáltatások ellenértékeként elkönyvelt 200 milliós tétel nagyobb része pedig a speciális vízi berendezések szervizelésére megy el.)

Az 1965-ben alapított zalakarosi gyógyfürdő tavalyi 1,25 milliárd forintos bevételéből 200 millió már nyereség volt, de a tulajdonos önkormányzat itt sem az osztalékra hajt. A HVG által végigjárt települések között kivételesen nagynak számító nyereséget a létesítmény fejlesztésére fordítják, a sárváriakhoz hasonlóan abból kiindulva, hogy a fürdő befektetés; a hasznot a vendégforgalomnak köszönhető adók formájában kell besöpörni.

Hasonló fürdőfilozófiát vall Horváth Tihamér is, a kehidakustányi gyógyfürdőt - 23 százaléknyi Széchenyi-pénz felhasználásával - fölépítő és üzemeltető Kehida Termál Kft. cégtulajdonosa. Majdnem zöldmezős beruházása sikerét jórészt annak tulajdonítja, hogy a fürdővel együtt megépítette a hozzá csatlakozó - ma már kilencvenszobás - szállodát is. A 2003-as áron 3 milliárdos beruházás ugyanakkor elég nagy volt ahhoz, hogy - mint Horváth fogalmaz - "átüsse a piacot"; ennek persze az az ára, hogy a cég évi 1,1 milliárd forintos árbevételéből (még két esztendeig) 220 millió az adósságszolgálatra megy el. A fürdőgazda azt is szerencsésnek tartja, hogy a Kehida Termál háttércége - melynek korábbi nyeresége volt a beruházás alapja - egy építőipari vállalkozás, amelynek kapacitásai bármikor rendelkezésre állnak; "akár az egész faluban eltakarítjuk a havat, ha ez kell ahhoz, hogy a vendég eljusson a szállodába".

Szintén építőipari - bár a Horváth-Épnél nagyságrenddel kisebb - cégével a háta mögött vágott bele Nagy László a zalakarosi Hotel Vital építésébe. "Így néhány százalékkal olcsóbb volt a kivitelezés" - mondja, de a beruházás így is belekerült 600 millióba, aminek nagyobb részét hitelből teremtette elő. A kockázat nem volt csekély, hiszen már működött a 221 szobás Karos Spa és a 159 szobás Mendan, amikor Nagy a város szélén megnyitotta Zalakaros harmadik négycsillagos szállodáját. Bevételeinek jó kétötöde, mint mondja, akkor is hitel- és kamattörlesztésre megy el, ha a tavalyi indulóév 32 százaléka után az idén, tervei szerint, 40 százalék fölé tudja emelni a harmincszobás ház átlagos kihasználtságát. Ennek érdekében évi 5 millió forintot szán marketingre, elsősorban az internetes utazási portálokon való megjelenésre, a külföldi vendégeket pedig a négy kisebb német utazási irodával - elsősorban német felesége révén - kialakított személyes kapcsolattól reméli.

Sok szó esik a németekről Hévízen is, ahol évről évre kevesebb a német és az osztrák vendég. Még egy "városi legenda" is kialakult; többen is elmondták a HVG munkatársának, hogy 2004 nyara óta a német munkanélkülieknek hetente meg kell jelenniük a munkaügyi hivatalban, ezért maradt el a szobakiadók hagyományos kuncsaftjainak jó része. A legenda csak legenda, a német munkanélkülieknek lapunk berlini tudósítója szerint (a valóban 2004 nyarán elhatározott munkaügyi szigorítások 2005. januári hatálybalépése után is) csak akkor kell bemenniük a hivatalba, ha értesítik őket, hogy állást vagy átképzési lehetőséget találtak számukra, ez pedig nem hetente történik. Tény azonban, hogy 2002-2004 között majdnem 10 százalékkal csökkent a hévízi vendégéjszakák száma, és ez különösen a magánszálláshely-kiadókat sújtotta. Sokan elmaradtak, mások pedig a kényelmesebb szállodákat választották. Benák József, a polgármesteri hivatal vezető főtanácsosa szerint a régi vendégek be-beköszönnek az ismerős szállásadóhoz, mondván, most a szomszédos hotelban laknak, "és még azt is elvárják, hogy örüljenek nekik". Az év elején még 872 hévízi szobakiadó közül tavaly decemberig 94 adta vissza az engedélyét, sokan azonban, akik a jó években hiteleket vettek fel a bővítésre, nem tehetnek mást, mint hogy futnak a pénzük után. A hévíziek most a skandináv országokban próbálnak hírverést csapni gyógytavuknak, mint ahogy a harkányi fürdő vezérigazgatója, Horváth Sándor is az északi országokban élőket akarja meggyőzni arról, hogy a körükben - a kevés napsütés miatt - gyakori pikkelysömör kezelésére nem csak a Holt-tenger vize alkalmas.mti / h. szabó sándor